Hallo (be)schilderaars,
Ik maak keramische beelden en beschilder die met acrylverf. Daarna gaat er een transparante beschermingslaag overheen. Dat laatste is waar mijn moeilijkheid zit: het is de bedoeling dat ze mat worden, maar alle merken die ik geprobeerd heb (alleene's, laceaux, josephine, Talens etc.) beweren wel dat ze mat zijn, maar het blijkt telkens weer gewoon eiglans of zijdeglans. Zelfs de vernis van Josephine met daarop vermeld "zeer mat/très mat/very matt) geeft een zijdeglans. Ik heb inmiddels de moed opgegeven en vraag jullie om tips om deze vernissen met toevoegingen echt mat te krijgen. Zelf heb ik met talkpoedertoevoeging beperkt succes geboekt, maar het blijft toch nog te veel glanzen. Het moet wel transparant en kleurloos blijven. Wie heeft er ideeën?
Matte acrylvernis
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
Re: Matte acrylvernis
Beste Carolus,..
Glans lijkt me een weerspiegeling van licht. Als je het keramische werk zou kunnen zandstralen of schuren met heel fijn schuurpapier na het vernissen zijn zodat het wat ruwer wordt, kan dat geen soelaas brengen? Ik probeer maar even mee te denken zonder enige voorkennis in deze materie...
Glans lijkt me een weerspiegeling van licht. Als je het keramische werk zou kunnen zandstralen of schuren met heel fijn schuurpapier na het vernissen zijn zodat het wat ruwer wordt, kan dat geen soelaas brengen? Ik probeer maar even mee te denken zonder enige voorkennis in deze materie...
- Maria_Anne
- Contacteer:
Re: Matte acrylvernis
Ben je wel tevreden met de glans die er op acrylverf zit? Want dan zou je er ook voor kunnen kiezen om het niet te vernissen. Dan is de tand des tijds ook wat gesteund door de krachten van de natuur; zet je je werken binnen of ook buiten? Als het binnen staat en je rookt niet e.d., dan heeft je werk toch niet zoveel te lijden?
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip