Schilderslinnen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Mirte

Schilderslinnen

Bericht door Mirte »

Ik heb een spierraam zonder doek en zoek nu een stukje linnen maar een stukje schilderslinnen is nergens te koop, je moet meteen een hele rol nemen.
Stel ik neem linnen uit een stoffenwinkel, waar moet ik dan op letten, welke dikte moet het hebben? Heeft iemand hier ervaring mee?
mvc

Re: Schilderslinnen

Bericht door mvc »

Ik weet niet hoe groot het stuk is dat je nodig hebt, maar schilderlinnen is meestal te koop per lopende meter (misschien per halve meter) op een rol van 210 cm.
Linnen kopen in een stoffenwinkel, zou ik niet aanraden, want dat moet je eerst opspannen, voorbehandelen met een soort lijm, daarna enkele lagen gesso. En dan pas kan je aan het schilderen gaan. Het zou het waarschijnlijk duurder maken dan een lopende meter aan de rol in een schilderswinkel.
Je kan ook op katoen of polyesterdoek schilderen. Wel voorbehandelen dan, indien dit al niet gedaan zou zijn.

Maar waarom het u zo moeilijk maken allemaal? Een katoenen doek opgespannen koop je voor enkele euros. Een linnen opgespannen doek kost dan wat meer, ongeveer 10 eu voor een formaat van pakweg 40 x 50 cm. (Prijzen Van Beek).
Mark
Plaats reactie