Riksewijs schetsboek

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

RiksGewijs

Re: Riksewijs schetsboek

Bericht door RiksGewijs »

Ga ik zeker proberen om dit donker en met goede schaduwen te creëren. Moet een beetje durf krijgen denk ik.
unikap

Bericht door unikap »

Gezellig zo'n stationnetje, maar vraag me alleen af waar het is.
Lijkt met de zon meegekeken, slagschaduw zie alleen bij de schoorsteen en mogelijk van bomen achter je. Perspectief is goed. gr jed
RiksGewijs

Unicap,
Dank voor de feedback. Ik heb dit station nagetekend van een foto uit begin jaren 70 geschilderd. En er was daarop heel weinig schaduw te zien. De rechterkant van het gebouw was donkerder dan linkerkant van het gebouw. Dat is mijn tekening ook. Echter mijn nieuwe telefoon maakt dit steeds helemaal egaal aan toon. Het verschil is best te zien.

Het is het station uit Tiel. Daar woonde ik zo'n 50 meter vandaan.
RiksGewijs

Weer een update over de specht. Hij is nu ook klaar. Wel weer blij mee dat het klaar is. Toch wel weer een paar weken mee bezig geweest.

Afbeelding
De boomstam is bijna klaar. En heeft een iets andere bast gekregen dan op de foto. Ik vond dit toch wel wat mooier uitkomen op de tekening. Ik hoop dat ik voldoende contrast heb gemaakt.

Afbeelding
Nu de achtergrond klaar is, heb ik ook de datum kunnen neerzetten. Klaar. Was een pittig vogeltje om te tekenen. Het goed uit laten komen van de veren geeft veel uitdagingen.

Nu maar eens kijken wat de volgende tekening gaat worden. Ik zit weer een beetje te denken aan een zwart/wit tekening. We zullen zien.
Eric61

Bericht door Eric61 »

Een prima herkenbare specht geworden.
Je zou denken dat je al lang in 'het vak' zit.
Respect verdiend. :thumbs:
unikap

Bericht door unikap »

Ach ja Tiel, dat ken ik wel woon er dik 20 km vandaan. Vandaar dat het me bekend voorkwam.
Dank voor je toelichting en respect voor je enthousiaste en constante stroom aan tekeningen.
gr jed
RiksGewijs

@Eric61, doet mij goed te horen. Heel veel dank voor het compliment.

@Unicap, 20 km van Tiel? Waar is dat? Of is dit te openbaar? Ben nu wel nieuwgierig.

Foto van mij zelf. Paal met ketting.
De bedoeling is dat ik meer met contrast oefen. Misschien niet ideaal deze tekening. Maar de afbeelding heeft wel iets.

Afbeelding
De foto staat op mijn tablet. Het idee is deze zo goed als mogelijk weer te geven.

Afbeelding
De start die ik in het weekeinde heb gemaakt. Ook nu weer veel gummen en opnieuw beginnen. Zelfs een nieuw vel tekenpapier. Denk dat ik nu wel aardig goed zit. Ook zonder een raster getekend nu.
unikap

Bericht door unikap »

Zaltbommel, vandaar de kalenders met dijkhuizen in de Bommelerwaard.

Mijn vrouw leerde vroeger, dat je voor contrast door je wimpers moest kijken om het makkelijker te zien.
Zelf zet ik vaak een tekening een tijdje (paar dagen) rechtop op een kast en dan ga je na enige tijd wel zien waar het aan schort. Het moet gewoon even bezinken. gr jed
Coen

Bericht door Coen »

Die bonte specht is toch echt wel mooi op het papier gekomen.
Unikap (en z'n vrouw) geeft je een paar goede tips om tot geloofwaardig contrast te komen. Succes!
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
RiksGewijs

Unikap. Zaltbommel ken ik wel. Woonde vroeger een goede vriendin van mij. Soort van zusje. Mooie plaats en omgeving. Doe ik ook wel eens aan met de motor. (Ben een tour rijden, dus niet zo'n knettergek). :mrgreen: Ik heb dat knijpen met de ogen eens toegepast inmiddels. En het werkt door een soort vertroebeling van zicht best goed. Dank hiervoor.

Coen, Dank u wel. Doet mij goed dit te lezen. En die tips? Daar ga ik natuurlijk mee aan de gang.
Miepie

Bericht door Miepie »

De specht is erg mooi geworden!
Doet u nog iets met de tekeningen, worden ze ingelijst?
De verhoudingen van die ketting staan er al goed op.
RiksGewijs

@Miepie,

Ik doe helemaal niets met de tekeningen. Gaan in een mapje op datum om mijn voortgang te kunnen zien zeg maar. Maar verder zou ik niet weten wat ik zou moeten doen.
RiksGewijs

Weer een beetje verder met de tekening.
Het licht is een beetje vreemd daardoor spiegelt het een beetje. Heb geprobeerd dit anders te fotograferen maar dit is echt de beste.

Afbeelding
Met potlood en gum techniek probeer ik het contrast en textuur van het hout te creëren. Er is nog wel wat werk aan.
Miepie

Bericht door Miepie »

Grafiet glimt nu eenmaal! Erg knap gedaan, het weergeven van dat hout. Is dat een gumpotlood, linksboven de tekening? Werkt dat net als een vulpotlood? Ziet er handig uit. Ik heb er een die je kan slijpen.
Coen

Bericht door Coen »

Die houtstructuur heb je heel goed getroffen! Dat stukje achter die stalen ring ga je nog doen, denk ik.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
Plaats reactie