Riksewijs schetsboek

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Coen

Re: Riksewijs schetsboek

Bericht door Coen »

Weer goed gemaakt, Rik. Leuk thema. Wel is het wat lastig om de spiegel goed te interpreteren; het zou ook een ring kunnen zijn. Dat komt misschien doordat de vlakken van het schaakbord niet gespiegeld lijken, maar doorlopen. Sommige vlakken van het schaakbord lijken eerder rechthoekig dan vierkant.
De schaakstukken zijn mooi symmetrisch geworden. Het totale beeld is overtuigend.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
RiksGewijs

Bericht door RiksGewijs »

@Coen, dank voor de opbouwende woorden. De volgende keer dat ik met een spiegel aan de gang ga zal ik hier zeker aan denken. Nu zie ik het namelijk ook. Je begrijpt het pas wanneer je het ziet. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

@Eric61, heel veel dank. Doet mij goed. Zitten weer flink wat uren in.

Voor nu de volgende tekening. Deze keer teken ik een oude foto van de trap uit Kasteel Hernen na. Gingen wij vroeger veel heen. Hebben daar zelfs nog wel eens wat reeanectmend gedaan. Was ook leuk. Ik deed daar ook veel fotografie. De foto is genomen met een eenvoudige Minolta Camera met vaste lens. Kon daarmee wel de sluiterinstellingen aanpassen enz. Deze had ik eigenlijk iets te snel staan. En het brandpunt net niet op het juiste punt. Maar dat gaf juist weer een leuke foto. Wat dus onbedoeld was.

Afbeelding
De betreffende foto.

Afbeelding
Wat ik tot nog toe ervan heb kunnen maken. Ik moet wel zeggen dat ook nu de gum mijn beste vriend is. Maar we gaan weer door.

Natuurlijk vind ik kritiek erg fijn.
Miepie

Bericht door Miepie »

De laatste tekening van het schaakbord ziet er weer goed uit!
Leuk onderwerp, die trap. Wel lastig om te tekenen, maar het lijkt me dat je opzet klopt.
Je hebt veel hobby's zeg, leuk hoor.
Eric61

Bericht door Eric61 »

Je hebt er wel het onderwerp uitgekozen...
Heel mooie afbeelding.
Ik ben heel benieuwd.
Alvast veel succes! :yes:
Coen

Bericht door Coen »

Geen gemakkelijk perspectief, maar de lijntekening ziet er prima uit. Ik ben benieuwd naar de uitwerking.
RiksGewijs

Dank jullie wel allemaal. Inderdaad geen makkelijk perspectief. Ben ik ook achter gekomen. Maar wel leuk om uit te puzzelen.

Nu ook wel een stukje verder. Niet zo heel veel omdat het toch ook met het inkleuren lastig is met de schaduwen van de stenen afzonderlijk. Probeer hierin een soort gulde middenweg te vinden van weglaten en juist wel laten zien. Maar wil hierin graag de tekening erg van donker contrast voorzien. Zonder dat het te donker word. Weer een uitdaging van mijzelf.

Afbeelding
Coen

Bericht door Coen »

Om een goed contrast te krijgen, kun je ook nog denken aan scherpte en onscherpte.
Leuk dat je die uitdagingen zoekt, Rik.
Eric61

Bericht door Eric61 »

Benieuwd naar verdere evolutie :thumbs:
unikap

Bericht door unikap »

Leuk onderwerp, komt goed uit de "verf". Tekening is goed opgezet; gedisciplineerd en systematisch.
Ben alleen verbaasd over al die verschillende natuursteenformaten terwijl Hernen in baksteen gebouwd is. Dan verwacht je meer uniformiteit. Helaas ken ik dat kasteel niet goed.
gr jed
RiksGewijs

Dank jullie wel. Doet mij goed te horen dat het allemaal een beetje klopt.

Kasteel Hernen is een beetje een vreemd kasteel. Daar hebben mijn vrouw en ik nog al eens re-anactment gedaan. Periode middeleeuwen. Wij hadden daardoor ook toegang tot de tweede wentel trap. Die zit in de ingang aan de rechterkant en heeft een bordje personeel er op. Dit was de dienstmeiden opgang destijds. Dit kasteel is eigenlijk alleen als woonhuis geweest. Nooit als kasteel zoals wij deze vaak uit de riddertijd zien. Het is ook meerdere keren opnieuw opgebouwd. Een keer doordat deze vervallen was en na de tweede wereld oorlog. Er is dus nog maar weinig origineel. Maar mooi is het wel.
RiksGewijs

Een kleine update.
Afbeelding
Stukje verder en verder. Samen met mijn gummetje. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Miepie

Bericht door Miepie »

Deze tekening wordt erg mooi, die stenen zien er heel realistisch uit :thumbs:
Eric61

Bericht door Eric61 »

Goed bezig Rik :thumbs:
RiksGewijs

Miepie en Eric61, heel veel dank. Ik zie genoeg dat echt nog wel beter kan. Vandaar dat ik vaak zo lang over een tekening doe. Verbeter deze net zo lang als het niet meer gaat.

Voor nu, de tekening is klaar. En dus moet ik een nieuw onderwerp gaan kiezen. Zit nu te denken aan kleur potloden of iets dergelijks. Beetje klaar met het zwartwit zeg maar.

Afbeelding
Eric61

Bericht door Eric61 »

Het was dan ook een behoorlijke zware uitdaging Rik.
Ik vind het wél prima gedaan.
Mooi werk! :thumbs:
Plaats reactie