Vernis

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
ronnie123

Vernis

Bericht door ronnie123 »

Goedenag
hier een vraag van een nieuwe hobbyist
ik wil graag mdf na het graveren afwerken met vernis of transparante lak
is hiervoor ook pigment in de handel zodat ik er een kleuren tint aan kan geven ( moet wel transparant blijven )
hoor het graag
groetjes Ronnie
Piet Br
Contacteer:

Re: Vernis

Bericht door Piet Br »

MDF zuigt enorm. Het is goed om er enkele lagen op aan te brengen. De eerste om het zuigen te beperken. Het is lastig om een juist antwoord te geven omdat ik uit je vraag niet kan lezen om welk type vernis het gaat. Hoe dan ook, de MDF zuigt zo snel dat je eerder een probleem kunt krijgen met het dekkend schilderen. Dus transparantie lukt altijd. Ik denk aan een eerste laag met acrylverf (op waterbasis). Ook bij acrylverf heb je dekkende pigmenten en transparante pigmenten. Kies een tube verfje met een transparant pigment. Maak een waterig verfje. Eerst wat verf uit de tube op een paletje. Dan enkele druppels water er bij en heel goed mengen. Je wilt geen ophopingen van verfklodertjes in het mengseltje. Verdeel het snel met een roller dan blijft het min of meer egaal. Laat het goed drogen!!!! Nu kun je het afwerken met enkel lagen vernis. Het direct mengen van pigmenten in je vernis lijkt me een minder goed geslaagd experiment. Probeer eert maar eens uit op een proefstukje MDF. Succes er mee.
https://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER
Plaats reactie