Riksewijs schetsboek

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

RiksGewijs

Re: Riksewijs schetsboek

Bericht door RiksGewijs »

Miepie, herkenbaar. En dank voor het compliment.

Eric61. dank voor het antwoord.
Wat ik bedoel, is dat ik de voortgang dus als een soort schetsboek hier neer kan zetten. Echter wil ik die opdrachten uit de cursus niet mengen met mijn schetsboek hier. Kan ik daar dan een voortgangs draadje openen? Dat is mij niet helemaal duidelijk.
Coen

Bericht door Coen »

In dit deelforum (Schetsboeken) is het de bedoeling dat je het houdt bij éen schetsboek. Op een andere plek kun je natuurlijk wel een nieuw draadje openen.
Als het zowel om tekeningen als om schilderwerk gaat, moet je de boel al gauw splitsen, volgens mij.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
Coen

Bericht door Coen »

Gave tekening, Rik, je sleutel en slot. Wat mij aanspreekt, is dat je naast natekenen , ook improviseert, bedenkt, je gedachten een podium geeft.
Je techniek wordt in rap tempo beter (al ben ik geen kenner).
RiksGewijs

Dank u wel Coen, dit doet mij echt goed. Ik probeer inderdaad wat creatiever te denken. Vaak heb ik wel iets in gedachten, maar dat op papier zetten is dan toch wel een heel ander verhaal. Klinkt vreemd, maar er komt ook een stukje durf en onzekerheid bij kijken. :? :? :?

Ik zal daar gewoon eens een draadje openen. Volgens mij heeft de cursus geen moeten qua schilderen. Betreft echt tekenen. Wel met verschillende mediums. Maar dat overleef ik wel. :lol: :lol: :lol:
RiksGewijs

Voor nu eens wat proberen. Een drieluik. Naar een voorbeeld dat ik ooit eens als kunstfoto gezien heb als kind. Fotograferen was en is ook een hobby van mij.

Het is dus de bedoeling dat er drie verschillende tekeningen komen. Een schaakstuk dat op een schaakbord staat zal doormiddel van een lichtbron een schaduw op de muur geven. De schaduw die daar uit voorkomt is dan een meer volwassen vorm van het schaakstuk dat op het bord staat.

Ook dit word met Faber Castell 9000 grafiet potloden gedaan. Ook nu weer een oefening met diepte en grijstinten en contrasten.

Als eerste een paard.

Afbeelding
Lang mee bezig geweest. En zelfs 3X overnieuw. Wat kan dat een frustratie zijn als het net niet is wat er voor ogen is.

Afbeelding
Als eerste de schaduw ingekleurd. Die mag erg zwart zeg maar. De schaduw randen zijn nog wat hard. Daar word straks aan gewerkt.

Afbeelding
Nadat de schaduw ingekleurd is maak ik dit egaal met een wisser/doezelaar. Vanaf hier word alles verder afgewerkt. Ook hier zijn de randen nog wel wat hard. Daar zal ik straks verder aan werken als de omgeving verder klaar is. Daarmee breng ik de tekening als het ware bij elkaar.

Afbeelding
De gehele schaduw zelf netjes egaal. En begonnen aan de omgeving. Ik heb zelf een schaakstuk met een lampje neer gelegd zodat ik de lichtval kan zien. En kan zien waar dat het donker is.

Als er zaken zijn die anders kunnen? Lees ik dat graag. Tot nog toe, ik doe maar wat. :lol: :lol: :lol:
Eric61

Bericht door Eric61 »

Hoi Rik,
De vakken die in de schaduw liggen zijn ook bij beschaduwing wellicht nog zichtbaar.
M.i. heb je daar nog een klein werkpuntje.
Prima uitdaging trouwens...👌
Coen

Bericht door Coen »

Ha Rik,
Leuk idee en de eerste uitwerking is veelbelovend. Het paard heeft al een geduchte schaduw! Als de achtergrond ongeveer blijft zoals het nu is, is het misschien een goed idee om de schaduw van het schaakstuk in het lichte deel van de achtergrond wat zachter en lichter te maken dan de schaduw in het donkere deel van de achtergrond? Ik hoop dat ik duidelijk ben....
Wellicht doet het er helemaal niet toe, maar als de ondergrond een schaakbord wordt, dreigt het teveel vlakken te krijgen.
Ik volg nieuwsgierig.
RiksGewijs

Coen, dank voor de tips. Het paard zelf moet inderdaad nog verder uitgewerkt worden. Zo ook het bord waar het op staat. Het aantal vlakken zal niet echt kloppen denk ik. Dat werk ik straks nog af met een rand van het schaakbord en dan kloppen de vlakken wel. Ik heb de lijnen gewoon doorgetekend. Maar zeker goed gezien. Over de schaduw van het paard. Dat ga ik zeker proberen.

Eric61
Dank voor de heads-up. Nu zie ik het ook. Ga ik dan ook mee aan de slag.

Ik snap wat u beiden bedoelen. En ga dit proberen toe te passen.
Miepie

Bericht door Miepie »

Leuk idee, en de uitvoering wordt mooi. Die schaduw lijkt heel realistisch door zo'n doezelaar, moet ik ook eens mee gaan experimenteren.
RiksGewijs

Na weer een paar uur verder, is deze ook klaar. Ik heb jullie punten mee genomen. Waardoor ik ook de rand van het schaakbord heb laten vervallen en daarom ook de vakjes aangepast. Nadat ik tevreden was met zwarte schaduw op de muur zeg maar heb ik al de andere schaduwen daarop aangepast. Ik zie wel een aantal zaken die beter gekund hadden. Maar al met al ziet deze er goed uit.

Afbeelding

De volgende word het zelfde maar dan een pion die loper word in de schaduw.
Eric61

Bericht door Eric61 »

Hoi Rik,
Vind het een mooi resultaat geworden.
Het licht op het bord geeft de indruk dat er een deur openstaat waar het licht binnen valt.
Het idee om de schaduw te laten uitgroeien tot een steigerend paard is zeker geslaagd.
Mooi gedaan Rik! :thumbs:
Coen

Bericht door Coen »

Prachtig resultaat van je harde werken en aanleg. Dat schaakbord komt op mij nu als oneindig over en dat heeft wel wat. Het thema is goed gevonden en waardig uitgewerkt. Het eindresultaat komt goed gebalanceerd over.
RiksGewijs

Heel veel dank allebei. Doet mij goed en motiveerd mij om lekker verder te gaan.
Zoals gezegd, het is een drieluik. (Wilde ik eens proberen).

Dus zou ik nu voor een loper kiezen. Echter die kwam niet mooi uit als schaduw. Daarom heb ik nu voor een koning gekozen. Wat betekend dat ik dus geen koning op het eind kan maken. Daar wilde ik dus naar toe gaan. Ik heb de neiging om dan iets met een spiegel te doen. Wie weet.

Voor nu de start.
Afbeelding
Ook nu weer als eerste de schets.

Afbeelding
En als eerste de schaduw als eerste opzet. Ook dit moet nog uitgewerkt worden wanneer ik de rest ook al heb. Ik probeer een zelfde indruk te maken als de eerste maar dan wel als zijnde nieuwe tekening en niet overgetrokken als het ware.
Miepie

Bericht door Miepie »

Je tekeningen zijn heel sfeervol. Die met het paard is erg goed gelukt! Bij de koning had ik eigenlijk verwacht dat de schaduw een mensfiguur zou zijn. Ben benieuwd hoe het uiteindelijke resultaat van het drieluik wordt.
Coen

Bericht door Coen »

Je hebt de vaart er goed inzitten. Miepie heeft wel een punt met haar verwachting van de koning; in je drieluik zou dat consequent overkomen en de boel misschien goed bij elkaar houden. Maar ik laat me graag verrassen.
Plaats reactie