niet zo bruikbare acryl gebruiken ipv gesso

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Thera

niet zo bruikbare acryl gebruiken ipv gesso

Bericht door Thera »

Ik heb net een hele lading acrylverf van iemand overgenomen. Daar zitten ook potten bij van een wat goedkopere soort die niet zo goed dekken. Heeft iemand ervaring met het gebruik van acrylverf in plaats van gesso? Dit voor het geval je op mdf bijvoorbeeld schildert. Ik heb het idee dat het wel kan, maar was benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. Ik dacht, beter dan weggooien (of gebruiken en dan gefrustreerd zijn dat het niet goed dekt).
mrsgray

Re: niet zo bruikbare acryl gebruiken ipv gesso

Bericht door mrsgray »

Thera, niet elk kleur heeft eenzelfde dekking. Sommige kleuren dekken 100% (zoals titanium wit), andere kleuren zijn eerder transparant, of half transparant. De meeste tubes hebben een symbooltje dat de transparantie of dekkendheid aangeeft. Op https://www.royaltalens.com/en/inspirat ... ansparency vind je een uitleg.

Los daarvan, ik gebruik meestal de restjes acrylverf op m'n palet om andere mdf bordjes te primen, en dat lukt best.
Mdf zuigt best wel wat vocht op, dus heb je typisch wel enkele lagen nodig, of gewoon wat dikkeren lagen.
Het bijkomend voordeel van te primen met restjes is dat je je schilderijen kan beginnen op een al interessante ondergrond.
MarieJ

Re: niet zo bruikbare acryl gebruiken ipv gesso

Bericht door MarieJ »

Thera, wat mrsgray schrijft, dat vind ik ook. reeds ene leuk ondergrondje heb je dan. En dit geeft dan ipv witte gesso, ook weer meer bodem aan de volgende lagen. succes!
Plaats reactie