Riksewijs schetsboek

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Eric61

Re: Riksewijs schetsboek

Bericht door Eric61 »

Een tissue - als ik het tenminste correct heb - is toch enigszins ruw en ondoorzichtig. Je kan dus ook je tekening 'open wrijven'.
Mica of hardfolie is heel glad en volledig doorzichtig en zal je dat 'open wrijven' ongetwijfeld niet hebben.
Ben in elk geval benieuwd naar je bevinding later ;)
RiksGewijs

Bericht door RiksGewijs »

Weer een stukje verder. En klaar eigenlijk. Mikavellen heb ik besteld. Ben benieuwd naar hoe dit werkt.

Afbeelding
Verdere detaillering van boven naar onderen. Zo probeer ik de vlekken een beetje de baas te blijven.

Afbeelding
Alles uitgewerkt en gedetailleerd. De stengel ook aan het uitwerken. Schaduw wil nog niet echt helemaal lukken. Maar stukje bij beetje komt het wel.

Afbeelding
De stengel is nu ook klaar. De schaduw iets lichter naar donker laten uitvloeien. Zodat deze niet te hard is. De achtergrond een geel groenige waas gegeven. Ben er best weer lang mee bezig geweest. En beschouw deze nu als klaar. Denk ook dat wanneer ik er mee door ga het er niet beter op word.

Ook bij verbeteringen hoor ik graag wat dit kan zijn. Ik zie zelf dat dit echt wel beter kan.

Groet, Rik
Eric61

Bericht door Eric61 »

Dag Rik,
Het is sowieso al een hele mooie tekening geworden.
De kleuren zitten wel goed.
Bedenk dat je nog niet zolang bezig bent met tekenen als ik me niet vergis, het kan alleen maar beter worden.
Je mag gerust contrast hoger leggen.
De stengel bv;
De onderzijde zit quasi perfect. Meer naar het midden zie ik op de foto meer 'gelig' verschijnen en nog hoger een nog 'lichtere' waas wat resulteert in een 'ronde' beeld. In je tekening ervaar je niet de 'ronding'.
Ik zou het toch eens proberen om de stengel meer ronding te creëren. Niet geschoten is altijd mis zegt men al eens.
Dit is totaal niet als kritiek bedoeld want ik zou dit helemaal niet kunnen. Je hebt duidelijk een engelengeduld 😊
RiksGewijs

Dank u Eric61,
Ik teken nu ongeveer een jaar. Al mijn tekeningen staan hier op het forum. Dus echt een starter in die zin. Voor mij geeft het rust om gewoon even bij te komen na een dag hard werken. Ben fietshersteller met een eigen bedrijf. Dus zo'n 60 uur in de week in touw.

En over die stengen? Ik zie wat u bedoeld. Eens kijken wat ik daar nog mee kan. Dank voor deze tip. Diepte is zo'n punt waar ik best wel wat moeite mee heb. :bash:
Eric61

Bericht door Eric61 »

Dag Rik
Even de vrijheid genomen om met de smartphone een stukje van de stengel bij te werken.
U vindt hieronder link naar een klein 'filmpje' (gif) met de stappen die ik volgde.
Het zal je misschien helpen .
Het bestand wordt terug verwijderd na een paar dagen
Hopelijk neemt u me de vrijheid niet kwalijk 😉

https://drive.google.com/file/d/1Yb-ygf ... p=drivesdk
unikap

Bericht door unikap »

Iets donkerder schaduwen, voor de steel en de schaduw van de achterpoten op het achterlijf; daar heeft Eric vast wel een punt. Dat maakt het minder een lijntekening, maar meer tastbare massa. gr jed
RiksGewijs

@Eric61
Ik zie wat u bedoeld. Enne ik ben blij met de hulp. Zeker op deze manier. Dit werkt prima zo. Dank hiervoor.

@Unikap,
Ga dan ook eens naar de poten kijken. Dank hiervoor. Ook dit helpt mij.

Ik hoop dat het papier nog wat potlood opneemt om deze aanpassingen te maken. Ik laat het resultaat natuurlijk weer even zien.
Eric61

Bericht door Eric61 »

RiksGewijs schreef: zo jan 21, 2024 8:48 pm @Eric61
Ik zie wat u bedoeld. Enne ik ben blij met de hulp. Zeker op deze manier. Dit werkt prima zo. Dank hiervoor.

@Unikap,
Ga dan ook eens naar de poten kijken. Dank hiervoor. Ook dit helpt mij.

Ik hoop dat het papier nog wat potlood opneemt om deze aanpassingen te maken. Ik laat het resultaat natuurlijk weer even zien.
Fijn om tips ter harte te nemen. Het doet plezier om te kunnen helpen! Heel veel succes in alles! 🤝
Coen

Bericht door Coen »

Wat mij betreft, heb je het heel goed gedaan, Rik! Er staat een stevig beeld van een tekenaar die zichzelf niet verloor in teveel details. Ook zie je aan de tekening dat je wat hebt gedaan met de feedback die je kreeg bij vroegere werken. Eric61 en unikap hebben zeker een punt over de schaduw, met name op de stengel, maar in de eerste plaats valt op dat je deze een redelijk geloofwaardige schaduw hébt gegeven, waardoor stengel en sprinkhaan bij elkaar horen.
Ik denk dat als je schaduwen durft neer te zetten met andere kleuren, je werk veel aan 'diepte' gaat winnen (m.a.w. voor de schaduw van een groen object, gebruik je niet een donkere groene kleur, maar bijv. bruin of blauw).
Maar ik vind dus in de eerste plaats dat je het heel goed hebt gedaan met dit werk!
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
RiksGewijs

Poe hé, zeker even opnieuw naar de tekening gekeken en wat aanpassingen gedaan. Was best lastig met al die lagen die al op het papier zaten. Daardoor nam het niet echt goed meer op. Maar met de gum enz kwam er toch nog wat op.

Maar goed, het resultaat.

Afbeelding
Poten wat meer aangezet en een duidelijkere schaduw. Ik wilde de tekening natuurlijk ook niet slechter maken. En daarom het hierbij gelaten. Ik denk wel dat dit inderdaad een stuk beter is.
RiksGewijs

Mijn volgende tekening. Een oude foto uit de schoenendoos. Station Tiel. Uit mijn geboorte jaar. 1973.

Ik heb een kleuren foto digitaal van het internet gevonden die ik leuk vond. Ik heb ook een setje carbon potloden van conte uit de jaren 80 gevonden. Die is nog nieuw. Er zitten 6 hardheden in. Dus voor mij ook even weer testen met diepte en contrast. Tenminste, dat is het idee.

Afbeelding

Als eerste het gebouw zelf uittekenen. Dan eens kijken hoever ik ga met de details. En natuurlijk de tips die van jullie heb gehad.
Eric61

Bericht door Eric61 »

Hoi Rik,
Da's een duidelijk merkbare verbetering die je aanbracht. Sterk gedaan ! 👌👌
RiksGewijs

@Eric61,

Heel erg bedank. Doet mij erg goed. Hieraan ga ik dus weer verder werken met het station.
Coen

Bericht door Coen »

De sprinkhaan heeft een fijne prent opgeleverd, ik ben nieuwsgierig naar de Tiel-tekening.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
Miepie

Bericht door Miepie »

Mooie tekeningen! Leuk om het proces te zien, hoe de tekening wordt opgebouwd.
Plaats reactie