vouwen in papier
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
vouwen in papier
Ik krijg tijdens het tekenen vouwen en kreukels in het papier. Is hier nog een trucje voor om die er weer (deels) uit te krijgen, misschien gewoon tussen een paar zware boeken leggen?
En hoe kan ik kreukels voorkomen, of is dat gewoon een kwestie van dikker papier gebruiken(ik gebruik nu gewoon printpapier)?
En hoe kan ik kreukels voorkomen, of is dat gewoon een kwestie van dikker papier gebruiken(ik gebruik nu gewoon printpapier)?
Groetjes Linda
hoi linda123,
je geeft zelf al min of meer het antwoord, namelijk DIKKER papier gebruiken,
en zelfs dan: er "voorzichtig" mee omgaan. niet mee gaan origamieën .
soms lukt het ook nog wel als je het papier VOORZICHTIG an de
achterkant strijkt, maar het is beter om dat te voorkomen.
je geeft zelf al min of meer het antwoord, namelijk DIKKER papier gebruiken,
en zelfs dan: er "voorzichtig" mee omgaan. niet mee gaan origamieën .
soms lukt het ook nog wel als je het papier VOORZICHTIG an de
achterkant strijkt, maar het is beter om dat te voorkomen.
een fijne dag
groetjes
désirée.
groetjes
désirée.
Haha, ik heb dat probleem altijd als ik ga gummen.
Weet niet of je het over het tekenen hebt of over het gummen, maar: Ik hou mijn vingers altijd dichtbij de gum op het papier en als ik bij de randjes ben gum ik naar buiten, in één richting op.
Weet niet of je het over het tekenen hebt of over het gummen, maar: Ik hou mijn vingers altijd dichtbij de gum op het papier en als ik bij de randjes ben gum ik naar buiten, in één richting op.
oekaki.nl, lekker online tekenen!
printpa^pier is sowieso te glad om op te tekenen en te gummen.... vatbaar voor kreukels...
dikker papier , ik gebruik om te tekenen papier van 250gr/m² (maar ik teken héél weinig, dus misschien geven anderen hierover betere tips!!!) en je kan ook op een houten plankje werken en je papier erop vastkleven , volledig rondom met afplaktape (die licht kleeft)... maakt het papier niet stuk bij het weghalen...
dikker papier , ik gebruik om te tekenen papier van 250gr/m² (maar ik teken héél weinig, dus misschien geven anderen hierover betere tips!!!) en je kan ook op een houten plankje werken en je papier erop vastkleven , volledig rondom met afplaktape (die licht kleeft)... maakt het papier niet stuk bij het weghalen...
Dan zal ik van de week maar eens op pad gaan voor dikker papier dat wat minder snel kreukt, het printpapier was ook vooral om te oefenen en omdat ik zo snel niks anders in huis had. Waarschijnlijk kunnen ze me in de winkel wel adviseren over het papier.
Kyata, nee het gebeurd gewoon tijdens het tekenen, vooral rechts waar ik steeds met mijn arm overheen ga.
De tip van de tape is ook wel een goede, dat zal ik eens proberen, dan kan ik met mijn arm ook niet achter de randen blijven hangen.
PS Desiree, zeg maar gewoon Linda hoor, maar die gebruikersnaam was bezet .
Kyata, nee het gebeurd gewoon tijdens het tekenen, vooral rechts waar ik steeds met mijn arm overheen ga.
De tip van de tape is ook wel een goede, dat zal ik eens proberen, dan kan ik met mijn arm ook niet achter de randen blijven hangen.
PS Desiree, zeg maar gewoon Linda hoor, maar die gebruikersnaam was bezet .
Groetjes Linda
Linda, je laten informeren in een winkel is heel interessant, maar toch oppassen want zij kunnen je wel héél duur papier aansmeren....
had ik aan de hand met aquarelpapier...
hier op de site zitten echt wel tekenwonders, zij zullen je echt wel op het spoor kunnen zetten van goed papier!
Trouwens als je in de rubriek "eigen werk" gaat kijken bij "tekenen" zie je dat de tekenaars vaak het merk en de dikte van het papier vermelden... als je tijd hebt, en je "loopt" hier wat rond, kan je echt wel veel leren hoor... ik heb hier al ontzettend veel bijgeleerd!
had ik aan de hand met aquarelpapier...
hier op de site zitten echt wel tekenwonders, zij zullen je echt wel op het spoor kunnen zetten van goed papier!
Trouwens als je in de rubriek "eigen werk" gaat kijken bij "tekenen" zie je dat de tekenaars vaak het merk en de dikte van het papier vermelden... als je tijd hebt, en je "loopt" hier wat rond, kan je echt wel veel leren hoor... ik heb hier al ontzettend veel bijgeleerd!
Daar heb je wel een punt Hilde. Zeker omdat ik pas net begonnen ben en vooral veel wil oefenen, dan is het natuurlijk helemaal jammer als ik met erg duur papier aan het 'prutsen' ga. Ik heb al wel veel tekeningen van gebruikers zitten bewonderen, maar heb nog niet echt op het materiaal gelet, daar zal ik ook eens wat beter op gaan letten.
Groetjes Linda
Er is hier in het dorp niet zo gek veel te krijgen op het gebied van tekenmaterialen. Ik heb nu bij de lokale boekwinkel een schetsblok met 200 grams papier meegenomen en ook maar gelijk een aantal potloden met verschillende hardheden en een kneedgum. Zo kan ik in ieder geval voorlopig weer even vooruit.
Groetjes Linda
- HansvanHalteren
- Contacteer:
Het eerste wat ik mezelf afvraag is hoe je tijdens het tekenen vouwen in je papier krijgt. Wat ben je dan aan het doen ???
-------------------
bekijk mijn weblog
bekijk mijn weblog
-
Re: vouwen in papier
Hoi hoi,
Ik gebruik vaak schilderstape en plak daarbij het papier vast voordat ik ga tekenen. Doe dit strak want anders krijg je nog steeds kreukels
Ik gebruik vaak schilderstape en plak daarbij het papier vast voordat ik ga tekenen. Doe dit strak want anders krijg je nog steeds kreukels
Je had dus hetzelfde probleem als Linda?chimchimmy schreef:Hoi hoi,
Je tekenpapier vastplakken met schilderstape is niet echt gebruikelijk,maar weer wel als
je met verf op waterbasis schildert.
Ik gebruik ook gewoon schilderstape om mijn papier vast te zetten op mijn tekenplank. Eerst gebruikte ik klemmetjes, maar ik vind het gebruik van schilderstape veel prettiger. Ik zet ook helemaal rondom vast. Gebruik meestal de Tesa, voor binnenschilderwerk. Deze tape kan je makkelijk verwijderen zonder het papier te beschadigen. Ook wanneer het langer op je papier zit is het geen probleem. Zowel bij pastelpapier alsook het gewone tekenpapier gebruik ik het. Ik zie niet in waarom het niet gebruikelijk is. Ik heb dat ook zo in mijn workshop geleerd en ik als newbie zat daar tussen deelnemers die veel ervaring hadden en ook schilderstape gebruikten. (Ik gebruik voor aquarel overigens de speciale aquarel tape en geen schilderstape, want die laat los wanneer ik teveel met water knoei. En bij aquarel gebeurd dat doorgaans nog wel eens).