Hoi allemaal,
Ik ben Rianne en ik ben hier nieuw! Ik lees al wel een poosje mee en bekijk alle geweldige tekeningen die iedereen hier maakt. Inspiratie genoeg!
Toch heb ik een vraag. Ik "probeer" sinds kort realistisch te tekenen, ik gebruik hiervoor grafietpotloden. Ik heb nog ontzettend veel te leren heb ik ontdekt. Is het mogelijk om echt realistisch te tekenen met houtskoolpotloden? En bestaan houtskoolpotloden ook in verschillende hardheden net als bij grafiet? Ik heb zelf soft medium en hard en heb nog geen andere hardheden kunnen ontdekken. Overigens zie ik soms ook tekeningen waarin grafiet én houtskool gebruikt wordt. Hoe werkt dat dan? Je ziet toch heel erg verschil tussen grafiet ( glans) en houtskool (mat) ? En ik heb ontdekt ( ja ja :-) ) dat je met houtskool niet meer over grafiet kunt tekenen! Ik vind het op de één of andere manier nogal verwarrend. Hoe doen jullie dat????
Ik hoop dat iemand het mij uit kan leggen!
Heel erg bedankt alvast!
Groetjes Lean
houtskoolpotloden en grafietpotloden
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
- Maria_Anne
- Contacteer:
Re: houtskoolpotloden en grafietpotloden
Welkom! Helaas is het momenteel wat rustig hier op het forum waardoor reacties zo te zien vrij lang op zich laten wachten...
Omtrent je vraag over houtskoolpotloden kan ik je geen antwoord geven. Volgens mij zijn er wel verschillende hardheden en stift-dikten, maar meer kan ik je er niet bij helpen. Waarom wil je graag echt realistisch met houtskool tekenen? Als het om de zwartheid gaat, kun je je wellicht wenden tot contekrijt/contepotlood. Het nadeel van houtskool is dat het erg broos is, en dat scherpe punten verkrijgen daardoor erg moeilijk is... Ik denk ook dat hoe harder de houtskool, des te meer is het vermengd met een bindmiddel, en des te meer gaan de eigenschappen die je zo waardeert van houtskool (poederachtig, mat, goed uitlegbaar) verloren.
Omtrent je vraag over houtskoolpotloden kan ik je geen antwoord geven. Volgens mij zijn er wel verschillende hardheden en stift-dikten, maar meer kan ik je er niet bij helpen. Waarom wil je graag echt realistisch met houtskool tekenen? Als het om de zwartheid gaat, kun je je wellicht wenden tot contekrijt/contepotlood. Het nadeel van houtskool is dat het erg broos is, en dat scherpe punten verkrijgen daardoor erg moeilijk is... Ik denk ook dat hoe harder de houtskool, des te meer is het vermengd met een bindmiddel, en des te meer gaan de eigenschappen die je zo waardeert van houtskool (poederachtig, mat, goed uitlegbaar) verloren.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip