Riksewijs schetsboek

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

RiksGewijs

Re: Riksewijs schetsboek

Bericht door RiksGewijs »

@Miepie, Dank u wel. Als ik het op deze manier laat zien, heb kunnen mensen mij ook attenderen op de fouten die ik maak enz. En het geeft ook een leuk soort klein mini blogje op deze manier.

@ Coen, heel veel dank. Hieronder de start van de tekening en welke potloden ik gebruik. Misschien dat iemand ze nog kent.

Afbeelding
Het doosje even leeg gehaald. Het schuim is volledig aan het verkruimelen. Die kruimels zitten op alle potloden. Dus eerst even schoonmaken.

Afbeelding
Dan mijn uitdaging... De puntenslijper is te klein. Of het potlood te dik.

Afbeelding
Duwen heeft geen zin. Dus maar even een andere puntenslijper zoeken. Van de week verder dus. :bash: :bash: :bash:

Afbeelding
Dan eerst maar de tekening zelf op papier zetten. Lukt aardig, wel erg veel moeten gummen om de juiste hoeken en perspectieven te krijgen.

Afbeelding
De grove opzet is gedaan. Alles lijkt goed in verhouding.

Afbeelding
Start van de tekening kan gemaakt worden. Uiteraard heb ik nu wel een goede puntenslijper.

Afbeelding
De start van het dak als eerste. Ik ga nu proberen om niet blind te staren op de details en de juiste tinten te krijgen om de juiste diepte en contrast als het ware te krijgen.

Afbeelding
Waar ik nu geëindigd ben. Morgen weer verder.
unikap

Bericht door unikap »

Station in wording zo te zien.
Als een puntenslijper niet kan is een scherp (breek)mesje wel een oplossing, mits voorzichtig toegepast.
gr jed
RiksGewijs

@ unicap, Een mesje heb ik getest. Maar de kern is zo glazig dat het mesje gelijk bot is. De puntenslijper die ik nu aangeschaft heb vind het ook niet leuk. Potloden tekenen voor mij ook niet echt lekker. Stoft erg en krast vaak. Is een test zeg maar of ik deze fijn vind. Volgende keer gewoon weer naar grafiet potloden. :) :) :)

De tekening is weer wat verder.

Afbeelding

Stukje bij beetje uurtje na uurtje vult het papier. Zoals gezegd, ik probeer zo te werken met contrast. En dat is nog niet helemaal gelukt. Dat zal ik straks verder uitwerken wanneer het gebouw er helemaal staat.
Eric61

Bericht door Eric61 »

M.b.t. punten slijper .. Wellicht heb je zoiets nodig:
https://fabercastellshop.be/products/po ... 17136.html
Geschikt voor gewone maar ook de grotere types potloden.

Jouw tekening wordt práchtig! Zoals ik eerder al eens zei, je hebt veel geduld :yes:
Heel mooie evolutie 👌
Miepie

Bericht door Miepie »

Zou het kunnen dat de potloden niet meer goed zijn na al die jaren? (Kunnen potloden sowieso over de datum gaan?) Toch knap dat u er nog zo'n resultaat mee weet te bereiken!

Toevallig ben ik ook een gebouw aan het tekenen met een contépotlood (koh i noor gioconda 8815/1). Moet er nog een beetje aan wennen, ik teken normaal gesproken ook met grafietpotloden. Denk dat ik het nog te fijntjes wil, en daar is het materiaal misschien niet echt geschikt voor.
RiksGewijs

@Eric, dat is de puntenslijper die ik aangeschaft heb. Gewoon bij de primera. Koste wel iets meer. Maar geen verzendkosten. Wat wel het nadeel is. De grotere slijper zeg maar, heeft een minder lange punt. En dus ook snel minder scherp. Daar zal ik dan even aan moete wennen en leren omgaan.

@ Miepie, de winkel waar ik ze vandaan heb garandeerde mij dat leeftijd geen effect heeft op deze potloden. En tekenen zelf ook. Ook hiermee. Het blijkt erbij te horen. De techniek van het maken van carbon potloden is nu anders waardoor het krasgevoel/glazig gevoel zeg maar er niet meer is. Ik heb ook een hele mooie set potloden voor zwartwit tekenen. Dit wilde ik ook eens testen. Vandaar dat ik ze gekocht heb.
RiksGewijs

Weer een stukje verder met het stationsgebouw.

Afbeelding
Ik heb wel besloten om de auto's weg te laten. En de linker struiken wel door te tekenen zoals het op de foto is. Het perspectief van het trottoir om het station heen is erg lastig. Maar eens kijken wat ik daarmee kan.
Tot de volgende update. En natuurlijk, tips zijn zeker welkom.
Deugenietje

Bericht door Deugenietje »

Wauw wat maak jij mooie tekeningen zeg.

Deze die je nu maakt wordt ook erg mooi.
RiksGewijs

@Deugnietje. Heel veel dank. Als je goed kijkt zie je echt nog heel veel fouten helaas. Ben nog maar een beginner. Ik gebruik het tekenen nog steeds om rustig te worden 's avonds na het werk.
Eric61

Bericht door Eric61 »

Een dame uit vroegere kennissenkring zei dat ook altijd: "...er zitten fouten in...". Maar ze zei er altijd bij dat ze gratis waren 😀.
Ik bedoel maar, in je eigen werk zal je altijd wel ergens iets zien wat beter kon, dat is bij mij en ongetwijfeld bij iedereen niet anders. Je tekening wordt mooi en je volgende zal nog beter zijn net omdat je jezelf wil verbeteren.
Je doet het echt wel prima! 👌
RiksGewijs

@Eric61,
He, he, he, dat is een mooie uitspraak. Nog gratis ook. :buig: :buig: :buig:
Helaas ben ik nogal leergierig zeg maar. Ook een perfectionist in wat ik doe. Kan het niet helpen zeg maar. Wel goed te horen dat anderen ook eigen foutjes zien, die zie ik namelijk niet.

En weer even een update,

Steeds een beetje verder. En ook nog steeds met het contrast bezig. Vooral om de diepte te creeren. Moeilijk! Kijken, kijken, kijken.

Afbeelding
Het achterste gedeelte, wat de restauratie was, heb ik nog niet af. Dan de boven ramen. En nog de voorgrond zeg maar.
Miepie

Bericht door Miepie »

De tekening wordt prachtig! Goede keuze om de auto's weg te laten.
Coen

Bericht door Coen »

Je maakt prima vorderingen met dit moeilijke werk, Rik! Bovenal staat er al iets moois.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
RiksGewijs

Miepie en Coen, heel veel dank.

Nu het gebouw klaar. Ramen er in getekend. Nog het één en ander bijgewerkt qua contrast. En natuurlijk de voorgrond afgemaakt. Dit heb ik zo simpel mogelijk proberen te houden. Met wat contrast en het bus plateau geprobeerd het oog naar het station te leiden.
Afbeelding

Was een pittig stukje werk moet ik zeggen. Dat had ik flink onderschat. Ik heb de potloden weg gelegd en zal deze waarschijnlijk niet meer gaan gebruiken. Die zijn echt niet fijn. Voor nu eens kijken wat ik ga tekenen. En op zoek naar een mooi plaatje op mijn harde schijf van foto's.
Deugenietje

Bericht door Deugenietje »

Ik vind hem heel mooi gelukt.
Plaats reactie