Riksewijs schetsboek

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

RiksGewijs

Re: Riksewijs schetsboek

Bericht door RiksGewijs »

He, he, he, ik snap de verwachting. Al had ik daar dus niet over nagedacht. De verwachting snap ik vanwege het paard. Maar hoe teken je een schaduw van een mensen koning? Zonder dat dit een karikatuur wordt. Zo leek een lopen ook al een onmogelijkeheid. Wat ik eigenlijk van plan was. Ik maak ze alle drie af en fotografeer ze naast elkaar. Dan kunnen we beter zien of mijn idee gelukt is wat ik wil overbrengen.
RiksGewijs

Op dit moment weinig tijd gehad. Wedstijden en trainingen drie keer in de avond. Maar wel een beetje progressie.

Afbeelding

Straks weer een beetje verder. En misschien morgen nog een beetje. Ook deze week weer druk. Dus minder tijd om te tekenen.
RiksGewijs

voor nu de laatste foto van deze tekening. Ik beschouw deze als klaar. Het geheel dus ook iets lichter gehouden. Heeft weer te maken met de volgende tekening. Daarin gebruik ik ook een scheerspiegel. :p Eens kijken hoe een spiegelbeeld uitpakt om te tekenen. Maar moet deze nog starten.

Eerst de foto van de vorige dat deze klaar is.

Afbeelding
unikap

Bericht door unikap »

Toen ik overwoog je schaduwen te bekritiseren, eerst de reeks tekeningen langsgegaan, maar toen bleek duidelijk, dat je er doelbewust vrij mee omgaat, waardoor het leuker en speelser wordt. De eenhoorn vind ik het hoogtepunt. gr jed
Miepie

Bericht door Miepie »

Deze is ook weer mooi geworden! Ben heel benieuwd naar de volgende tekening met spiegelbeeld.
Coen

Bericht door Coen »

De tekening is wel goed geworden! Een pion met grootheidswaan! De schaduw zou ietwat schuin getrokken moeten zijn, met de kennelijke positie van de lichtbron die 'm veroorzaakt, maar dat maakt me een kniesoor.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
RiksGewijs

Miepie, dank u wel. Ben nog niet begonnen met de nieuwe. Ben zojuist overgestapt naar een apple laptop vanuit windows. (Vond Linux altijd erg fijn). Maar is nog even lastig met instellen en de juiste programma's vinden. Dus binnenkort ga ik van start.

Coen, dank voor het compliment. Als u de voorlaatste foto ziet, daar staat het dus wel schuin. Maar op de één of andere manier vond ik dit een beetje vreemd er uit zien. Daardoor heb ik deze dus wel rechter getrokken. Nu denk ik, had ik dat dus maar niet gedaan. Kijken is toch wel heel erg lastig. Wederom dank voor de kritiek. Daar ga ik weer mee aan de slag.
mrsgray

Bericht door mrsgray »

Ik hou me hier de laatste maanden op de achtergrond en kijk alleen... maar deze kan ik niet laten liggen. Rik, leuk om iemand tegen te komen die linux ook erg fijn vindt, ik gebruik het al 15 jaar en wil eigenlijk niet meer terug. Waarom ben je overgestapt op apple?
Eric61

Bericht door Eric61 »

'k Kan me voorstellen dat het tekenen even moet wachten.... :comp:
Ben benieuwd wat het later wordt...
Mooie werken tot dusver ;)
RiksGewijs

mrsgray schreef: ma mei 06, 2024 8:23 am Ik hou me hier de laatste maanden op de achtergrond en kijk alleen... maar deze kan ik niet laten liggen. Rik, leuk om iemand tegen te komen die linux ook erg fijn vindt, ik gebruik het al 15 jaar en wil eigenlijk niet meer terug. Waarom ben je overgestapt op apple?
Ik ben zelfs ook steunpunt geweest voor Tiel en omgeving. Maar toen kwam het werk en carrière maken. Dus moest ik een window's computer. Ik had zo'n windows surface pro. Werkte goed. Maar nu na 10 jaar gaf deze de geest. (stond Linux Ubuntu op). Nu moest ik dus een nieuwe laptop. En wilde niet zo'n grote. Kwam daardoor op 13 inch uit wat ik zelf prettig vond. Iets groter dan ik had dus van windows. De keuze van apple is dat ik al een telefoon en tablet van apple heb. Daarnaast heb ik door het vele typ werk wat ik gedaan heb een uitdaging met toetsenborden. De enterknop en de Shift knoppen zitten op een rotte plaats bij de meeste laptops. Bij Apple kan ik deze blind vinden zonder er aan te wennen. Ik heb nu de originele software er op staan. Maar kan zijn dat ik straks toch weer Ubuntu op zet. Wie weet. Voor nu werkt het goed. Ben uit de ict. En weer terug in het vak als fietsenmaker. Voor mij veel prettiger. En zeker als eigen baas zeg maar.
RiksGewijs

De start van de nieuwe en laatste tekening van het drieluik. Een schaakstuk wat zich bekijkt in de spiegel. Thema van deze tekening is simpel. Het gaat er niet om wie je bent, maar wat je bent. Groots en toch gewoon. Wie ben jij als je jezelf in de spiegel kunt aankijken?

Afbeelding

Als je goed kijkt zie je dat ik veel moeite heb gehad om het perspectief goed te krijgen. Dus de pion tenopzichte van het spiegelbeeld. Ik heb zelfs een foto gemaakt van een pion in een spiegel om te zien hoe het lijnenspel werkt ten opzichte van het spiegelbeeld. Kortom, ik had de gum flink nodig.
Eric61

Bericht door Eric61 »

Mooi idee en alvast een veelbelovende start genomen.
👌
Coen

Bericht door Coen »

Daar is een gum voor.
Ik volg nog altijd belangstellend.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
RiksGewijs

@Coen, leuk dat je mij volgt. Doet mij goed.
@Eric61, Dank. Inderdaad het begin was er. Maar was ook met wat andere zaken bezig.

Wel erg stil hier. Denk dat iedereen met andere zaken bezig is met het warmere nog steeds natte weer.

Geen tussendoor plaatjes deze keer. Ik heb de tekening vanavond afgemaakt.

Afbeelding

Natuurlijk is kritiek meer dan welkom. Zelf zie ik in de schaduwen wel wat zaken die beter hadden gekund. Ik krijg deze alleen niet meer beter omdat het papier verzadigd is.
Eric61

Bericht door Eric61 »

De belichting van de pion vind ik heel goed geslaagd.
Een prachtig 3D-effect naar mijn gevoel.
Het geheel is zeker wel goed gelukt.
Je hebt duidelijk veel geduld om een goed resultaat te maken.
Mooi werk Rik! 👌👌
Plaats reactie