Ik heb hier een werk geschilderd met Talens Cobra waterverdunbare olieverf . (trouwens ben ik zeer tevreden over deze verf )
Deze doek zou ik graag willen hergebruiken, kan ik hiervoor Gesso gebruiken? Sommige plekken op het doek zijn licht glanzend, daarom deze vraag.
Overschilderen waterverdunbare olieverf
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
Re: Overschilderen waterverdunbare olieverf
Ik geloof van niet;
Olieverf schilderijen (waterverdunbare of niet) hebben heel veel tijd nodig om uit te drogen.
Meestal spreekt men van meerdere maanden tot jaren (afhankelijk van de dikte van de verf, omgeving, ...).
Ook al voelt de verf (vinger) droog aan, toch is ze dat niet helemaal.
Zolang de verf niet droog is, beweegt ze. Vocht en andere producten ontsnappen langzaam uit de verf.
Als je boven deze bewegende en ademende verf een een stakke droge en niet ademende laag aanbrengt (zoals gesso) dan riskeer je dat deze bovenste laag gaat barsten.
Olieverf schilderijen (waterverdunbare of niet) hebben heel veel tijd nodig om uit te drogen.
Meestal spreekt men van meerdere maanden tot jaren (afhankelijk van de dikte van de verf, omgeving, ...).
Ook al voelt de verf (vinger) droog aan, toch is ze dat niet helemaal.
Zolang de verf niet droog is, beweegt ze. Vocht en andere producten ontsnappen langzaam uit de verf.
Als je boven deze bewegende en ademende verf een een stakke droge en niet ademende laag aanbrengt (zoals gesso) dan riskeer je dat deze bovenste laag gaat barsten.
Je kunt natuurlijk wel direct over de oude olieverf heen schilderen (of desnoods eerst even een wit of grijs olieverflaagje er overheen kwasten). Je bevindt je dan in het gezelschap van illustere schilders als Vincent van Gogh.
Als je het doek wilt hergebruiken om geld te besparen (evenals Van Gogh), zou je ook aan een tussenoplossing kunnen denken: verwijder het doek van het raam en bespan het met nieuw doek. Bij veel schildersmaterialenzaken (bijvoorbeeld van Beek), kan je voor een paar kwartjes of een euro al restantjes doek kopen (staan meestal opgerold in een bak).
Opnieuw bespannen is niet moeilijk, bekijk even een filmpje op YouTube. Wel handig als je een nietpistool gebruikt, maar met spijkertjes gaat het ook.
Als je het doek wilt hergebruiken om geld te besparen (evenals Van Gogh), zou je ook aan een tussenoplossing kunnen denken: verwijder het doek van het raam en bespan het met nieuw doek. Bij veel schildersmaterialenzaken (bijvoorbeeld van Beek), kan je voor een paar kwartjes of een euro al restantjes doek kopen (staan meestal opgerold in een bak).
Opnieuw bespannen is niet moeilijk, bekijk even een filmpje op YouTube. Wel handig als je een nietpistool gebruikt, maar met spijkertjes gaat het ook.
Goeie tip. dankjewel !*Kees schreef: ↑za sep 24, 2022 9:18 am Je kunt natuurlijk wel direct over de oude olieverf heen schilderen (of desnoods eerst even een wit of grijs olieverflaagje er overheen kwasten). Je bevindt je dan in het gezelschap van illustere schilders als Vincent van Gogh.