Hoe kan ik realischer tekenen?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Gerrit22

Hoe kan ik realischer tekenen?

Bericht door Gerrit22 »

Hoi allemaal! Hoe kan ik nou toch realistischer tekenen? Schets lukt heel goed.. als ik dikke lijnem ga inzetten.. bijv bij de oog, mond, neus.. lijkt de persoon er niet meer op. Voorbeeld:
Bijlagen
15351221683021162464208591286725.jpg
ANTONI
Contacteer:

Re: Hoe kan ik realischer tekenen?

Bericht door ANTONI »

Dan zet je toch geen dikke lijnen in.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl
Lialia

Bericht door Lialia »

op YouTube staan honderden filmpjes hoe realistisch te tekenen. succes!
Arisos

Bericht door Arisos »

Meer licht/donker contrast gebruikenin gezicht?
Pluis1969
Contacteer:

Bericht door Pluis1969 »

Ik zou geen dikkere lijnen gebruiken maar schaduwen neer zetten.je zal zien dat als je dat doet het meer gaat leven. Blijft moeilijk, portretten, maar leuk om te doen.ik weet niet of je foto zwart/wit is, anders zou je diemom kunnen zetten naar zwart/wit dan zie je beter waar de schaduwen zijn of wat lichter en donkerder is.
Erik Leppen
Contacteer:

Bericht door Erik Leppen »

Het lastige is, we zijn misschien geneigd gezichten te tekenen in lijnen, maar we zien gezichten niet in lijnen. We zien donkere en lichte vlakken die samen een gezicht vormen. Dus als je lijnen tekent, dan lijkt het alsof er iets niet klopt.

Hier is een random plaatje van internet (gezocht op "blurry face")
Afbeelding

Je ziet geen lijnen. Toch zie je een gezicht (dat duidelijker wordt als je verder van je beeldscherm vandaan gaat).

Teken je van een digitale foto? Dan kun je die digitale foto eens in een tekenprogramma heel licht maken (de helderheid verhogen). Als je de helderheid maar genoeg verhoogt, zullen de lichte delen helemaal wit worden en wegvallen. Die delen hoef je ook maar licht te tekenen. De vlakken die nog zichtbaar blijven, dat zijn de donkere vlakken. Vaak zijn dat dingen zoals schaduwen of haar. Door te spelen met helderheid kun je misschien feeling krijgen voor dat licht-donker onderscheid.
erikleppen.nl - games, Lego, graphics, muziek, wiskunde
mijn DeviantArt - nieuw: Orlando Bloom en Holger Badstuber.
Gerrit22

Bericht door Gerrit22 »

Dankjewel hoor! Goeie tip! Ga ik echt proberen
Katharina
Contacteer:

Bericht door Katharina »

En goed naar je referentie blijven kijken.
Steeds blijven controleren.
Voor monochroom werk neem ik vaak een valuechecker erbij. dat is een kaart waarop van wit naar zwart de toonwaardes staan. Zo kan je altijd controleren of de toonwaardes die je denkt te zien ook daadwerkelijk klopt met de toonwaarde die je hebt getekend. Voor realistisch tekenen is dat heel belangrijk.
Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Een kunstenaar die hier ooit ook actief was (RenePleinair) vertelde/schreef eens dat hij zijn (met zeer sterke glazen vergrotende) bril juist afzette alvorens hij aan de afwerking begon, of juist aan de opzet startte. Dit zodat hij zich niet kon verliezen in de details. Dit sluit mooi aan op wat Erik Leppen schrijft. Verder wil het inderdaad wel eens helpen om anderen 'na te apen' door een tutorial of hier ergens een work in progress te bekijken. Zo leer je wat voor andere stappen je kunt zetten, wellicht iets wat je nog niet eerder zelf had bedacht?
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
Arisos

Bericht door Arisos »

Wat ook kan helpen is de foto ondersteboven leggen.
Dan zit je minder in neuzen en ogen in te vullen maar je kijkt meer naar de vormen zoals die zijn
Gerrit22

Bericht door Gerrit22 »

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik het zeker allemaal proberen. T is altijd jammer dat de schets meestal goed lukt.. maar t invullen.. ;-)
Plaats reactie