Goede morgen,
Mijn eerste post hier, ik ben vorig jaar begonnen met schilderen en schilderlessen. Tot nu toe een waanzinnig fijne hobby waar ik vooral rust uit haal in mijn hectische baan. Nu is het zo dat ik van een kennis een aantal hele oude tubes olieverf gekregen heb. Het gaat in alle gevallen om tubes waarop zelfs nog metalen schroefdoppen zitten. Het gaat om de volgende soorten.
- Een doosje van 3 tubes olieverf van Rembrandt/Talens Cobalt blauw diep.
- Een doosje van 6 tubes Old Hollandt, Cremser wit (loodwit) (Ik weet dat deze giftig is bij aanraking dus hier moet ik voorzichtig mee omgaan)
De tubes zijn zacht, verf is nog makkelijk uit de tube te krijgen, het wit is denk ik iets pasteuzer geworden dan deze ooit was. Heeft iemand ervaring met oude tubes, kunnen deze gewoon gebruikt worden met de moderne varianten? Heeft iemand een idee wanneer Talens en Oud Hollandt gestopt zijn met metalen tubes zodat ik een indicatie heb van de leeftijd?
Alvast bedankt, Groet, Wim
Hele oude tubes olieverf
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
Re: Hele oude tubes olieverf
Hoi Wim,
Deze zomer ben ik opnieuw met olieverf aan de gang gegaan en heb toen van Gogh van Talens gebruikt, daterend uit de jaren 60.
Sommige tubes waren compleet verhard en onbruikbaar, maar met kunst en vliegwerk en wat nieuw spul heb ik toch wat werkjes
kunnen maken. Makkelijk is het niet om het weer smeerbaar te krijgen, maar het lukte wel. Over de houdbaarheid van mijn werk durf ik weinig te zeggen.
viewtopic.php?f=25&t=19811&start=45
Hier een verslagje van mijn activiteiten.
Succes ermee gr jed
Deze zomer ben ik opnieuw met olieverf aan de gang gegaan en heb toen van Gogh van Talens gebruikt, daterend uit de jaren 60.
Sommige tubes waren compleet verhard en onbruikbaar, maar met kunst en vliegwerk en wat nieuw spul heb ik toch wat werkjes
kunnen maken. Makkelijk is het niet om het weer smeerbaar te krijgen, maar het lukte wel. Over de houdbaarheid van mijn werk durf ik weinig te zeggen.
viewtopic.php?f=25&t=19811&start=45
Hier een verslagje van mijn activiteiten.
Succes ermee gr jed
-
het zou kunnen dat van gogh zélf nog met olieverf van talens heeft geschilderd want talens was één van de eerste fabrikanten die langer dan honderd jaar geleden verf in tubes deed zodat "plein air " schilderen mogelijk was,olieverf heefteen héél lange droogtijd , ik heb zelf nog tubes van de jaren 70 en die zijn nog goed bruikbaar al krijg ik de dop soms niet losgeschroefd ( lukt soms met een aansteker of lucifer)maar dan dan knip er met een schaartje de onderkant af, ik vermoed dat talens is gestopt met metalen tubes nà de jaren 70
Beste Wim. Over de verwerking van oude olieverf zou ik me niet te druk maken. Ik werkte met mijn 40-jaar oude voorraad. Soms zitten tubes vast of/en is de verf compact. Even onder gloeiend heet water ... en de doppen komen makkelijk los. Echter, er is heel veel veranderd in de samenstelling van verven. Er zijn nu kleuren met nieuwere of andere pigmenten. De veranderingen hebben te maken met: beter voor het milieu, minder toxisch, betere kleurechtheid, minder kans op reacties onderling. Dus let even op met welke pigmenten je gaat werken. Sowieso ... erg voorzichtig met het loodwit. Buiten bereik van kinderen. Maar niet weggooien! Wit is de belangsrijkste verf op je palet en met loodwit kun je nu eenmaal andere resultaten bereiken dan met titaanwit of zinkwit. Op mijn website vindt je meer info hierover. Veel succes met het schilderen. Met kleurrijke groet, Pieter Broertjes