Schilderen over retoucheervernis
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
Schilderen over retoucheervernis
Ik had retouchevernis aangebracht maar wilde toen toch verder schilderen en heb over de retouchevernis heen geschilderd. Kan dat eigenlijk wel of is de hechting dan te slecht?
Re: Schilderen over retoucheervernis
Oorspronkelijk wordt retoucheervernis gebruikt om een plek bij te werken. Dus is het geen probleem. Ook wordt retoucheervernis wel toegepast als een voorlopige vernis voordat na verloop van tijd een slotvernis wordt toegepast.
Maar nu is het volgende het geval: schilderij geverfd met Cobra olieverf op waterbasis. Daarna Cobra retoucheervernis, dat is op terpentinebasis. (Heb ik opgevraagd) Daarna toch nog bijgewerkt met Cobraverf op waterbasis. Gaat dat problemen opleveren?ANTONI schreef:Oorspronkelijk wordt retoucheervernis gebruikt om een plek bij te werken. Dus is het geen probleem. Ook wordt retoucheervernis wel toegepast als een voorlopige vernis voordat na verloop van tijd een slotvernis wordt toegepast.
Ik was vergeten dat de Cobra retoucheervernis op terpentinebasis was.
Ofschoon met water te vermengen blijft Cobra olieverf toch olieverf. De terpentine verdwijnt uit de retoucheeervernis door verdamping. De vernis blijft over en daarover kan gewoon met olieverf worden geschilderd.In dit geval dus Cobra olieverf.
Hallo allemaal, ik heb ook een vraag over retoucheervernis. Na het aanbrengen van retoucheervernis op een ingeschoten olieverf plek, hoe lang moet je wachten, voordat je weer verder kan schilderen over de aangebrachte retoucheervernis met olieverf ?
Groet, Arnout
Groet, Arnout
Retoucheervernis droogt heel snel. Je mag er dan onmiddellijk overheen schilderen.
Wel breng je het liefst een zo dun mogelijke laag aan (zoals spuitbus) om een zo goed mogelijke hechting van de volgende laag olieverf te behouden.
Wel breng je het liefst een zo dun mogelijke laag aan (zoals spuitbus) om een zo goed mogelijke hechting van de volgende laag olieverf te behouden.
Mark
Een retoucheervernis is reversibel. Van oudsher werd/wordt retoucheervernis op basis van damarhars gebruikt. Echter, het blijft langdurig wat pikkerig. Dit vooral als je niet lang genoeg hebt gewacht tot de onderliggende verflagen voldoende zijn gedroogd. Moderne retoucheervernissen zijn gemaakt op basis van ondermeer alkydharsen. Je kunt deze weer verwijderen, net zoals het damarhars, met gebruik van een mineraal oplosmiddel (terpentijn, terpentine, schellsol etc.). Dat kan een nadeel zijn, vooral als je de overschildering wilt verwijderen zonder de onderliggende beschildering te beïnvloeden. Daarom is er ook een retoucheervernis voor olieverf op basis van alcohol. Deze is reversibel met gebruik van alcohol. Als je daarop een overschildering aanbrengt en deze later wilt verwijderen met gebruik van een mineraal oplosmiddel, dan blijft de tussenvernis/retoucheervernis onaangetast en bescherm je de onderliggende originele laag. Schmincke heeft een goed programma met duidelijke uitleg. MVG Pieter
Ik heb een acryl schilderij op karton geschilderd in relatiev dunne laag maar wil nu met olieverf verder, kan Ik het acryl met kaparol beschermen en daar over met Olieverf verder schilderen?
Dank je wel! Ik ben trauwens nieuw in het forum. Ben schilderesse en beeldend kunstenaar. Heb altijd eerst mijn olieschilderijen met gesso gegrondeert , als ik met olie werkde, maar omdat ik nu faker met acryl werk heb ik het niet gedaan. Het resultaat befallt mij niet, daarom wil ik nu met olie overheen schilderen, wat ik niet van tevoren van plan was. Als ik retoucheer varnis geobruik ben ik bang dat de dunne laag aryl verdwjijnt in het karton?
Dank je wel! Ik ben trauwens nieuw in het forum. Ben schilderesse en beeldend kunstenaar. Heb altijd eerst mijn olieschilderijen met gesso gegrondeert , als ik met olie werkde, maar omdat ik nu faker met acryl werk heb ik het niet gedaan. Het resultaat befallt mij niet, daarom wil ik nu met olie overheen schilderen, wat ik niet van tevoren van plan was. Als ik retoucheer varnis geobruik ben ik bang dat de dunne laag aryl verdwjijnt in het karton?
Met olieverf kan je in principe zo over acrylverf heen schilderen. Zeker als het een dunne laag acrylverf is.
Wanneer de acrylverf glanzend oogt, zet ik voor alle zekerheid een mat acrylmedium over het ganse acrylschilderwerk, al voor er met olieverf overheen te gaan.
Wanneer de acrylverf glanzend oogt, zet ik voor alle zekerheid een mat acrylmedium over het ganse acrylschilderwerk, al voor er met olieverf overheen te gaan.
Mark
Ik heb geen gesso onder mijn acrylschilderij, kan ik dan met olieverf zo daar overheen schilderen?
Met olieverf kan je over acrylverf schilderen, maar met olieverf mag je niet over onbehandeld doek schilderen.
Met onbehandeld doek bedoel ik doek zonder gessolaag.
Met onbehandeld doek bedoel ik doek zonder gessolaag.
Mark