Kleurpotlood: licht over donker

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
BlackScorpion

Kleurpotlood: licht over donker

Bericht door BlackScorpion »

Hoi,

Ik dacht altijd dat het niet mogelijk was om met kleurpotlood licht over donker te gaan. Maar op onderstaand YouTube filmpje zie ik dat toch gebeuren. De persoon gebruikt dezelfde potloden gebruiken als mij (Polychromos + Luminance). Ik gebruik Zest paint dilutant waar zij Zest pencil blend gebruikt. Maar in andere filmpjes zegt ze dat dingen zoals ik gebruik ook goed zijn. Ik zie in het filmpje haar wit gebruiken over donker op de veren en je ziet het goed. Maar bij mij lukt dat niet, je ziet er nix van. Hoe komt dat? Wat doe ik verkeerd?

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=um-3OnzOtN8&app=desktop

Thanks,
Evy
Katharina
Contacteer:

Re: Kleurpotlood: licht over donker

Bericht door Katharina »

Je kan idd met kleurpotlood licht over donker werken.
Maar dit ligt ook een beetje aan de techniek die je hanteert en het papier.
Het gebruik van zest it of de poederblender en de juiste papiersoort, maken het mogelijk om met licht over donker te gaan. Ik kan niet zien wat je verkeerd doet, maar ik zou wanneer ik jou was, zelf even experimenteren met techniek & papiersoort, want daar heb ikzelf de ervaring mee dat de ene soort makkelijker heen en terug te werken is dan de andere.
En je zult ook merken dat de beste dekkracht bij de merken die je gebruikt bij het witte luminance kleurpotlood ligt. De prismacolor werkt zelfs nog beter.
En dan zijn er nog een aantal leuke trucjes die je kan uithalen om nog witter te gaan, maar dat is je vraag hier niet.
Dus ik denk dat je idd iets fout doet. Gewoon even verder uitproberen, want het is dus wel mogelijk. (En zo kom je dus ook wel de leuke trucjes tegen).
ANTONI
Contacteer:

Re: Kleurpotlood: licht over donker

Bericht door ANTONI »

Ik heb naar dat filmpje gekeken,Evy,maar zie niets bijzonders.
Het heeft m.i. hoofdzakelijk te maken met de druk die op het potlood wordt uitgeoefend.
B.v. heel licht vegen ahw. Oefening baart kunst.
Succes.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl
Plaats reactie