Werkbord om papier op te spannen
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
Werkbord om papier op te spannen
Ik vroeg mij af wat jullie gebruiken om jullie aquarelpapier te spannen? Ik ben nog niet zo heel lang bezig met aquarel en heb maar gepakt wat ik voor handen had, een groot stuk karton en schilderstape. Maar hiermee kan ik het papier niet goed spannen want ik kan het papier niet eerst nat maken, ook buigt het karton teveel. Heeft iemand hier tips voor? Ik zat zelf te denken om klemmen te kopen bij een doe het zelf zaak, zodat ik geen tape hoef te gebruiken. Ik weet alleen niet uit wat voor soort materiaal ik mijn werkbord zal maken.
Re: Werkbord om papier op te spannen
Als ondergrond gebruik ik altijd multiplex. Destijds heb ik in de bouwmarkt een halve plaat in stukken laten zagen.
De scherpe kanten geschuurd en je hebt voor je verdere leven werkborden.
Het prettige is,dat je het aquarelpapier zowel aan de voorzijde als de achterkant kan opspannen.
De scherpe kanten geschuurd en je hebt voor je verdere leven werkborden.
Het prettige is,dat je het aquarelpapier zowel aan de voorzijde als de achterkant kan opspannen.
Heb je hem precies op de maat van het papier laten zagen? Of iets groter/kleiner?
Als je de platen laat zagen op de maat van je papier dan kan je het niet meer vastzetten met plakband.
Als je papier hebt van b.v. 40x50 cm dan laat je zagen op 50x60 cm. Dan heb je aan alle kanten 5 cm marge.
Zo heb ik werkborden met verschillende afmetingen voor diverse papieren.
Je kan op een wat groter bord wel met kleiner papier werken maar niet andersom.
Als je papier hebt van b.v. 40x50 cm dan laat je zagen op 50x60 cm. Dan heb je aan alle kanten 5 cm marge.
Zo heb ik werkborden met verschillende afmetingen voor diverse papieren.
Je kan op een wat groter bord wel met kleiner papier werken maar niet andersom.
-
- Contacteer:
Ik heb een triplex plaat. Flink formaat zodat ik ook grote vellen op kan spannen en wat Antoni al zegt; je moet ruimte hebben voor de tape.
- Maria_Anne
- Contacteer:
Ik werk op dezelfde wijze; met multiplex, opspannen (door beide zijden van het papier flink nat te maken) met die postzegeltape (zo'n bruine tape die plakt als je het natmaakt). Wees liever scheutig met je oppervlakte dan zuinig, anders ga je toch ander werk maken dan je misschien initieel in gedachten had.
In kan me voorstellen dat karton kromtrekt. ALs je zo nat werkt wil je het liefst ook verschillende lagen hout die in verschillende richtingen op elkaar gelijmd zijn (multiplex dus), zodat het minder snel kromtrekt.
Blocs vind ik ook fijn werken, maar dan moet je wel van tevoren kijken of je de structuur van het papier prettig vindt, en je zit erg vast aan een formaat.
In kan me voorstellen dat karton kromtrekt. ALs je zo nat werkt wil je het liefst ook verschillende lagen hout die in verschillende richtingen op elkaar gelijmd zijn (multiplex dus), zodat het minder snel kromtrekt.
Blocs vind ik ook fijn werken, maar dan moet je wel van tevoren kijken of je de structuur van het papier prettig vindt, en je zit erg vast aan een formaat.
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
Het probleem met die blokken is dat ik vaak eerst een schets op papier maak en dan een lichtbak gebruik om de tekening op aquarelpapier te krijgen. Hebben jullie nog een voorkeur voor de afwerking van de multiplex plaat? Ik kan mij zo voorstellen dat een gladde plaat wat fijner werkt dan als het een grovere structuur heeft. Ik heb nu een oude snijplank van glas gevonden, dat werkt denk ik ook wel goed, ik moet alleen nog kijken of hij groot genoeg is voor ook grotere werken (tijd om eens wat groter papier te kopen) Die tape kan je bij de tekenwinkel wel krijgen toch? Ook maar eens een grote kwast zoeken dan om het papier nat te maken.
- Maria_Anne
- Contacteer:
Ik maak het papier nat met een simpele spons. Kijk ff of je de tape met een ander spons doet, anders krijg je in het vervolg lijmresten op je papier.
Ja iets fijner hout is prettiger, dan hecht de tape beter. Maar bij de Bouwmaat en veel andere bouwzaken kun je alles vaak gratis op maat laten zagen. Hoef je niet toevallig iets op de juiste maat te hebben liggen...
Wat betreft het schetsen en overtrekken; hoe dik papier gebruik je eigenlijk? Te dun papier werkt op den duur niet prettig...
Ja iets fijner hout is prettiger, dan hecht de tape beter. Maar bij de Bouwmaat en veel andere bouwzaken kun je alles vaak gratis op maat laten zagen. Hoef je niet toevallig iets op de juiste maat te hebben liggen...
Wat betreft het schetsen en overtrekken; hoe dik papier gebruik je eigenlijk? Te dun papier werkt op den duur niet prettig...
Dank jullie voor alle tips. Ik gebruik nu Montval 300g.
Hoi Martin
Zelf leg ik mijn papier (met de potloodschets er op) in een bad/douche volledig ondergedompeld en dit minstens 5 min
Maak gebruik van mdf of multiplex plaat en leg hier mijn nat blad op ... dep het droog aan de bovenkant en kleef dan mijn (bruine nat te maken) kleefband en druk die goed aan
Kleefband van 5 cm breed en nooit nat maken met een spons of dergelijke dan haal je deels de lijm er af ... gewoon door het water halen van bv je spoelbak in de keuken en onmiddelijk kleven
Doe dit half op je plank en half op je blad want er komen flink wat spanningen op te staan
Heel belangrijk vind ik ook om daarna alles horizontaal te laten drogen. Verticaal trekt het water naar beneden en is de droogtijd niet gelijk
Het wordt een drumvelletje en een plezier om op te schilderen
Bladen van meer dan 450 gr/m² moet je niet spannen enkel met klemmen vasthouden
Kijk zeker eens op YouTube ... voorbeelden genoeg
Zelf leg ik mijn papier (met de potloodschets er op) in een bad/douche volledig ondergedompeld en dit minstens 5 min
Maak gebruik van mdf of multiplex plaat en leg hier mijn nat blad op ... dep het droog aan de bovenkant en kleef dan mijn (bruine nat te maken) kleefband en druk die goed aan
Kleefband van 5 cm breed en nooit nat maken met een spons of dergelijke dan haal je deels de lijm er af ... gewoon door het water halen van bv je spoelbak in de keuken en onmiddelijk kleven
Doe dit half op je plank en half op je blad want er komen flink wat spanningen op te staan
Heel belangrijk vind ik ook om daarna alles horizontaal te laten drogen. Verticaal trekt het water naar beneden en is de droogtijd niet gelijk
Het wordt een drumvelletje en een plezier om op te schilderen
Bladen van meer dan 450 gr/m² moet je niet spannen enkel met klemmen vasthouden
Kijk zeker eens op YouTube ... voorbeelden genoeg
- Maria_Anne
- Contacteer:
Oh ik dep altijd, als je idd niet smeert dan haal je de lijm er niet af. Lijkt me een heel gedoe, dat opspannen dmv bad/douche (heb zelf geen douchebak of bad)? Zo heeft iedereen denk ik zijn/haar eigen voorkeuren.
Met een bak water en een spons kan je de plaat multiplex en het papier natuurlijk ook goed nat maken.
De tape op lengte knippen en door het water halen. Zelf heb ik een plastic bak met deksel destijds bij Blokker gekocht.
Zwaar papier zet ik vast met kleine nietjes(6mm).
De tape op lengte knippen en door het water halen. Zelf heb ik een plastic bak met deksel destijds bij Blokker gekocht.
Zwaar papier zet ik vast met kleine nietjes(6mm).
Graag wil ik nog even een vraagje aan deze discussie van vorig jaar toevoegen. Een probleem met het opplakken van papier met aquareltape is dat tape lastig te verwijderen is, en er dus resten op de plank achterblijven. Ik gebruik de witte aquareltape die Harolds en Van Beek verkopen. En ik heb twee watervaste multiplexplanken, één heb ik gelakt, de ander ongelakt, maar dat maakt eigenlijk weinig uit. Is hier, voor zover jullie weten, een oplossing voor, of moet ik ermee leren leven?
Kees .... met watervaste multiplex bedoel ik deze die glad is en een donker bruine kleur heeft
met een plamuurmes is deze bruine kleefband als een fluitje van een cent hiervan te verwijderen
op een MDF plaat is het ietwat moeilijker om de tape te verwijderen en is een laklaag mss wel welkom
zelf raad ik geen witte tape aan, dan heb ik een slecht zicht op mijn blad ... dat is namelijk ook al wit
met een plamuurmes is deze bruine kleefband als een fluitje van een cent hiervan te verwijderen
op een MDF plaat is het ietwat moeilijker om de tape te verwijderen en is een laklaag mss wel welkom
zelf raad ik geen witte tape aan, dan heb ik een slecht zicht op mijn blad ... dat is namelijk ook al wit
-
- Contacteer:
Nog een argument: de witte tape is veel duurdr dan de bruine - bij Harolds tenminste.
ik heb een nieuwe website: www.jannekesatelier.webs.com