In lagen tekenen?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Laikipia, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog

Plaats reactie
Wissem

In lagen tekenen?

Bericht door Wissem »

Hoi, wat bedoel ze met ''in lagen tekenen''??
En hoe gaat dat precies?

goodnight,
Wissem.

Mariska

Bericht door Mariska »

In lagen tekenen doe je wanneer je van een x medium steeds een 'laag' over een reeds bestaande 'laag' tekent. Voorbeeld. Je zet heel licht een basistekening op met een hard grafietpotlood (bijv. 3H). Vervolgens teken je daaroverheen met een (bijv.) HB of 2B potlood de donkerder delen. En vervolgens daaroverheen met een (bijv.) 6B of 8B de delen die het donkerst moeten worden. Dat is iig de manier waarop ik mijn tekening opzet als ik met grafietpotlood werk.
Klik hier om te zien wat ik maak.

Wissem

Bericht door Wissem »

En wat heb je daaraan? Ik bedoel, want is het nut ervan? en wat zijn de verschillen tussen in lagen tekenen en normaal tekenen?

Kyata
Contacteer:

Bericht door Kyata »

Met kleurpotlood en digitaal is het vooral handig, dan werk je langzaam al het wit weg en krijg je interessantere resultaten ook.
Met kleurpotlood heb ik bijvoorbeeld heel lang in één laag getekend, maar sinds ik voor het eerst verschillende kleurtjes over elkaar heb gebruikt doe ik het altijd zo (hoewel ik niet vaak traditioneel teken)
oekaki.nl, lekker online tekenen!

Wissem

Bericht door Wissem »

Hoi Kyata, als je dus kleurpotloden over elkaar ''tekent'', druk je dan zachtje of hard?
Ga je van licht naar donker of andersom?
En wat zijn de meest gebruikte kleuren zowel?

Naja naja

Bericht door Naja naja »

Meestal druk je hard bij de delen die je donkerder wilt hebben. Dus dan zal je bij de eerste lagen zacht drukken, want dan kan je het altijd nog donkerder maken als dat nodig is.
Als ik al met kleurpotlood teken dan gebruik ik voor schaduw voornamelijk paars, of bruin. Soms ook donkerblauw. Geen zwart, dat is niet mooi!

Mariska

Bericht door Mariska »

Wissem schreef:wat zijn de verschillen tussen in lagen tekenen en normaal tekenen?
Mooie voorbeeldjes vind ik bijv. deze lijntekening t.o.v. deze tekening (gelaagd opgebouwd). En, tekenen in laagjes is ook 'normaal' tekenen. Alleen wat arbeidsintensiever ;)
Klik hier om te zien wat ik maak.

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Bij zwart wit tekenen: Niet harder gaan drukken als je iets donkerder wilt hebben; pak een zachter potlood!
Ik werk in laagjes (soms ook niet hoor), om het geheel te overzien. Je ziet soms mensen die stukje voor stukje uitwerken (en dat wordt meestal ook heel mooi) (en die werken denk ik op zo'n stukje al in laagjes), maar dat kan hele verschillende contrasten opleveren.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Wissem

Bericht door Wissem »

Ben op potloden gaan kijken. En heb toen allemaal verschillende potloden gezien voor verschillende prijzen en ze hadden niet alle soorten (H, Hb....)
Toen vond ik een setje van 12 potloden, daar zit in: 8B, 7B, 6B, 5B, 4B, 3B, 2B, B, HB, F, H, 2H voor 3.450 dt en dat is ongeveer 2,2 euro.Heel goed koop, dit staat er op de voorkant:

''graded pencil

Superior Quality blacklead pencils''

Op de achterkant:

''Uslon Graded Pencils are made to the highest quelity standards to give you professional results every time.
- Prevention against lead and point breakage.
- Easy sharpening. Water-based varnish.''

Van het merk uslon: www.uslon.nl

MariekedeStip: Dus als je in lagen werkt, werk je eerst met een ''hard'' potlood en die laag daarna, dan gebruik je weer wat zachter en steeds ga je met zachtere eroverheen??

HansvanHalteren
Contacteer:

Bericht door HansvanHalteren »

In lagen werken met grafietpotlood werkt ook beter dan om in eenkeer een donkere laag op te zetten. Als je nl een fout maakt is een lichte laag gemakkelijker te herstellen dan een donkere laag. Maar om eerlijk te zijn. in laagjes tekenen doe ik ook niet tenzij ik met kleurpotlood werk maar dan is het vooral om kleuren te mengen.
-------------------
bekijk mijn weblog

Jonne

Bericht door Jonne »

Juist, werken van licht naar donker.
Dus beginnen met een hard potlood. Dat zijn de H potloden. Hoe hoger het getal achter de H, hoe harder het potlood en dus hoe lichter.
Wil je een donkerder stukje, neem je een potlood met een lagere H waarde. Als je je tekening opbouwt in lagen, neem je potloden met steeds lagere H waarden, of, in de plaats daarvan, de nog zachtere B potloden. Hoe hoger het getal achter de B, hoe zachter het potlood en dus hoe donkerder.

Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Wissem schreef:
MariekedeStip: Dus als je in lagen werkt, werk je eerst met een ''hard'' potlood en die laag daarna, dan gebruik je weer wat zachter en steeds ga je met zachtere eroverheen??
Precies!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip

Wissem

Bericht door Wissem »

Oke
Heb nu echt een preachtige ronde bal getekend met diepte en schaduw. Echt net echt!

Heb eerstmt H3 gewerkt toen met H, HB, B2, B3, B5, B7 en B8
Echt prachtig!

Als je mensen (het hoofd) tekend, hoe gaat dat dan??
Hoeveel lagen maak je dan? Want ik zou graag leren om potret te tekenen en lichaam. Of is dat nog te moeilijk??
En als jullie een normale simpele schets maken, hoelang duren jullie daar ongeveer over??

LeonieL

Bericht door LeonieL »

Er zijn niet echt regeltjes voor. Bij mij ligt het altijd aan mijn bui.,
Wil ik een me een keertje écht verdiepen in een tekening, maak ik automatisch meer laagjes,
Maar één tip ga iig. niet harder drukken om een schaduw donkerder te krijgen.
Buiten dat dat moeilijker te herstellen is (Lees: helemaal niet) gaat het ook glimmen,
en dat maakt je tekening er niet mooier op (helaas, iets te veel ervaring mee :D )
Maar eigenlijk is de beste tip naar mijn idee nog wel: Pak een papiertje, en ga lekker testen!
Veel plezier
Liefs,
LeonieL
Gezellig dat je er ook bent :D

Plaats reactie