Gebruik foto's internet - stock foto's
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
- BlackScorpion
Gebruik foto's internet - stock foto's
Hallo,
Ik ken hier nog niets van, maar probeer me wat in te lezen in dit.
Kan iemand mij uitleggen wat je mag van foto's gebruiken als referentie zonder goedkeuring?
Enkele vragen...
- moet je goedkeuring van de auteur vragen als je een foto wil natekenen als oefening (niet voor verkoop)?
- moet je goedkeuring vragen als je de originele foto hier op het forum toont als referentie?
- moet je goedkeuring vragen als je de tekening (niet de foto) toont aan anderen zoals in een avondschool?
- moet je goedkeuring vragen als je de tekening (niet de foto) op een persoonlijke website plaatst om te tonen hoe/wat je tekent?
- bestaan er websites (zoals stock sites) met foto's die je mag gebruiken zonder goedkeuring voor oefening (niet verkoop)?
- mag je zulke foto's ook tonen vb. op dit forum als referentie of moet je dan toch goedkeuring krijgen?
- gebruiken sommige mensen hier foto's die ze aankopen als referentie van sites zoals stockphoto, ed.?
- mag je een aangekochte foto gebruiken om een tekening van te maken en die tekening dan verkopen?
- kan iemand me wegwijs maken in de wereld van stock foto's?
- welke zijn prijs/kwaliteit goede sites om stock foto's aan te kopen (geen X per maand, maar liever betaal per foto)?
Alvast bedankt,
Evy
Ik ken hier nog niets van, maar probeer me wat in te lezen in dit.
Kan iemand mij uitleggen wat je mag van foto's gebruiken als referentie zonder goedkeuring?
Enkele vragen...
- moet je goedkeuring van de auteur vragen als je een foto wil natekenen als oefening (niet voor verkoop)?
- moet je goedkeuring vragen als je de originele foto hier op het forum toont als referentie?
- moet je goedkeuring vragen als je de tekening (niet de foto) toont aan anderen zoals in een avondschool?
- moet je goedkeuring vragen als je de tekening (niet de foto) op een persoonlijke website plaatst om te tonen hoe/wat je tekent?
- bestaan er websites (zoals stock sites) met foto's die je mag gebruiken zonder goedkeuring voor oefening (niet verkoop)?
- mag je zulke foto's ook tonen vb. op dit forum als referentie of moet je dan toch goedkeuring krijgen?
- gebruiken sommige mensen hier foto's die ze aankopen als referentie van sites zoals stockphoto, ed.?
- mag je een aangekochte foto gebruiken om een tekening van te maken en die tekening dan verkopen?
- kan iemand me wegwijs maken in de wereld van stock foto's?
- welke zijn prijs/kwaliteit goede sites om stock foto's aan te kopen (geen X per maand, maar liever betaal per foto)?
Alvast bedankt,
Evy
- BlackScorpion
Re: Gebruik foto's internet - stock foto's
Nog even tussendoor, net volgend interessant artikel gelezen.
Blijkbaar is copyright en dergelijken toch een touchy subject...
https://www.vn.nl/fotos-schilderen-plag ... -fair-use/
Blijkbaar is copyright en dergelijken toch een touchy subject...
https://www.vn.nl/fotos-schilderen-plag ... -fair-use/
Nee, maar behalve niet verkopen mag je de tekening officieel ook niet publiceren. Onder dat laatste valt o.a. het posten op dit forum, Facebook, of elders waar het voor een groter publiek zichtbaar is.BlackScorpion schreef:- moet je goedkeuring van de auteur vragen als je een foto wil natekenen als oefening (niet voor verkoop)?
Officieel wel, want dat valt onder publicatie. En dat is het voorrecht van de copyright-houder.BlackScorpion schreef:- moet je goedkeuring vragen als je de originele foto hier op het forum toont als referentie?
Lijkt me niet. Zou ook nog voor educatieve doeleinden kunnen zijn, en dan mag 't zonder meer.BlackScorpion schreef:- moet je goedkeuring vragen als je de tekening (niet de foto) toont aan anderen zoals in een avondschool?
Officieel wel. Als het gaat om portretten, dan moet je én toestemming van de fotograaf hebben, én toestemming van de geportretteerde (die heeft nl. 't portretrecht). Bekende koppen van de t.v. vormen een beetje een grijs gebied, omdat ze moeilijk hard kunnen maken dat publicatie van hun tronie op de e.o.a. manier hun privicy zou kunnen schaden.BlackScorpion schreef:- moet je goedkeuring vragen als je de tekening (niet de foto) op een persoonlijke website plaatst om te tonen hoe/wat je tekent?
Voor oefening mag je iedere foto gebruiken, zolang je het resultaat maar niet publiceert.BlackScorpion schreef:- bestaan er websites (zoals stock sites) met foto's die je mag gebruiken zonder goedkeuring voor oefening (niet verkoop)?
Hangt ervan af welke regels er aan het gebruik worden gesteld. Altijd goed lezen.BlackScorpion schreef:- mag je zulke foto's ook tonen vb. op dit forum als referentie of moet je dan toch goedkeuring krijgen?
Vast wel. Ik zelf niet. Ik maak gebruik van sites waar foto's worden aangeboden specifiek om te gebruiken als referentiefoto voor een tekening of schilderij.BlackScorpion schreef:- gebruiken sommige mensen hier foto's die ze aankopen als referentie van sites zoals stockphoto, ed.?
Hangt er denk ik van af welke regels er aan het gebruik worden gesteld. Altijd goed lezen.BlackScorpion schreef:- mag je een aangekochte foto gebruiken om een tekening van te maken en die tekening dan verkopen?
Dat mag iemand anders doen.BlackScorpion schreef:- kan iemand me wegwijs maken in de wereld van stock foto's?
Goede prijs/kwaliteit stock foto sites kan ik je niet aan helpen, omdat ik daar niets mee doe, maar zoek iig naar royalty free stock foto's. Daar hoef je maar 1x voor te betalen.BlackScorpion schreef:- welke zijn prijs/kwaliteit goede sites om stock foto's aan te kopen (geen X per maand, maar liever betaal per foto)?
Kijk ook 'ns op http://morguefile.com (alleen de free photos), en http://pmp-art.com/ (verplicht account aanmaken, anders krijg je niks te zien). De foto's op die sites zijn vrij om te gebruiken als referentie voor een tekening of schilderij, en mogen geëxposeerd en verkocht worden. PMP vraagt wel dat je de fotograaf noemt bij het posten van je werk. Facebook heeft trouwens ook groepen waar mensen hun foto's posten voor tekenaars en schilders om te gebruiken als referentie.
Klik hier om te zien wat ik maak.
- BlackScorpion
Alvast bedankt voor de antwoorden, ik vind het zo een moeilijk (en grijs) gebied!
Ik wist vb. niet dat je ook akkoord moet vragen als je het resultaat hier op het forum laat zien.
Ik probeer nu contact te nemen met de site waar ik mijn 'bij in roze bloem' vandaan heb.
Maar die reageren niet, hoe moet je verder in zo een geval?
Ik wist niet dat er sites waren waar je foto's mag gebruiken als referentie, zelfs om je resultaat te verkopen.
Ik ga die sites zeker eens uitpluizen.
Ken je WetCanvas.com? Daar is ook een bibliotheek met foto's en volgens mij mag je die ook gebruiken?
Ik wist vb. niet dat je ook akkoord moet vragen als je het resultaat hier op het forum laat zien.
Ik probeer nu contact te nemen met de site waar ik mijn 'bij in roze bloem' vandaan heb.
Maar die reageren niet, hoe moet je verder in zo een geval?
Ik wist niet dat er sites waren waar je foto's mag gebruiken als referentie, zelfs om je resultaat te verkopen.
Ik ga die sites zeker eens uitpluizen.
Ken je WetCanvas.com? Daar is ook een bibliotheek met foto's en volgens mij mag je die ook gebruiken?
- Maria_Anne
- Contacteer:
Goed opgepakt, BlackScorpion! Ik denk dat je je tekening in ieder geval lekker moet afmaken. Tegen de tijd dat je wel contact hebt kun je de rest publiceren hier. Gewoon doen wat met deze kennis goed voelt.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
Overigens (en mss had ik dat voor de duidelijkheid onderaan mijn eerdere bericht moeten zetten) gebruik ik hier en daar het woordje 'officieel'. Het is nl. helemaal aan jezelf of je je aan die regels houdt. Niet iedereen doet dat. Ik ook niet altijd. Ook niet iedereen zal op de hoogte zijn van die officiële regels. Veel mensen tekenen alleen voor ontspanning, of gewoon omdat ze het een leuke hobby vinden. Het zal vermoedelijk (weer zo'n leuk woordje) niet zo zijn dat de fotograaf continue het internet afstruint om te kijken of iemand toevallig zijn foto's zonder toestemming aan 't gebruiken is. Die heeft wel iets beters te doen mag ik hopen. Ik probeer alleen wat bewustzijn te kweken. Tegenwoordig is het met Google Images nl. relatief eenvoudig om naar een foto te zoeken. Als je geen zin hebt om de vaak ellenlange lappen tekst met regels te lezen, dan moet je eigen foto's gebruiken. Dan zit je altijd safe.
Wetcanvas ken ik idd. Daar heb ik ook een account. Alleen al een tijdje geen gebruik van gemaakt, omdat FB zo verslavend is ...
Wetcanvas ken ik idd. Daar heb ik ook een account. Alleen al een tijdje geen gebruik van gemaakt, omdat FB zo verslavend is ...
- BlackScorpion
Ik hoop om nog reactie van de website te krijgen waar ik de foto van de bij van heb genomen.
En voor de rest ga ik vanaf nu enkel nog foto's gebruiken van morguefile, pmp en Wetcanvas.
Ben zelf niet echt zo een camera-genius en heb zelf dus niet al te beste foto's die het tekenen waard zijn.
Op dit moment interesseren vooral macro-foto's me en ondanks ik een macro lens heb (met stok-oude camera), heb ik het geduld niet om een bij of vlinder ofzo te fotograferen
Dus voorlopig zal ik het bij foto's van die 3 sites houden.
En wil ik later meer, kan ik naar de stock foto's zien om aan te kopen.
Oh ja, hoe zit het eigenlijk met foto's uit boeken?
Bijvoorbeeld fotoboeken uit de winkel?
Geld daar hetzelfde?
Bedankt alvast!
Evy
En voor de rest ga ik vanaf nu enkel nog foto's gebruiken van morguefile, pmp en Wetcanvas.
Ben zelf niet echt zo een camera-genius en heb zelf dus niet al te beste foto's die het tekenen waard zijn.
Op dit moment interesseren vooral macro-foto's me en ondanks ik een macro lens heb (met stok-oude camera), heb ik het geduld niet om een bij of vlinder ofzo te fotograferen
Dus voorlopig zal ik het bij foto's van die 3 sites houden.
En wil ik later meer, kan ik naar de stock foto's zien om aan te kopen.
Oh ja, hoe zit het eigenlijk met foto's uit boeken?
Geld daar hetzelfde?
Bedankt alvast!
Evy
Same thing.BlackScorpion schreef:Oh ja, hoe zit het eigenlijk met foto's uit boeken?
Geld daar hetzelfde?
Fotograferen is een andere hobby van mij, dus ik gebruik eigenlijk altijd eigen foto materiaal (en eigen dieren of die van kennissen/familie).
Wel zo handig.
Maar als iemand ooit om oefenmateriaal verlegen zit, geef dan even een seintje, dan kan ik mogelijk wel helpen aan een foto die je ook mag publiceren
(niet alles, mede dus ook omdat ik ze zelf nateken of schilder)
Wel zo handig.
Maar als iemand ooit om oefenmateriaal verlegen zit, geef dan even een seintje, dan kan ik mogelijk wel helpen aan een foto die je ook mag publiceren
(niet alles, mede dus ook omdat ik ze zelf nateken of schilder)
- BlackScorpion
Ik heb in een ver verleden ook aan fotografie gedaan, zelfs aan zelf ontwikkelen (in de filmpjes tijd).
Maar dat is beetje uitgebloeid en ben er nooit goed in geweest, had het geduld niet en geen zin om de kennis te leren.
Spijtig... misschien moet ik die oude camera toch eens terug boven halen, maar ja dan het nog kunnen...
Maar dat is beetje uitgebloeid en ben er nooit goed in geweest, had het geduld niet en geen zin om de kennis te leren.
Spijtig... misschien moet ik die oude camera toch eens terug boven halen, maar ja dan het nog kunnen...
Hallo allemaal. Wij hebben een foto site vol met referentie foto's van wildlife tot landschap en stillevens die wij voor een kleine prijs o.a. aanbieden voor kunstenaars. Graag zien wij ook het resultaat en delen dat even graag op onze website onder het kopje Artists.
www.EyeToEyeXperience.com
Tevens hebben wij samen met een paar goede vrienden en fotografen Referencephotosandmore. We zijn te vinden op facebook en hebben een directe link www.referencephotosandmore.eu
Veel kijk plezier!
x Mris
www.EyeToEyeXperience.com
Tevens hebben wij samen met een paar goede vrienden en fotografen Referencephotosandmore. We zijn te vinden op facebook en hebben een directe link www.referencephotosandmore.eu
Veel kijk plezier!
x Mris
-
Even een vraag. Ik zie ook mooie werken van auto's of bekende acteurs. Stel voor, ik weet van de regels zijn voor copyright en Portretrecht.
Maar, je download bijvoorbeeld een foto van een persoon op het net, een gezicht. Je wilt het gaan digitaliseren. Er is praktisch niet een directe herkenning meer van het gezicht door aanpassingen. Kun je het dan publiceren op het forum?
Hetzelfde met auto's foto's of plaatjes downloaden en net in een andere hoek en kleur tekenen. Dus eigenlijk aanpassen door geen herkenning meer.
Als je een auto tekent, moet je uiteraard een voorbeeld hebben. Ook het merk komt erin. Maar word wel hier en overal geplubliceerd. Dus ik vroeg mij af ik hiermee wel de regels zou kunnen naleven.
Groeten Richard.
Maar, je download bijvoorbeeld een foto van een persoon op het net, een gezicht. Je wilt het gaan digitaliseren. Er is praktisch niet een directe herkenning meer van het gezicht door aanpassingen. Kun je het dan publiceren op het forum?
Hetzelfde met auto's foto's of plaatjes downloaden en net in een andere hoek en kleur tekenen. Dus eigenlijk aanpassen door geen herkenning meer.
Als je een auto tekent, moet je uiteraard een voorbeeld hebben. Ook het merk komt erin. Maar word wel hier en overal geplubliceerd. Dus ik vroeg mij af ik hiermee wel de regels zou kunnen naleven.
Groeten Richard.
Hi, ik ben fotografe en sinds kort ook kunstenaar, je zou dus kunnen zeggen dat ik van twee walletjes eet .
Ik verkoop al heel lang foto's aan kunstenaars over heel de wereld om als referentie te gebruiken. Ze betalen hier van 8-30 euro voor en mogen dan hun kunst verkopen tot 1000 euro en er zo veel merchandise mee verkopen als ze willen. Verkopen ze boven de 1000 euro dan wordt er verwacht dat ze een royalty free licence aanschaffen (dit zit bij de royalty free prijs in). Soms word er ook een foto voor Sole Use gevraagd. Dan ligt de prijs ook een stuk hoger, maar mag de foto niet meer door andere kunstenaars worden gebruikt.
Het is idd zo dat je altijd toestemming moet hebben van de fotograaf als je een foto als referentie gebruikt of wil na bewerken, ook als je het voor jezelf thuis houdt, maar zeker als je het op enige manier in de openbaarheid brengt.
Even voor de duidelijkheid, het is niet zo dat fotografen in 1 seconde klikken de goede foto maken, het kost vaak dagen, weken of maanden inspanning, reizen, geduld hebben voor je geluk hebt en het juiste shot kan maken. Daarbij moet je daarna thuis alles uitzoeken, bewerken, uploaden, hier gaan vaak ook uren in zitten. Plus de software en apparatuur die we nodig hebben moet betaald worden. Het is dus niet zo vreemd dat we een relatief kleine bijdrage vragen voor het gebruiken van onze beelden als referentie
Ik ben enkele maanden geleden ook eens gaan proberen of ik mijn eigen foto's als referentie kon gebruiken en gaan schilderen en doe dit nu ook met veel plezier. Het gaat ook goed en de reacties zijn erg positief. Ik gebruik nu dus ook referentie foto's van anderen waar ik natuurlijk ook toestemming voor vraag en / of voor betaal.
Ik hoop dat dit een en ander voor jullie heeft helpen verduidelijken.
Groet, Mris
Ik verkoop al heel lang foto's aan kunstenaars over heel de wereld om als referentie te gebruiken. Ze betalen hier van 8-30 euro voor en mogen dan hun kunst verkopen tot 1000 euro en er zo veel merchandise mee verkopen als ze willen. Verkopen ze boven de 1000 euro dan wordt er verwacht dat ze een royalty free licence aanschaffen (dit zit bij de royalty free prijs in). Soms word er ook een foto voor Sole Use gevraagd. Dan ligt de prijs ook een stuk hoger, maar mag de foto niet meer door andere kunstenaars worden gebruikt.
Het is idd zo dat je altijd toestemming moet hebben van de fotograaf als je een foto als referentie gebruikt of wil na bewerken, ook als je het voor jezelf thuis houdt, maar zeker als je het op enige manier in de openbaarheid brengt.
Even voor de duidelijkheid, het is niet zo dat fotografen in 1 seconde klikken de goede foto maken, het kost vaak dagen, weken of maanden inspanning, reizen, geduld hebben voor je geluk hebt en het juiste shot kan maken. Daarbij moet je daarna thuis alles uitzoeken, bewerken, uploaden, hier gaan vaak ook uren in zitten. Plus de software en apparatuur die we nodig hebben moet betaald worden. Het is dus niet zo vreemd dat we een relatief kleine bijdrage vragen voor het gebruiken van onze beelden als referentie
Ik ben enkele maanden geleden ook eens gaan proberen of ik mijn eigen foto's als referentie kon gebruiken en gaan schilderen en doe dit nu ook met veel plezier. Het gaat ook goed en de reacties zijn erg positief. Ik gebruik nu dus ook referentie foto's van anderen waar ik natuurlijk ook toestemming voor vraag en / of voor betaal.
Ik hoop dat dit een en ander voor jullie heeft helpen verduidelijken.
Groet, Mris
-
Hallo Mris, bedankt voor jouw leuke duidelijk verhaal van jouw ervaringen en informatie omtrent gebruik van foto's.
Ja het is natuurlijk voor vele fotograven een zeer intensieve baan of hobby om een goede shot te krijgen en het verwerken daarvan. Ja het is natuurlijk logisch dat men een vergoeding voor wilt krijgen. Dat is hetzelfde met je werken of opdrachten verkopen waarbij toestemming verder gevraagd moet worden.
Maar een voorbeeld van een auto tekenen heb je een voorbeeld nodig. Een bepaald merk en type die je wilt tekenen zie je hier ook op dit forum mooie werken van auto's. Maar de vorm die je moet hebben om na te tekenen van dit type blijft altijd hetzelfde welke foto of plaatje dan ook. Hier zijn natuurlijk duizenden van ter wereld. Hiermee bedoel ik dat dit een beetje een grijs gebied wordt op dit gebied copyright. Je kunt namelijk van 100 voorbeelden combineren om 1 auto te tekenen. Dit is maar even een kleine voorbeeld van wat je kunt doen met voertuigen.
En tuurlijk, ik zou zeker een bijdrage willen geven. Prijs Staat ook aangegeven op vele sites.
Ook even een vraag voor anderen die voertuigen tekenen. Hoe jullie hiermee omgaan. Of een afbeelding downloaden en digitaliseren.
Ik vind voor mijzelf erg belangrijk om de dingen op een juiste manier te handelen.
Ja het is natuurlijk voor vele fotograven een zeer intensieve baan of hobby om een goede shot te krijgen en het verwerken daarvan. Ja het is natuurlijk logisch dat men een vergoeding voor wilt krijgen. Dat is hetzelfde met je werken of opdrachten verkopen waarbij toestemming verder gevraagd moet worden.
Maar een voorbeeld van een auto tekenen heb je een voorbeeld nodig. Een bepaald merk en type die je wilt tekenen zie je hier ook op dit forum mooie werken van auto's. Maar de vorm die je moet hebben om na te tekenen van dit type blijft altijd hetzelfde welke foto of plaatje dan ook. Hier zijn natuurlijk duizenden van ter wereld. Hiermee bedoel ik dat dit een beetje een grijs gebied wordt op dit gebied copyright. Je kunt namelijk van 100 voorbeelden combineren om 1 auto te tekenen. Dit is maar even een kleine voorbeeld van wat je kunt doen met voertuigen.
En tuurlijk, ik zou zeker een bijdrage willen geven. Prijs Staat ook aangegeven op vele sites.
Ook even een vraag voor anderen die voertuigen tekenen. Hoe jullie hiermee omgaan. Of een afbeelding downloaden en digitaliseren.
Ik vind voor mijzelf erg belangrijk om de dingen op een juiste manier te handelen.
Er zijn wel een paar sites met "creative commons" foto's.
Dit zijn foto's die je vrij mag gebruiken. Vaak met vermelding van de bron, maar dat is het dan ook:
https://pixabay.com
https://unsplash.com/
https://www.pexels.com/
De laatste vertellen trouwens het volgende op https://unsplash.com/license en https://www.pexels.com/license/
* Je mag deze vrij en gratis foto's gebruiken
* Je hoeft niet te vertellen van waar je ze hebt gehaald en van wie ze komen, maar het wordt geapprecieerd
* Je mag de foto's wijzigen en er creatief mee omgaan
Je mag de foto's natuurlijk niet gaan verkopen, maar een kunstwerk gebaseerd op een foto dan weer wel...
Dit zijn foto's die je vrij mag gebruiken. Vaak met vermelding van de bron, maar dat is het dan ook:
https://pixabay.com
https://unsplash.com/
https://www.pexels.com/
De laatste vertellen trouwens het volgende op https://unsplash.com/license en https://www.pexels.com/license/
* Je mag deze vrij en gratis foto's gebruiken
* Je hoeft niet te vertellen van waar je ze hebt gehaald en van wie ze komen, maar het wordt geapprecieerd
* Je mag de foto's wijzigen en er creatief mee omgaan
Je mag de foto's natuurlijk niet gaan verkopen, maar een kunstwerk gebaseerd op een foto dan weer wel...