Gamblin olieverf, ervaring gevraagd
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
Gamblin olieverf, ervaring gevraagd
Hoi,
Ben sinds kort weer aan het schilderen. Het eerste materiaal dat ik gebruikte was Acryl. Daar ben ik mee gestopt. Te veel volumevermindering bij het drogen. Om dit op te lossen koos ik daarna voor Alkyd olieverf. Sneldrogend en behoudt van volume. Echter deze gaat eruit. Gevaar voor je gezondheid. Bovendien gebruikte ik terpentijn, wat al helemaal link spul is. Dus was ik vandaag bij Van Beek om eens te zien wat er tegenwoordig op de markt is.
Wat zij aanbevelen is Gamblin olieverf. Zie ook http://www.varf.nl/gamblin-artists-grade-colors/. Veilig en kwalitatief ok.
Mijn vraag is of iemand er ervaring mee heeft. Ervaring met de verf en de bijbehorende mediums. Ik zag al ergens op het Internet dat hun wit snel zou vergelen?
Groetjes
Ben sinds kort weer aan het schilderen. Het eerste materiaal dat ik gebruikte was Acryl. Daar ben ik mee gestopt. Te veel volumevermindering bij het drogen. Om dit op te lossen koos ik daarna voor Alkyd olieverf. Sneldrogend en behoudt van volume. Echter deze gaat eruit. Gevaar voor je gezondheid. Bovendien gebruikte ik terpentijn, wat al helemaal link spul is. Dus was ik vandaag bij Van Beek om eens te zien wat er tegenwoordig op de markt is.
Wat zij aanbevelen is Gamblin olieverf. Zie ook http://www.varf.nl/gamblin-artists-grade-colors/. Veilig en kwalitatief ok.
Mijn vraag is of iemand er ervaring mee heeft. Ervaring met de verf en de bijbehorende mediums. Ik zag al ergens op het Internet dat hun wit snel zou vergelen?
Groetjes
Re: Gamblin olieverf, ervaring gevraagd
Het gezondheidsprobleem van olieverf zit 'm niet zo in de verf zelf, hoewel je het niet teveel op je handen moet krijgen, zeker geen cadmiumkleuren. Het grote probleem zit 'm in de verdunners en schoonmaakmiddelen, zoals terpentijn en terpentine, vluchtige stoffen die schadelijk zijn om in te ademen. Gamblin werkt met (het dure) Gamsol, dat als voordeel heeft dat het reukloos is, maar dat is tegelijkertijd ook het nadeel want je ruikt niet dat je schildersruimte vergeven is van een vluchtige stof. En mijn logica vertelt me ook dat moderne verffabrieken zoals Talens en W&N echt niet zoveel moeite zouden doen om watervermengbare olieverf te maken, als er een simpel alternatief was. Kortom, oppassen dus met die vermeende veiligheid.
Ik sluit me hierbij aan en wil er voor de goede orde op wijzen dat de z.g. reukloze verfverdunners minder goed
oplossen dan de aromatische verdunners.
oplossen dan de aromatische verdunners.
Op de academie gaven ze aan dat lijnolie geen enkel gevaar oplevert. En goed schildert. Als je dan voor het reinigen Gamsol terpentine gebruikt, zou je dan veilig bezig zijn.
En dan water vermengbare olieverf? Zou dat een (gezond) alternatief kunnen zijn?
En dan water vermengbare olieverf? Zou dat een (gezond) alternatief kunnen zijn?
Ter aanvulling een stukje uit een review die ik toevallig vandaag tegenkwam op http://wonderstreet.com/blog/how-to-cho ... -oil-paint.
De link werd doorgegeven via de zeer informatieve webstite van Ben Lustenhouwer: https://paintingportraittips.com/__trashed/
De link werd doorgegeven via de zeer informatieve webstite van Ben Lustenhouwer: https://paintingportraittips.com/__trashed/
Voor watervermengbare olieverf verwijs ik naar eerdere topics, zie http://www.schilderenenzo.nl/forum/view ... =5&t=17279, dus als je daar een vraag over hebt, voeg die dan toe aan dat topic, anders gaan de onderwerpen door elkaar lopen.Gamblin Artists’ Oil Colours
PROS: fewer toxic ingredients, no odor, reasonably priced
CONS: caps are sometimes defective
One thing that really sets Gamblin apart from its competitors is the commitment that the company shows to the health and safety of its customers. Gamblin, which is based in Portland, Oregon, does not use lead in their white and Naples Yellow paints, which makes them a good choice for artists with health conditions. They also offer a line of solvent-free mediums that utilize safflower oil and soy-based alkyd resin instead of mineral spirits. The pigment load and consistency are well rated and they are less expensive than some of the other brands in this category.
Tja er is al heel wat geschreven over oplosmiddelen. Lood wordt volgens mij al lang niet meer gebruikt in wit en Napels geel. Verder moet eenieder maar zien wat hij of zij er mee doet. Ik heb zelf meer het idee dat er geschreven wordt
wat de mensen graag willen horen.
wat de mensen graag willen horen.
Vandaag in de nieuwsbrief van Talens:
Cobra is olieverf die vermengbaar is met water. Voor olieverfliefhebbers de moeite van het uitproberen waard, want terpentine is niet echt gezond voor je (ook de reukloze niet).
Toch niet echt nieuws Kees. Dat oplosmiddelen waaronder terpentine niet echt gezond zijn mag toch onderhand toch wel bij eenieder bekend zijn.
Ik denk dan ook dat deze vermelding bedoeld is voor beginners, scholieren e.d.
Bij juiste omstandigheden zoals buitenlucht c.q. een goede afzuiging/verluchting is er nauwelijks enig gevaar voor de gezondheid. Voorzichtigheid is ten allen tijde geboden.
Ik denk dan ook dat deze vermelding bedoeld is voor beginners, scholieren e.d.
Bij juiste omstandigheden zoals buitenlucht c.q. een goede afzuiging/verluchting is er nauwelijks enig gevaar voor de gezondheid. Voorzichtigheid is ten allen tijde geboden.
Klopt Antoni, ik schilder zelf met Cobra vanwege het gezondheidsaspect in huis (en wellicht ben ik wat lui, ik vind het wel makkelijk dat ik geen terpentine nodig heb, maar alles met water af kan). Mijn berichtje van Talens was bedoeld om te onderstrepen dat ook Talens aangeeft dat reukloze terpentine ongezond is en ze daarom voor watervermengbaar kiezen en niet voor een Gamblin-variant.
Van een professionele gebruiker van Gamblin begrepen dat het goed en fijn werkt. De verf en Gamsol, de terpentine variant, zouden nagenoeg ongevaarlijk zijn. De Cobra zou niet zo fijn werken. Wel goed te gebruiken in de onderschildering. De melding van Talens kan ook eigen belang zijn. Veel verhaal op hun website over veiligheid maar niets over wat zij gedaan hebben om de stoffen ook echt veilig te maken. Lijkt wel of ze ingeslapen zijn als het om de gebruiker gaat. https://www.royaltalens.com/nl-nl/infor ... id-milieu/
Eigen ervaring is natuurlijk het meest belangrijk. Er behoeft niet perse naar Talens te worden gewezen.
Elke fabrikant maakt uiteraard de beste verf enz.
Elke fabrikant maakt uiteraard de beste verf enz.
Ik ben benieuwd naar Gamblin en dan met name ook naar de terpentine-vervanger Gamsol. Ik heb er elders op internet niet echt veel over kunnen vinden, bijvoorbeeld een goede review en een goede analyse van de gezondheidsaspecten van terpentine vs Gamsol. En natuurlijk de schildereigenschappen van conventionele olieverf vs Gamblin/Gamsol vs watervermengbare olieverf.
Gamsol is gewoon een reukloze terpentine. Wat wil je daarover weten. In reukloze terpentines zitten weinig
aromatische koolstoffen waardoor het ook aan oplossen van olieverf inboet Hier is al veel over geschreven.
Als je geen goede ventilatie hebt dan kan je beter van het schilderen met olieverf afzien tenzij je buiten schildert.
Dat kan heel goed bij lekker weer toch?
aromatische koolstoffen waardoor het ook aan oplossen van olieverf inboet Hier is al veel over geschreven.
Als je geen goede ventilatie hebt dan kan je beter van het schilderen met olieverf afzien tenzij je buiten schildert.
Dat kan heel goed bij lekker weer toch?
Dit gaat niet primair over de verfkwaliteit maar over aantoonbaar onderzoek en aangepaste fabricage.
Primair zou het sowieso over kwaliteit van de verf moeten gaan.. Gebruik gewoon verf van een goed merk. Wat je daarbuiten leest is gewoon reclame .