@unikap Dank je. Ja, ik vind dat aan de ene kant zelf ook wel, maar de meesten zien in het silhouet toch in eerste instantie een vos, totdat ik uitleg hoe het echt zit: een wolf die naar de maan huilt. En het was dus niet helemaal de bedoeling. Verder ben ik er wel tevreden over hoor.
@Coen Dank je , Coen. Ik ben er zelf ook wel blij mee. Het is leuk om er op deze manier mee bezig te zijn, enik zie ook wel een evolutie van de techniek. Die zal ik vertellen: ik begin met een palet voor de achtergrond. Bij de eerste, het hert, had ik nog niet bedacht wat ik ermee ging doen. Had een volledig abstract kleurig werk in gedachten. Bij de achtergrond heb ik een paar regels voor mezelf: alleen maar paletmes, en alleen maar noord-zuid en Oost-west richting. Druppel verschillende kleuren op het doek en veeg dan in genoemde richtingen. Dit herhaal ik tot de achtergrond klaar is. Het pasteuze is dus daadwerkelijk verf. De richels ontstaan door de randen van het paletmes. Dan knip ik een dierensilhouet uit een groot vel papier. Die teken ik zelf, of ik koop een silhouet. Dan positioneer ik het silhouet en ga met een min of meer dekkende verf, vaak titaanwit, over de randen zodat het silhouet staat. Dan schilder ik de rest van de achtergrond weg, maar wel zo dat er hier en daar nog iets doorheen schijnt. En dan maak ik het af door nog iets van een element om het dier toe te voegen. Dat kan een suggestie van lucht, of een blaadje o.i.d. zijn. In mijn laatste, de roodborst die ik hierna zal plaatsen, heb ik al in de achtergrond rekening gehouden met waar ik de roodborst ging zetten, anders was het niet een herkenbaar silhouet geworden. Ik merk dat ik steeds meer controle krijg, en ik probeer dit nog verder te ontwikkelen. Bij de kleurenkeuze wordt ik ook steeds bewuster. Bv bij roodborst breng ik het grijsbruin van zijn verenkleed juist in de achtergrond. En groenen contrasteren mooi met grijsbruin.
Leuk om mee bezig te zijn, kost wel veel verf