Witte haartjes

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Ien75

Witte haartjes

Bericht door Ien75 »

Ik ben deze week begonnen met het tekenen met pastelpotloden. Wat me frustreert is dat ik op het laatst witte haartjes wil tekenen bij een roodborstje. Maar het wit pakt niet over het vorige getekende laagje. Ik gebruik derwentpotloden op pastelmat. Wat doe ik verkeerd? Ik zie prachtige tekeningen met pastelpotloden waarbij als laatst lichte of witte haren zijn getekend. Bij mij dekt het niet. Kan iemand mij zeggen hoe ik dat het beste aan kan pakken?
RichardsArt

Re: Witte haartjes

Bericht door RichardsArt »

Hallo Ien75,

Ik teken ook met pastelkrijt.

Ik heb ook problemen mee gehad. Ik gebruik vaak staafjes zacht tot zeer zachte pastelkrijt voor haartjes. De scherpe randen kun heel goed haartjes trekken. Ook gebruik ik een stukje krijt van een dikkere staaf. Maak ik de rand zeer scherp en helpt mij ook vaak eruit te komen. Soms zijn poriën van het papier verzadigd doordat er zoveel krijt op komt dat het papier niet meer krijt kan opnemen. Vooral met "vegen" voor effecten is dit vaak een oorzaak bij mij. Het is ook wat voor soort papier je neemt.

Ieder heeft natuurlijk een andere ervaring mee.

Probeer wel op een proefstukje. Als je zeker wilt zijn, kleur het proefstukje met dezelfde kleuren van het roodborstje en probeer dan haartjes op te tekenen.

Kijk ook even op mijn werken,

Groeten Richard
RichardsArt

Ook fixatie kan helpen. Maar ik zou het eerst met dat proefstukje proberen, zachte staafjes pastelkrijt,

En dan kijken wat voor effect het geeft. Dan als het niet succesvol is, probeer dan op het proefstukje fixatief te gebruiken op 30 cm afstand. Niet teveel want het neemt snel op en worden de kleuren donker. Drogen laten en dan weer haartjes tekenen.

Wees voorzichtig met fixatief. Ik gebruik het liever niet. Alleen vaak voor afwerking. Maar dan is het nog een hele dunne nevel vaak.

Groeten Richard
Ien75

Bericht door Ien75 »

Hartelijk dank voor je reactie. Ik ben gewend om met olie en acryl te werken. Pastel is nieuw voor mij en moet de hele opbouw daarvan leren. Helaas kan ik niet ergens een workshop oid volgen nu vanwege Corona. Dus nu zelf maar wat prutsen!
Ik ga je tips ter harte nemen.
Ien75

Bericht door Ien75 »

M’n eerste pastel, beetje te donker geworden....
Bijlagen
75A1A082-CE50-4FF9-A9C4-ADF69884607F.jpeg
RichardsArt

Graag gedaan,

Ok, het is wel leuk om er wat anders bij te proberen, en hier op het forum kun je alles vragen. Zijn veel leden met expertise op allerlei soorten vlakten.

Ik vind het pracht van een roodborstje. Ja ik vind het niet storend dat het in jouw opzicht donker geworden is. Maar dat is mijn mening natuurlijk.

De witte veertjes rond oogje en opbouw verendek en lichtval, vind ik er mooi uitzien. Heel mooi.
Ien75

Bericht door Ien75 »

Dank je wel! Ik hoop de techniek onder de knie te krijgen, pastel lijkt me heel leuk.
Heb ook geëxperimenteerd met kleurpotloden. Maar daar moet je het wit uitsparen, dat vind ik best lastig. En met pastel zou je dus met licht over donker kunnen werken. Dat viel me in de praktijk nog tegen. Bij het roodborstje heb ik het wit op de vleugels uiteindelijk ook uitgespaard... :lol:
RichardsArt

Ja is ook heel leuk. Met doezelaars en blenders kun je mooie effecten in weergeven. Ook kun je foutjes ermee boetseren of belichtingen en contrasten aanpassen. Kneedgum kun je ook veel veranderingen in brengen.

De Derwent potloden zijn uitstekende materialen.

Papier soorten met structuur of grover, Pastel mat Clairefontaine en Canson Mi Teintes papier zijn verschillende soorten structuur lagen. Velourse papier Hahnemühle heeft een soort vachtlaagje. Het is net hoeveel krijt het papier op kan nemen. Pastel olie werk ik niet mee. Dat is voor mij persoonlijk weer niet leuk waar ik mee kan werken. Voor ieder weer persoonlijk.

Soms moet je weleens een bepaald papier kopen en materiaal om te experimenteren. Dat geeft voor jezelf meer inzicht wat het beste bij jouw past en het fijnste werkt.

Ik heb verschillende soorten papier getest. Gewoon ongeveer a4 formaat, kost minder, zodat ik verschillende testen kon op 1 soort papier. Zo kwam ik er een beetje uit wat voor verschillende werken je wilt maken. Velours papier met laagjes hoeft ook bijna nihil fixatief op gespoten te worden.
RichardsArt

Ik laat altijd ook weleens papier op maat snijden, de resterende papier neem ik ook mee voor als ik een test wilt gaan maken voor een ander project of opdracht.
RichardsArt

Inlijsten werken doe ik altijd met glas ervoor, liefst mat glas, is duurder maar spiegelt niet.
Ien75

Bericht door Ien75 »

Dank voor alle tips!
Pluis1969
Contacteer:

Bericht door Pluis1969 »

Ik vind hem ook niet te donker, prachtig juist. Ga je de pootjes ook nog kleur geven?
Ik weet niet op welk papier je met kleurpotlood hebt gewerkt maar op pastelmat kan je goed met lichtere kleuren over donker.
Met pastel kan je zowel licht over donker als donker over licht werken. Wit is bij beide materialen lastig maar kan wel met een zo scherp mogelijke punt of randje vh krijtje. Fixatief ben ik erg voorzichtig mee. Op canson mi teinte werkt het goed. Op pastelmat en velour gebruik ik het niet. Bij pastelmat heb ik het pas geprobeerd en daar leken de kleuren bij op te lossen/in papier weg te zinken. :x Zonde van je tekening en je moet er dan weer overheen met je pastel. :denk: Misschien toch nog te dik erop gespoten?
julie lapin

Bericht door julie lapin »

ik heb hetzelfde probleem met tekeningen in zwart conté-krijt , van die vierkante staafjes, ik probeer zoveel mogelijk wit van het papier uit te sparen maar fijne details aanbrengen geeft grijze of blauwe lijntjes ( bv. onder de mond van tekening met halsband ) met wit conté - krijt, derwent pastelpotlood of creacolor wit krijt , zelfs met posca wit stift ,ik ga eens voorzichtig proberen met een scherp mesje te krassen of weet iemand een andere, betere manier?
ethel filou7.JPG
ethel filou4.JPG
RichardsArt

Hallo julie lapin, wat ik ook vaak doe met zwart details inbrengen is met een staafje houtskool. Daar kan ik echt soms diepzwarte schaduwen, zwarte haartjes of donkere holtes van neusgaten, pupil ogen en de zwarte randen daarvan ect., mee maken.

Ik heb dan messcherpe randen en kun je ook de fijnste lijntjes en schaduwen maken. Maar pas op met verzadigen voorgaande laag krijt in de poriën papier.

Even een proefstukje altijd maken.

Groeten Richard.
Laatst gewijzigd door RichardsArt op za feb 27, 2021 11:00 am, 2 keer totaal gewijzigd.
RichardsArt

En weer prachtige werken. Mooie close-ups van de schattige honden! Leuk bedacht en met deze honden die je van dichtbij wilt laten zien kun je juist meer details inbrengen. Dat is het mooie ervan.
Plaats reactie