Leren schetsen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
BlackScorpion

Leren schetsen

Bericht door BlackScorpion »

Hoi,

Ik zou graag leren schetsen, echt van hoe hou je een potlood vast, leren kijken, vormen, etc. tot het verder uitwerken van een schets richting een tekening.

Kunnen jullie boeken aanraden, tutorials, online lessen, ...? Liefst in de richting van dieren, planten, etc. Mensen en gebouwen tekenen interesseert me totaal niet. Maar ik zie het bos door de bomen niet meer.

Alvast bedankt!
Evy
unikap

Re: Leren schetsen

Bericht door unikap »

Zet maar een geranium voor je neus en dan op simpel (print)papier oefenen tot het lukt.
Langs je potlood maten nemen met gestrekt arm. Gewoon beginnen met HB.
En voor al doordouwen en tussendoor krabbelen. Net als sport het komt aan op volhouden.
90% transpiratie en 10% inspiratie. Zet hem op unikap
Laatst gewijzigd door unikap op ma jan 11, 2021 6:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
mrsgray

Bericht door mrsgray »

De tip die ik gekregen heb, en nu al enkele maanden volhoud is :

Open dagelijks je schetsboek en schets/teken/kriebel iets, al is het minder dan 2 minuutjes.
Het idee is dat
je hiermee een goeie gewoonte opbouwt, en dat door die <2 minutjes,
je de drempel verlaagt en niet hoeft te denken: "Ik heb geen tijd meer vandaag... Ik doe morgen wel es dubbel, of dit weekend...",
en dat, eens je bezig bent, je vaak meer dan 2 minuutjes bezig bent.

Ook maak ik vaak gebruik van http://reference.sketchdaily.net/nl om snel iets te hebben om te tekenen/schetsen.
Daar zitten ook dieren en planten foto's tussen.
unikap

Bericht door unikap »

Wat je in het verleden in je schetsboek hebt gezet was soms al erg mooi;
mogelijk moet je even een zeker perfectionisme naast je neer leggen.
groet unikap
mrsgray

Bericht door mrsgray »

Zoals unikap zegt moet je inderdaad soms de "perfectie" los laten om verder te kunnen groeien.

Enkele jaren geleden had ik m'n schetsboek mee op reis. En ik deed m'n best om veel te schetsen.
Ik probeerde de andere vakantiegangers te tekenen en het wou niet echt lukken. En ik begon het moe te worden.
Tot ik het beu was en zo maar iets op papier zette: kijken naar het model en niet meer naar mijn blad.
Lijnen volgen met mijn ogen en mijn hand de zelfde beweging laten maken.
Het resultaat was zo bevrijdend dat ik de maanden erna veel op die manier heb geschetst, en nu nog soms.
De schetsen waren alles behalve gelijkend, zeker in 't begin, maar het maakte het tekenen wel leuker, en sommige van die tekeningen zijn de meeste krachtige die ik ooit maakte.
Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Het is natuurlijk even geleden dat je dit postte, BlackScorpion, maar ik denk dat je vooral de lol moet krijgen en vasthouden in je werk. Van je eerder geplaatste werk hier herinner ik me dat je erg zelfkritisch bent. Dat is niet afkeurenswaardig, wel als het je groeiproces in de weg zit. Heb je nog getekend, afgelopen jaar? Ik ben (hartelijk!) benieuwd!
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
Plaats reactie