Riksewijs schetsboek

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

RiksGewijs

Riksewijs schetsboek

Bericht door RiksGewijs »

Ik ben niet zo een hele snelle tekenaar. Ondanks dat probeer ik hier mijn tekeningen op volgorde neer te zetten en een beetje vooruitgang of tussentijdse foto's neer te zetten. Enne. Ik ben nog maar een beginner in dit gebied.

Als eerste een stukje oefenen op een a4 papier van schut. Met Fabercastell Polychronos.
Herfst geeft dan toch wel hele leuke inspiratie.
Afbeelding
Als eerste een ruwe tekening. Ik denk dat hier geen introductie voor hoeft denk ik.

Afbeelding
Al een beetje ingekleurd. Lichtjes met het potlood over het papier. Zoeken naar de juiste tinten.

Afbeelding
Nu begint het er al op te lijken denk ik. Lastig om de kleuren goed in elkaar te blenden. Nu nog wat schaduw en de witte stippen uitwerken. De paddenstoel heb ik in de hoek getekend omdat ik daar naast weer wat andere paddenstoelen wil tekenen. Gewoon om te oefenen.

Binnenkort weer meer.
Ps. de kleuren komen wel een stuk harder over dan in het echt. Dit zal de belichting zijn van de foto.
Coen

Re: Riksewijs schetsboek

Bericht door Coen »

Leuk om te zien dat je een schetsboek op je naam geopend hebt en enthousiast verder gaat met waar je was gebleven. De grassprietjes staan nog wat netjes naast elkaar en zou je nog kunnen tekenen naast de zwam, aan beide zijden. Maar het is natuurlijk alleen een oefening, dus je kunt het ook laten. ;)
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
RiksGewijs

Dank voor het advies Coen. Dat is een goed idee. Ga ik nog even verder met bewerken. Ook weer even een setje paddenstoelen ernaast getekend.

Afbeelding
Ook hier het oefenen van het blenden van het potlood. Merk nu dat ik vaak al gelijk te donker start en minder hard op mijn potlood moet drukken. Lichtjes opzetten en dan uitwerken zeg maar.
Coen

Bericht door Coen »

Daarom is oefenen zo nuttig, hè.
Goed bezig.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
RiksGewijs

Inderdaad Coen. Oefenen maakt beter. Ik heb nu wel een ander werk opgezet. Deze keer met Faber Castell 9000
Ik heb zo'n duo doos aangeschaft met Pitt Graphite Matt. De matte heb ik al eens geprobeerd. En moet het nog flink onder de knie krijgen.

Zuiger en krukas op een handdoek gefotografeerd. Het is een kleurenfoto. Het idee is dus een zwart wit tekening te maken en te werken met ronde vormen met perspectief.
Afbeelding

Het begin. Veel gummen en opnieuw starten enz. enz. Dit is een resultaat van ongeveer een week. Kijken, kijken, volgende dag delen uitgummen en opnieuw omdat het net niet klopt.
Afbeelding

Tips zijn erg welkom. Geen idee waar ik mee bezig ben eigenlijk. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
RiksGewijs

Weer wat uurtjes verder.

Afbeelding
Eerst lichtjes ingekleurd

Afbeelding
Eerste start met de schaduw

Afbeelding
Is wat vlekkerig geworden.

Afbeelding
Waar ik nu gebleven ben.

Het werken met verschillende potloden van B tot B8 begint wat makkelijker te worden. Blijft alleen nog wel een beetje vreemd.
unikap

Bericht door unikap »

Onderaan bij het big-end-lager zie ik nog weinig diepte. Bovenaan zit je al uit te werken.
Met dat zachte potlood is dat misschien ook wel verstandig. Vlekken dreigt.
Beschermen van wat al gedaan is, blijft lastig. Zelfs papier op papier geeft flink af zie ik
in mijn oude schetsboeken.

Gaat duidelijk de goede kant op. gr jed
RiksGewijs

@unikap

Ik heb er een tissue bij om mijn hand op te leggen. Ik heb ook een steuntje geprobeerd. Maar dat werkt niet echt fijn. Die vlekken gebruik ik later wel om de handdoek van te maken. Plan is dan om de handdoek vervaagd weer te geven waar alles op ligt.

Ik ben ook weer wat verder. Inderdaad het bigend was nog niet uitgewerkt. Ik vind het lastig om de juiste toonwaarde of diepte van het zwart te krijgen. Aldoende leert men word gezegd.

Afbeelding
RiksGewijs

Toch maar afgezien van een handdoek te tekenen. In mijn beleving gaat dan de aandacht niet volledig naar de zuiger enz. Wel een achtergrond gegeven met een grafiet potlood. Ik beschouw de tekening nu maar als klaar. Anders blijf ik er maar aan prutsen. Voor de achtergrond was het wel de bedoeling dat niet egaal is. De foto is een beetje overbelicht door het bureaulampje wat er op staat voor de belichting.

Afbeelding

Verbetering punten zijn natuurlijk heel erg welkom.
unikap

Bericht door unikap »

De vòòrlaatste versie vind ik de beste.
Het onderwerp staat er helder op terwijl de grijsgemaakte achtergrond van de de laatste versie de hierarchie door elkaar gooit. Hoofd en bijzaken lopen door elkaar. Doet denken aan herfsteblaadjes die er al even liggen. De vers gevallen blaadjes zijn helder van kleur en springen eruit.
Zo moet dat met die zuiger ook volgens mij.
Een oud collega zei me eens, dat tekenen de kunst was van het weglaten (tijdig stoppen ?).
gr jed
RiksGewijs

Daar heeft u wel een goed punt. Nu ik dit zie met deze kennis ga ik eens proberen om de achtergrond minder donker te maken. Eens kijken wat dat doet. Volgens mij een echte beginnersfout.
RiksGewijs

Toch aangepast.
Wat bij mij het probleem is denk ik... Ik vind een witte achtergrond echt niet mooi. En kan misschien dan beter een andere kleur tekenpapier aanschaffen.

Nu heb ik de achtergrond aangepast. Helaas niet zo vlekkerig als ik zou willen. Maar wel een stuk lichter. Ik snap nu ook beter wat u bedoeld met de herfstblaadjes. Een mooie les voor de volgende keer.
Afbeelding

Verder blijf ik ervan af en zoek weer iets anders om te tekenen. Wie weet. Ik vind wel iets. :mrgreen:
mrsgray

Bericht door mrsgray »

Die laatste versie met de weggeveegde achtergrond is wel mooi.
Het is geen witte achtergrond meer, maar ook niet de drukke achtergrond van de versie er voor.
unikap

Bericht door unikap »

Ben met mrsgray eens, dat dit een prima uitvoering van de tekening is.
Als het om de techniek gaat wordt er veel met zwart-wit gewerkt en soms arceringen voor de schaduw.
Duidelijkheid over constructies en montage staan dan voorop.
Dit is een soort compromis met een iets artestiekere inslag.
gr jed
RiksGewijs

Dank jullie wel. Dat is leren zeg maar.
Het ging mij er om om met zwartwit te werken. Schaduwen enz. Dat is best lastig.
Vandaag even wat paddenstoeltjes erbij getekend. Een oefening zeg maar om het blenden te leren. Gaat de ene keer makkelijker dan de andere keer gek genoeg.
Toch vind ik het wel leuk om even te laten zien. Misschien hebben jullie nog wat tips.

Afbeelding
Plaats reactie