Riksewijs schetsboek

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

RiksGewijs

Re: Riksewijs schetsboek

Bericht door RiksGewijs »

@Miepie, ik gebruik Schut A-4 125 gram Medium fijn tekenpapier. Had ik destijds samen met potloden voor mijn verjaardag gekregen van mijn vrouw. Daar ben ik bij gebleven. Vind het fijn papier.

En de tekening is inmiddels klaar.
Afbeelding

De naaldlock is een beetje of. Ik zag het te laat. Ik kan het alleen maar erger maken als ik dit aanpas. Dat is voor de volgende keer weer een leerpuntje. Heeft alles met perspectief te maken. Rond perspectief is nog altijd erg lastig.

Nu maar eens bedenken wat ik ga tekenen. En met welke potloden. :?? :?? :??
Eric61

Bericht door Eric61 »

Het lichtspel op de voet is prachtig om te zien, haast fotografisch. Je hebt het echt wel in je.
Mooie tekening! :thumbs:
Miepie

Bericht door Miepie »

Wauw, nauwelijks voor te stellen dat dit mogelijk is met potloden. Erg goed gelukt! Dat papier moet ik maar eens bekijken in de schilderwinkel, dank voor het doorgeven.
Coen

Bericht door Coen »

Geweldig resultaat! Dat 'heiïge' aan de bovenkant legt de focus zo mooi op de donkerder delen halverwege en onder.
Heel sfeervol!
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
RiksGewijs

Heel erg bedank voor de lovende woorden allemaal. Doet mij goed en geeft motivatie om weer verder te gaan. En weer iets erbij te leren. :) :) :)
RiksGewijs

Nieuwe tekening. Wederom zwart wit. En dit keer ééntje zonder voorbeeld. Kan daarom dus geen vooraf geven. wel een klein begin. Waar nog veel met de gum gewerkt word. Ook hier weer contrast als onderwerp van oefening.

Afbeelding
In to the Lock een eerste opzet. Hiervoor gebruik ik wederom Faber Castell black pitt mat. Maar ook houtskool potloden. We zullen zien hoe dit gaat.
Coen

Bericht door Coen »

Je gaat als een speer! Ik ben benieuwd naar of je je doelstelling kunt verwezenlijken.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
unikap

Bericht door unikap »

Ja Coen, aankomende Inktober kon dat best eens een fanatieke mededinger worden.
Of gewoon gezellig want dat is het ook. gr jed
RiksGewijs

Hé hé hé. Weet niet of ik dan al snel genoeg ben. Doe nog steeds wel lang over een tekening. Wel weer wat vorderingen gemaakt. Dat is voor morgen. Eerst de foto’s verkleinen.
RiksGewijs

Zoals gezegd, weer een stukje verder.

Afbeelding
Als eerste de sleutel al een beetje ingekleurd. Daarin de lichtval een beetje gezocht. Dus veel schaduw in deze tekening.

Afbeelding
Zoals gezegd, veel schaduw. Dus heel veel zwart deze keer. Doel is een beetje mysterie te creëren. We zullen zien of dit zodadelijk goed uitpakt. Heb het gevoel dat dit ook erg slecht kan uitpakken en dat dit straks helemaal nergens op slaat. :fwt: :fwt: :fwt:
Eric61

Bericht door Eric61 »

Lijkt wel de goeie weg op te gaan... ;)
Miepie

Bericht door Miepie »

Wordt al heel sfeervol, met die mysterieuze sfeer zit het wel goed! Knap dat je dat uit je hoofd doet.
RiksGewijs

@Miepie, dank hiervoor. Geeft mij de moed om door te gaan. Uit het hoofd tekenen ofwel mijn fantasie gebruiken is toch wel erg lastig. Ben zelf eigenlijk meer een patroon denker zeg maar. Zoals een Asperger dat heeft dus. Dus bij mij is alles altijd strak en opgeruimd. Zelfs zover dat alles een eigen plek heeft. Waar ik dan eigen opberg ruimte voor maak.

Maar goed. Dat gezegd hebbende. De tekening toch afgemaakt. Niet helemaal zoals ik gehoopt had. Of Voor mij zag. Dat licht denk ik wel aan mijn kennis en kunde. Moet nog veel leren.

Afbeelding
Buitenkant klaar, kan ik daar dus ook niet meer op vlekken. :fwt: :fwt: :fwt:
Daar ga ik straks nog wel op verder met mijn gummetjes.

Afbeelding
Nu is alles klaar. Ik heb geprobeerd met wat lichtinval te werken en zo de sleutel met een lichtje (zaklampje) beschenen. En dat dan verder proberen uit te werken. Ik moest toch even kijken naar een voorbeeld van het licht en schaduw spel. Anders kwam ik niet echt verder. Ik had alleen geen sleutelgat waar ik deze door kon bekijken en ook niet de sleutel die ik getekend heb. Maar een gelijkende.

Voor nu, weer aan het nadenken voor de volgende tekening.

Ik heb ook een cursus online via facebook. Vraag dit maar even of dat hier ook neergezet kan worden. Graag zou ik dat in een ander draadje willen plaatsen. Waar zou dit dan mogen?
Miepie

Bericht door Miepie »

De tekening is mooi geworden! Net een beeld uit een computerspel: Hoe krijg je die sleutel te pakken?
Dat je een voorbeeld nodig had is logisch, dit is sowieso een scène die je niet elke dag ziet.
Goed bezig! :thumbs:

Dat alles opgeruimd willen hebben is trouwens wel herkenbaar, ik heb ook asperger. In mijn hoofd wordt het al gauw een chaos, daarom kan ik denk ik juist slecht tegen rommel in huis. Het autisme maakt dat ik de neiging heb om overal 'regels' voor te bedenken, heb gewoon die houvast nodig. Jij legt het beter uit met het patroondenken. Moeilijk om van af te wijken.
Eric61

Bericht door Eric61 »

Mooie sleutel Rik. De belichting heeft z'n werk gedaan👍

Wat je vraag betreft: op de hoofdpagina vind je de rubriek exposities cursussen....
Even grondig lezen en wellicht kan je daar je URL naar je facebookpagina kwijt en anders zet je die als 'onderschrift' bij je berichten ;)
Plaats reactie