Riksewijs schetsboek

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Eric61

Re: Riksewijs schetsboek

Bericht door Eric61 »

Prachtig resultaat voor jouw 'eersteling'. Kan ik alleen maar bewondering hebben voor jouw geduld.
Top! 👌👍
unikap

Bericht door unikap »

Daar staat hij dan en het is een echte patroon-tekening geworden, waarbij je zo slim bent geweest met dwarslijntjes en stippen te werken. Zelf trap ik er nog wel eens in met parallelle lijnen te willen werken en dan worden ze niet parallel maar bibberig en raken ze elkaar.
Schaduw zie ik nog niet, maar als je van een foto werkt weet je waar je dat moet aanbrengen. Maar dat is allemaal een heel werk hoor. Ben je zo dagen, weken mee bezig.
Dank voor je info over de pennen.
gr jed
RiksGewijs

Bericht door RiksGewijs »

Dank jullie wel voor de lovende woorden. Doet mij veel. Ik was al blij dat ik na zoveel uren de tekening klaar had. Voor schaduwen enz had ik geen manier gevonden om dit te kunnen maken zonder dat alles zwart zou worden. En dacht dat wanneer ik dan verder zou gaan het resultaat slechter zou worden. De foto\tekening waarvan ik het werk afkeek, had ook geen schaduwen. Dat verwarde mij wel een beetje.

Een laatste woordje over de pennen. Ik zou niet nog een keer een set aanschaffen. Voor dit soort tekeningen zijn drie pennen eigenlijk voldoende. 0,05 - 0,1 en 0,2 die dikkere gebruik je eigenlijk niet echt. Die zijn voor dit soort zaken gewoon te dik.

François Schuiten, die kende ik nog niet. Ben eens gaan kijken. Dit valt zeker in een style waar ik van houd. En eigenlijk ook wel wat meer mee wil doen. Ik probeer nog niet echt te denken aan een eigen style omdat ik toch eerst moet leren tekenen. één ding te gelijk zeg maar.

Nu wederom eenzelfde soort deur opgezet en deze doe ik nu met grafiet potloden. Ik gebruik hier ook drie potloden voor. B, B5 en B7. Dit geeft voor mij voldoende aan toon en diepte van kleur zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding
Eerste twee, de lijn tekening opzetten. Om links en rechts een beetje gelijk gespiegeld te krijgen heb ik toch een paar hulp lijnen gezet. Ik denk dat dit voor mij nog wel handig kan zijn. Die hulplijnen heb ik heel licht opgezet zodat ze straks niet meer te zien zijn door het inkleuren.

Afbeelding

Inmiddels vele uren verder met het inkleuren en aankleden van alles. Denk dat deze tekening één van de moeilijkere tekeningen is die ik tot nu toe gemaakt heb. Al is het alleen al door de vele uren tekenwerk per vierkante centimeter.

Voor tips houd ik mij aanbevolen natuurlijk. Morgen weer een beetje verder. Het is toch te warm om iets anders te gaan doen. En tekenen in de schaduw is natuurlijk altijd lekker ontspannend om te doen tijdens de vakantie. Jammerlijk de laatste week.
Eric61

Bericht door Eric61 »

Je weet de uitdagingen wel te vinden... :yes:
Práchtig werk! 👌👌👌
RiksGewijs

Eric61, dank u wel. Doet mij goed dit te lezen.

Op het forum is het wel erg stil. Vakantie tijd? Tijd om andere zaken te doen?

Maar goed, weer wat uurtjes verder. En kan weer een stukje resultaat laten zien.

Afbeelding
Grijs zwart tonen worden nog verder uitgewerkt straks. Is erg lastig nog om zonder het geheel op papier te hebben te zien. Zal wel tijd en ervaring nodig hebben.
Coen

Bericht door Coen »

Veel bewondering voor de nauwgezetheid en het doorzettingsvermogen die je toont in dit werk!
Ja, komkommertijd op het forum. Zelf net terug van vakantie, en over een paar dagen ga ik weer voor een paar dagen.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
Eric61

Bericht door Eric61 »

Net zoals Coen heb ik bewondering voor de inzet in jouw tekenen. Wat je hier neerzet lijkt me heel moeilijk maar je hebt duidelijk volhardende moed.
Heel mooi wordt ie... :thumbs:
RiksGewijs

Dank jullie wel voor deze lovende woorden. Doet mij goed en geeft mij de inspiratie om door te gaan met tekenen en meer te leren. Want ik heb nog heel veel te leren. Als jullie dingen zien die anders/makkelijker/beter kan, hoor ik dat graag.

En deze tekening is ook inmiddels klaar. Gisteren de datum er op mogen zetten.

Afbeelding

Nu weer eens bedenken wat ik nu ga tekenen.
RiksGewijs

Weer een nieuw onderwerp gekozen. Dit keer weer met kleur. Het internet afgestruind via Pinterest. En hierop uitgekomen.

Afbeelding
Nu aan het opzetten en straks maar weer eens verder kijken hoe dit verder uit te werken.
Eric61

Bericht door Eric61 »

Weer een uitdaging om 'u' tegen te zeggen.

Je laatste is mooi geworden met ongetwijfeld menig uurtje erin geslopen... :yes:
:thumbs:
RiksGewijs

Dank u wel Eric, zitten inderdaad wel een aantal uurtjes in. Gewoon stukje bij beetje zeg maar. Ben zelf redelijk tevreden hiermee. Maar zie zeker nog veel wat echt beter kan. Dat gezegd hebbende, zie ik wel wat vooruitgang zeg maar. Dus dat is goed.

Nu een start gemaakt met de volgende het pompstation. Deze word wel weer in kleur uitgevoerd. De uitdaging is het verouderde hout tot zijn recht laten komen.

Afbeelding

Eerst wat hulp lijnen gezet en wat met het perspectief gespeeld. Deze keer kreeg ik het niet goed voor elkaar en klopte het steeds maar niet. Dus doormiddel van wat meet punten lukte het wel en kon ik de tekening opzetten. Een kleine test met groen licht opgezet. Ik gebruik Faber Castell Polychronos potloden. Dus maar eens kijken wat dit allemaal doet.

Afbeelding
Waar ik nu gebleven ben. De borden als eerste getekend. De roestvorming moet nog een beetje aangepast worden.
Coen

Bericht door Coen »

Je vorige tekening is heel mooi geworden, Rik. Waar nog winst te behalen valt, is misschien in het te strak en volledig te willen zijn. Een klein foutje wordt dan erg opvallend en je tekening oogt minder spontaan. Heb je toevallig nog gekeken naar die Belgische tekenaar die ik een vorige keer noemde? Zijn architecturale tekeningen ogen heel strak, totdat je beter kijkt.
Maar ik herinner me ook een van je eigen tekeningen die als voorbeeld kan dienen van wat ik bedoel.
Nu lijkt het alsof ik je tekening niet waardeer, maar niets is minder waar. De toewijding aan je werk is overduidelijk en je leert in rap tempo. Mooi werk.
Ik volg je nieuwe project met belangstelling.
RiksGewijs

Coen, dank u wel. En zeker voor de positieve feedback. Daar kan ik wel wat mee. Ik weet eerlijk gezegd ook helemaal niet waar ik naar toe wil met tekenen zeg maar. Welke style of onderwerp wat ik leuk vind. Zoals ik bij u bijvoorbeeld zie, een hele eigen style die herkenbaar is zeg maar. Ik heb hierin besloten dat ik dit gewoon laat groeien en niet op zoek ga.

Over de tekenaar. Ik denk dat u door alle tekst hieroverheen heeft gekeken. Hij is echt heel erg goed en ik vind het heel gaaf zoals hij tekent.
François Schuiten, die kende ik nog niet. Ben eens gaan kijken. Dit valt zeker in een style waar ik van houd. En eigenlijk ook wel wat meer mee wil doen. Ik probeer nog niet echt te denken aan een eigen style omdat ik toch eerst moet leren tekenen. één ding te gelijk zeg maar.
RiksGewijs

En weer een stukje verder met mijn tekening.

Afbeelding
Eerste stukje van het gebouw enz. Wel lastig om het verwering proces uit te beelden. Dit is eigenlijk alleen maar de eerste opzet laag.

Afbeelding
Waar ik op dit moment ben. De borden zijn inmiddels volledig uitgewerkt en ben nu met het verfwerk van het gebouw bezig. Stukje bij beetje.

En ik weet dat de G van Garage nog een beetje aandacht nodig heeft. :angel:
Coen

Bericht door Coen »

Ai, ik had inderdaad over je bericht heen gekeken, Rik!! Excuses.
Je nieuwe tekening heeft veelbelovende vorderingen gemaakt. Knappe staaltjes van perspectief-tekenen. Ook hier maak je het jezelf niet gemakkelijk. O.a. letters in perspectief zijn moeilijk , vind ik.
Plaats reactie