Schetsboek van Miepie

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Miepie

Schetsboek van Miepie

Bericht door Miepie »

Welkom in mijn schetsboek!

Eerst zal ik een aantal schetsen plaatsen die ik in de afgelopen paar jaar heb gemaakt. Hopelijk kan ik dan later mijn vorderingen zien.
De meeste tekeningen die ik plaats zijn niet af.

Feedback is zeer welkom!

De volgende schetsen zijn allemaal uit mijn a5 formaat schetsboeken.
Deze blaadjes werden belicht door een felle lamp. Ik had die dag het voornemen om elke dag een tekening af te maken, maar dat is niet gelukt. Ik deed er veel te lang over.
Deze blaadjes werden belicht door een felle lamp. Ik had die dag het voornemen om elke dag een tekening af te maken, maar dat is niet gelukt. Ik deed er veel te lang over.
Een van mijn eerste landschapstekeningen, een kluizenaarsgrot. Ik durfde nog niet zo donker te werken
Een van mijn eerste landschapstekeningen, een kluizenaarsgrot. Ik durfde nog niet zo donker te werken
Leek me een eenvoudig gebouwtje voor een beginner om te tekenen. Het veldje er rechts naast is (nog) niet uitgewerkt. Ook hier durfde ik nog niet zo donker te gaan.
Leek me een eenvoudig gebouwtje voor een beginner om te tekenen. Het veldje er rechts naast is (nog) niet uitgewerkt. Ook hier durfde ik nog niet zo donker te gaan.
20240130_101344.jpg
Nog niet af
Nog niet af

Ik zie dat de foto's niet zo scherp zijn. Hopelijk zijn ze toch duidelijk genoeg. Ik zal later nog meer schetsen plaatsen.
Miepie

Re: Schetsboek van Miepie

Bericht door Miepie »

20240130_101213.jpg
20240130_101241.jpg
Niet af, ik kreeg het bankje maar niet kloppend. Toen ik laatst nog eens langs het huis liep, zag ik waarom: de grond is daar niet recht.
Niet af, ik kreeg het bankje maar niet kloppend. Toen ik laatst nog eens langs het huis liep, zag ik waarom: de grond is daar niet recht.
Nagetekend uit een boek met jaren 80 kapsels
Nagetekend uit een boek met jaren 80 kapsels
20240130_101403.jpg
Miepie

Bericht door Miepie »

Nog een jaren 80 kapsel. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het voorhoofd zo hoog was in het voorbeeld... natuurlijk is het de bedoeling dat er een lok haar overheen gaat.
Nog een jaren 80 kapsel. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het voorhoofd zo hoog was in het voorbeeld... natuurlijk is het de bedoeling dat er een lok haar overheen gaat.
Getekend met contépotlood, ook nog niet af
Getekend met contépotlood, ook nog niet af

Dit zijn schetsen op a4 formaat:

Een theedoek als opdracht om na te tekenen tijdens de tekenles. Het voorbeeld was op een gegeven moment verschoven, waardoor het niet lukte om de ruitjes te tekenen.
Een theedoek als opdracht om na te tekenen tijdens de tekenles. Het voorbeeld was op een gegeven moment verschoven, waardoor het niet lukte om de ruitjes te tekenen.
Dit was een opdracht tijdens de tekenles op 5 december. We mochten zelf verzinnen wat we in de schoen zouden doen. Ik maakte me er makkelijk van af met een chocoladeletter. Een van de weinig tekeningen die min of meer af is.
Dit was een opdracht tijdens de tekenles op 5 december. We mochten zelf verzinnen wat we in de schoen zouden doen. Ik maakte me er makkelijk van af met een chocoladeletter. Een van de weinig tekeningen die min of meer af is.
Bijlagen
20240130_101625.jpg
Laatst gewijzigd door Miepie op wo jan 31, 2024 1:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Miepie

Bericht door Miepie »

Een portret getekend met houtskoolpotloden. De schaduwen moeten nog verder worden  uitgewerkt. Haar rechteroog is iets te hoog, naar mijn idee. En de kaaklijn moet worden aangepast.
Een portret getekend met houtskoolpotloden. De schaduwen moeten nog verder worden uitgewerkt. Haar rechteroog is iets te hoog, naar mijn idee. En de kaaklijn moet worden aangepast.
Houtskool
Houtskool
De kop is te breed, maar de lerares zei dat zulke koeien vast ook bestaan :P De wolken zijn niet af.
De kop is te breed, maar de lerares zei dat zulke koeien vast ook bestaan :P De wolken zijn niet af.
Een schets om verder uit te werken. Het moet een camee worden. Ik had de lijnen dik aangezet om te kunnen overtrekken met kleurpotlood. ,aar de eerste poging met kleurpotlood is mislukt.
Een schets om verder uit te werken. Het moet een camee worden. Ik had de lijnen dik aangezet om te kunnen overtrekken met kleurpotlood. ,aar de eerste poging met kleurpotlood is mislukt.
Miepie toen ze nog een kitten was. De snorharen missen nog, en misschien kan het nog wat donkerder.
Miepie toen ze nog een kitten was. De snorharen missen nog, en misschien kan het nog wat donkerder.
Miepie

Bericht door Miepie »

Mijn laatste project, getekend met contépotlood. Ik dacht het wel een eenvoudig voorbeeld was, maar dat valt nog tegen. Vooral die dakpannen. Volgens de tekenlerares hoef ik die niet allemaal te tekenen. Ik blijf het toch heel lastig vinden om van het voorbeeld af te wijken.
Mijn laatste project, getekend met contépotlood. Ik dacht het wel een eenvoudig voorbeeld was, maar dat valt nog tegen. Vooral die dakpannen. Volgens de tekenlerares hoef ik die niet allemaal te tekenen. Ik blijf het toch heel lastig vinden om van het voorbeeld af te wijken.
Eric61

Bericht door Eric61 »

Práchtig! Zelfs onafgewerkt zie je het talent boven drijven.
👌👌👌
Miepie

Bericht door Miepie »

Bedankt, Eric!
Foto's maken van mijn schetsen helpt wel om er anders naar te kijken, ik zie nu fouten die ik eerder niet had opgemerkt. Ik zou wel graag willen leren om sneller te werken. Laatste keer bij de tekencursus heeft de lerares me daarmee geprobeerd te helpen: meer kijken en dan heel vlot overbrengen wat je ziet, niet teveel nadenken. Moet ik voor de volgende les maar mee gaan oefenen.
Coen

Bericht door Coen »

Toewijding en doorzettingsvermogen en aanleg zijn duidelijk. In dit tempo zul je snel nog vaardiger worden dan je al bent.
Je lerares heeft wel een punt wat betreft details tekenen, maar daar wordt al aan gewerkt (of niet, als je details juist weglaat natuurlijk...), begrijp ik. :)
Dat portret van die jonge vrouw met wellicht Indonesische roots springt er voor mij uit. Ik begrijp wat je zegt over dat oog in vergelijking met de foto. Zonder die foto ziet het er op je tekening helemaal normaal uit. Ik zou er niets aan veranderen.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
Miepie

Bericht door Miepie »

Bedankt Coen! Ik voel me helemaal aangemoedigd :)
De tekenlerares zei van dat portret dat als het een politieschets was, dat ze dan wel te herkennen zou zijn :lol:
unikap

Bericht door unikap »

Leuk werk en door het vele potloodwerk is het voor mij heel herkenbaar. gr jed
RiksGewijs

Bericht door RiksGewijs »

Wow... Dat zijn er heel wat. En duidelijk getalenteerd. Ikzelf heb ook vaak te veel details die ik probeer te maken in een tekening. Ben verder erg benieuwd naar de volgende tekening.
Dat huisje waar je de bank niet goed kreeg vind ik wel heel erg mooi gedaan. Soms is het dan ook kunst van het weglaten, dat van toepassing is. Ikzelf vind dat ook erg moeilijk. De theedoek lijkt mij gewoon af te maken met die ruit er in te tekenen. Dan gewoon de ruit iets aanpassen zodat het een geruit theedoek word. Het is dan heel herkenbaar. Een beetje smokkelen dus.
Miepie

Bericht door Miepie »

Bedankt unikap! Tekenen blijft toch mijn voorkeur houden ten opzichte van schilderen. Maar wie weet komt het er in de toekomst nog van!

Dank voor het compliment Rik! Ik zou me eigenlijk langere tijd op 1 onderwerp tegelijk moeten richten om te oefenen met dat weglaten en keuzes maken in hoe iets weer te geven. Tutorials op youtube kunnen erg leerzaam zijn, alleen moet ik er eigenlijk dan ook wel echt zelf mee aan de slag gaan in plaats van alleen maar die filmpjes kijken. Stephen Travers heeft van elk onderdeel van het landschapstekenen wel een video (of meerdere) gemaakt, hoe geef je bijvoorbeeld grote stukken grond weer? Ook al gebruikt hij voornamelijk fineliners, ik vind het toch leerzaam.
Miepie

Bericht door Miepie »

Vorige week heb ik geoefend met vlotter proberen te werken. Ik had nog een oud, verkreukeld schetsboek liggen, dat heb ik helemaal vol geschetst met tekeningen die tussen de 2 en 15 minuten zijn gemaakt. Sommige daarvan heb ik wat verder uitgewerkt. Maar echt iets afmaken blijft toch lastig!
Ik had allerlei objecten in huis nagetekend, afgezien van de haan. De pastalepel en de dennenappel vond ik wat lastiger om te tekenen.

Hier een aantal van de schetsen, niet echt fraai, maar misschien wel leuk om later terug te zien:
20240219_162029.jpg
20240219_162126.jpg
20240219_162154.jpg
20240219_162102.jpg
20240219_162316.jpg
Miepie

Bericht door Miepie »

20240219_162327.jpg
20240219_162333.jpg
20240219_162344.jpg
Bijlagen