Houten plantenbak beschilderen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Micoco

Houten plantenbak beschilderen

Bericht door Micoco »

Dag allemaal!

Ik wil heel graag een houten plantenbak beschilderen met patroontjes, maaaaar ik ben een beetje aan het worstelen wat een goede combinatie is van verf/ondergrond/vernis (ooit beschilderde ik een paar terracotta potten met gewone acrylverf, maar lakte ze per ongeluk af met een vernis die na twee jaar enorm ging bladderen).

Ik denk nu aan een ondergrond van gesso, daar overheen gewone acrylverf en dan acrylvernis voor buiten. Zou dat werken? Of zou een andere combinatie beter werken? (Er bestaat natuurlijk gewoon buitenverf, maar dat zijn van die grote potten, wat ik een beetje zonde vind). Het hout is verder onbehandeld en geschuurd.

Heel erg bedankt voor het meelezen en meedenken in ieder geval!
mrsgray

Re: Houten plantenbak beschilderen

Bericht door mrsgray »

Als ik op hout schildren (MDF of hardboard) begin ik meestal met een of twee lagen witte houtlijm (verdund met een heel klein beetje water om de lijm wat handelbaarder te maken). Dit verzegelt het hout redelijk goed, en maakt het waterdicht(er), en dan gesso om een mooie witte onderlaag te krijgen.
Micoco

Re: Houten plantenbak beschilderen

Bericht door Micoco »

Oh wat een goed idee, dank je wel!
Plaats reactie