napjes vullen met verf uit tubes

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

*Kees

napjes vullen met verf uit tubes

Bericht door *Kees »

Wie van jullie heeft ervaring met het navullen van napjes met tubeverf. Ik ga het proberen, maar wellicht wordt het door jullie al gedaan. Van buitenlandse fora heb ik geleerd dat Winsor en Newton een verschillende samenstelling heeft voor tubes en 'pans', dus daar is tubeverf minder oplosbaar. Het in de VS populaire Daniel Smith en het Franse Sennelier geven juist aan dat het exact hetzelfde is en je dus veilig napjes kunt navullen. Ook schijnt Artist verf vanwege het ontbreken van vulstof makkelijker te 're-wetten' zijn dan Student verf. Maar hoe zou dat zitten met Talens Rembrandt?
ANTONI
Contacteer:

Re: napjes vullen met verf uit tubes

Bericht door ANTONI »

Ik weet niet meer precies hoe het zit,Kees. Ik dacht Talens op basis van Arabische gom en Sennelier honing?
Vraag het anders even na bij Talens. Mijn ervaring is dat het heel vriendelijke mensen zijn bij Talens.

Vroeger heb ik ook wel napjes gevuld uit de tube,maar vond het toch te veel gedoe.

Dat zal wel komen omdat ik met meerdere soorten verf schilder.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl
Marie-Josée
Contacteer:

Bericht door Marie-Josée »

Ik heb dat altijd zo gedaan, kocht een paar grote kunststof paletten met vakjes en vulde die.Die hebben dan wel een groter oppervlak dus misschien dat ze daarom toch makkelijk oplossen? Ik gebruikte Talens, Schmincke en W&N door elkaar. Nog steeds trouwens. Ik heb ze een hele tijd niet gebruikt maar de meeste lossen nog steeds prima op.
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Tja, zo doen de meesten dat ,denk ik. Ook ik heb zo een aantal paletten en heb ze al een tijd niet meer gebruikt.

Kees bedoelt naar ik dacht de napjes van zijn verfdoos. Vooral die metalen verfdozen zoals je die van b.v. Talens hebt zijn gewoon geweldig.
Je kan ze leeg kopen en zelf vullen met je eigen kleurenpalet. Altijd nog een stille wens van mij geweest maar is er nooit van gekomen.
ANTONI

*Kees

Bericht door *Kees »

Inmiddels heb ik een snel en positief antwoord van Talens. "Met alle oprechtheid kan ik u mededelen dat wij onze Rembrandt en Van Gogh aquarelverf napjes van onze tubekwaliteit maken (dit heeft voor ons een groot logistiek voordeel). Onze napjes verf is dus gewoon onze tubekwaliteit in "droge" vorm. Heel slim van u om grotere tuben te gaan gebruiken voor het vullen de lege napjes".
*Kees

Bericht door *Kees »

Kunststofpaletten kan natuurlijk ook, maar ik heb inderdaad naast tubes ook een klein, metalen doosje van Talens. Ik gebruik dit altijd buiten, hoewel ik er binnen ook wel gebruik van maak, vanwege het gemak. Als je het doosje opent, heeft het paletdeksel 3 grote vakken, vervolgens klap je naar de andere kant nog een paletje open met kleine vakjes: heel handig. Ik heb het leeg gekocht en vervolgens zelf gevuld. Het is gemaakt voor 14 halve napjes, maar er passen nog een paar napjes tussen de twee rijtjes napjes in. Ook passen er hele napjes in, op de plek van 2 halve napjes: dat lijkt mij handig voor veel gebruikte kleuren zoals ultramarijn.
Annet
Contacteer:

Bericht door Annet »

Ik kwam laatst op pintrest een handigheidje tegen. Daar hadden ze van de verpakking van kauwgum de doordrukstrip vakjes gevuld met aquarelleverf.
Website: @telier@nnet
Facebook: Annet's Art
DeviantART: Vissen13
Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Maar waarom per se in bakjes? Misschien ben je het zo gewend, kan me voorstellen. Maar het is heel snel mengen als je gewoon een 'plat' bakje gebruikt. Zo kun je direct van kloddertje naar kloddertje mengen (gebruik zelf bv heel vaak de omber gebrand en ultramarijn om diepe, donkere kleuren te krijgen). Ik heb zo'n blikje waar je napjes in kunt klikken als ik het goed heb, heb het kliksysteem eruit gehaald, want vind het een geweldig bakje zonder napjes. Kunt het zo dichtklappen, en voordat ik het kwijt was paste mijn koipenseel er ook nog in :P (waarschijnlijk bij Burgers Zoo laten liggen :( )
Anyways, mij lijkt met napjes werken omslachtiger dan juist de tubeverf te gebruiken. Ben benieuwd of jullie daar wel eens wat in geprobeerd hebben?
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
*Kees

Bericht door *Kees »

Ik kan me voorstellen dat het werken met vaste klodders ook goed werkt. Het is waarschijnlijk toch een behoefte aan orde en regelmaat dat ik napjes wel prettig vind. Bovendien iets makkelijker met schoonmaken.
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

*Kees schreef:Inmiddels heb ik een snel en positief antwoord van Talens. "Met alle oprechtheid kan ik u mededelen dat wij onze Rembrandt en Van Gogh aquarelverf napjes van onze tubekwaliteit maken (dit heeft voor ons een groot logistiek voordeel). Onze napjes verf is dus gewoon onze tubekwaliteit in "droge" vorm. Heel slim van u om grotere tuben te gaan gebruiken voor het vullen de lege napjes".
Geweldig nieuws,Kees.

Kan je lekker die napjes vullen met tubeverf. Ach die verfdozen van Talens met uitklapbaren paletten,wat moet je daar nog over zeggen.
De napjes met de kleuren die je veel mengt zet je gewoon naast elkaar. Totaal geen probleem.
ANTONI

Angie2

Bericht door Angie2 »

Ik heb een vraag. Ik heb aquarelverf napjes gevuld met verf uit tubes. 2 kleuren Chinese White en zilverkleur, blijft nat en droogt nagenoeg niet. Zelfs na een week droog blijven deze nat. De rest van mijn palet zijn inmiddels allemaal droog. Hoe kan dit???? ;)
Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Zekerweten geen olieverf erin gedaan?
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Angie2 schreef:Ik heb een vraag. Ik heb aquarelverf napjes gevuld met verf uit tubes. 2 kleuren Chinese White en zilverkleur, blijft nat en droogt nagenoeg niet. Zelfs na een week droog blijven deze nat. De rest van mijn palet zijn inmiddels allemaal droog. Hoe kan dit???? ;)
Dat is wel heel vreemd,Angie.

Van welk mertk is die aquarelverf. Die van Talen droogt gewoon op.
ANTONI

Janneke Booister
Contacteer:

Bericht door Janneke Booister »

Ik had ook zoiets met de studieverf van Daler&Rowney. De aquarelverf dus. Die is na jaren nog niet echt droog. Het komt redelijk vormvast uit de tube (lees: het ziet eruit als een worm, of....) maar blijft kleverig. Ik koop die verf dus niet meer.
Geef mij maar Winsor&Newton, de studie en professional zijn allebei gewoon lekker te gebruiken. Ook nadat ze opgedroogd zijn geweest.
ik heb een nieuwe website: www.jannekesatelier.webs.com
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Talens is gewoon een eerste kwaliteit verf. Daar is helemaal niks mee. Zelfs Rien Poortvliet roemde deze verf.
Niet dat ik een fan ben van Poortvliet ,maar ik bedoel maar,
ANTONI

Plaats reactie