Hoe beginnen met portret met pastel ?

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
phine48

Hoe beginnen met portret met pastel ?

Bericht door phine48 »

Hoe kun je het beste beginnen met een portret in pastel? Ik gebruik potloden en ook krijt en weet dat je niet eerst met grafiet moet tekenen maar het beste met pastel.
Ik vraag me af of je eerst de lichte of eerst de donkere kleuren moet opzetten, of eerst een onderlaag (layer) in een bepaalde kleur.
Pluis1969
Contacteer:

Re: Hoe beginnen met portret met pastel ?

Bericht door Pluis1969 »

Je kan op you tube mooie filmpjes vinden over portretten in pastel.
Ik zet voor pastel altijd met pastel de schets op in de kleur die het dichtst bij de kleur vd tekening ligt. Dan hoef je niks te gummen of moeite te doen om die lijntjes weg te werken.
Voor pastel zijn volgens mij geen regels om te werken. Je kan donker over licht en licht over donker. Probeer maar eens op een apart velletje te oefenen en kijken wat dat met elkaar doet. Een onderlaag hoeft ook niet persee.
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Het is zo als Pluis zegt er zijn voor pastel geen regels. Ervaring is de beste leermeester. Doe gewoon wat je denkt dat goed is.Maak een begin. Daar leer je van.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl
Dier Op Maat

Bericht door Dier Op Maat »

Het is net wat je gewend bent natuurlijk. In mijn werken werk ik het meeste van donker naar licht omdat je dan al een goede ondergrond/basislaag hebt en je altijd nog lichter kan maken.

Bij deze tekening heb ik heel veel gebruik gemaakt van donker bruin of zwart en daar dan overheen de lichtere haartjes. Dit geldt natuurlijk niet voor wit.. alhoewel ik daar ook vaak begin met donkergrijs, lichtgrijs en dan pas de witte haartjes.
Afbeelding
Plaats reactie