Omgaan met afval, gemaakt tijdens het schilderen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Thijs

Omgaan met afval, gemaakt tijdens het schilderen

Bericht door Thijs »

Dag allen,

Ik heb een (misschien gekke) vraag betreft het omgaan met afval dat er wordt gemaakt tijdens het schilderen. Ik heb op internet een en ander opgezocht, maar merk dat ik toch niet een heel duidelijk antwoord kan vinden, vandaag dat ik de vraag hier stel.

Ik zou graag willen weten hoe anderen omgaan met afval zoals keukenrolpapier en gebruikte doekjes met verfresten (ik gebruik zelf watervermengbare olieverf). Hoe bewaren jullie dit eigenlijk, aangezien het brandgevaarlijk kan zijn? Wat ik wel heb begrepen is dat je het kan laten drogen en dan bij het restafval mag gooien (natte verf natuurlijk niet), maar olieverf droogt natuurlijk langzaam en als je proppen maakt is het brandgevaarlijk.

Ik hoor het graag en dank alvast! en als mijn vraag niet duidelijk is, laat het vooral weten :)

Groeten,

Thijs
Coen

Re: Omgaan met afval, gemaakt tijdens het schilderen

Bericht door Coen »

Ik werk met olieverf. In de eerste plaats doe ik zeer lang met de doeken die ik gebruik om verf af te nemen. Als ze de houdbaarheidsdatum voorbij zijn, gaan ze naar het restafval. Dan zijn ze droog. Terpentine gaat naar het klca op het milieustation.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
Thijs

Bericht door Thijs »

Ik denk dat dat ook wel de makkelijkste manier is, doeken gebruiken ipv papier.

Dank!
Lonne

Bericht door Lonne »

Hallo! Ik ben pas nieuw in het schilderen, deze week begonnen met olieverf. Ik stond gisteren voor dezelfde kwestie, een hand vol keukenpapiertjes helemaal vol met verf, medium en terpentine. Deze heb ik toen ik klaar was bij het restafval gegooid, maar dat zat me niet lekker aangezien het toch chemische rotzooi is allemaal.

Ik begrijp dat een doek fijn werkt omdat deze wat langer mee zal gaan dan een keukenpapiertje, maar hoe zit het dan met de terpentine en medium die hierop zitten? Droogt/verdampt dit ook zodat het 'onschadelijk' wordt? Of hoe zouden jullie dit aanpakken?

En ik vraag me af hoe het zit met het schoonmaken van kwasten, waarbij ook een deel terpentine mee de gootsteen af gaat. Hoe kan ik dit allemaal doen zonder het milieu onnodig te belasten?

Alvast bedankt!
_creatling_

Bericht door _creatling_ »

Hoi,

Wat een goede vraag, ik heb vandaag een schilders koffertje met olie verf gekregen.
En nu kwam deze vraag mij ook opborrelen na wat info gezien te hebben.

Ik hoop dat er bruikbare antwoorden op komen.
Plaats reactie