Wat leuk om deze opzetten zo bij elkaar te zien.
Mij valt ook inderdaad de niet correcte anatomie op bij de hals van het laatste portret.
Persoonlijk vind ik het tweede portret het beste gelukt. In het eerste portret is ook de anatomie van het gezicht niet helemaal correct en de wenkbrauwen erg hard aangezet als of ze er later opgeplakt zijn.
Maar goed, je geeft zelf al aan dat anatomie oplet puntjes voor je zelf zijn.
De achtergrond van het derde portret vind ik te hard in combinatie met het portret zelf. De zachte delen aan de randen vind ik mooi, maar die harde gele dingen, die ook hier weer opgeplakt lijken, die leiden af. Daar waar je ze laat versmelten met de achtergrond, vindt ik het dan weer minder storend.
Het Gaussiaans filter vind ik schitterend

; maar goed ik hou van zacht en ik wil juist geen toets herkennen in mijn werk.
Maar ik herken wel jouw motivatie. In een tutorial die ik gezien heb, daar gaf men aan dat men deze gaussiaan blur in de eerste lagen wel gebruikte, om als richtlijn te dienen. De lagen die bovenop kwamen, daar gebruikt je hem dan niet meer. Door deze twee lagen dan wederom met een bepaalde combinatie, weet niet of het overlay was of gewoon vermenigvuldigen, te combineren zag het werkelijk erg mooi uit. Je hebt dan en toets en een mooie overgang. En inderdaad lagen op slot doen of maskers gebruiken, dat zijn werkelijk hele lekkere tools om mee te werken.
Super dat je hier dit alles laat zien. Ik raak hier best wel geïnspireerd door om dit ook te proberen. (ik maak kinderportretten in pastel en heb alleen nog maar digitaal geillustreerd, maar dit lijkt me erg gaaf om te kunnen). Dank je wel voor deze gave bijdrage op het forum!!