Zijn alle Terpentines hetzelfde?

Stel hier je vragen over te gebruiken overige technieken of materialen (bijvoorbeeld gemengde technieken, airbrush etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Homa

Zijn alle Terpentines hetzelfde?

Bericht door Homa »

Zijn er verschillen in soorten terpentine? Ik heb een Talens terpentine, toen heb ik gehaald voor het verdunnen van vernis acrylverf, maar nu kan ik hetzelfde dus ook gebruiken om olieverf ermee te verdunnen of kwasten mee schoonmaken?
Bij Action is een groot fles terpentine te krijgen voor paar euros, ik heb gewoon mijn kwasten en materiaal mee schoongemaakt, maar ik vraag me af is er nou een verschil qua de samenstelling of kwaliteit van de terpentine, Kan ik met de goedkope als bij Action gewoon mijn olieverf ook mee verdunnen?

Nog iets anders, ik las ergens dat als je met olieverf werkt en een schets vooraf maakt op het doek, moet je potlood vermijden omdat er anders in de loop van tijd de potlood kan door de olieverf heen doorschijnen? Is dat zo, en wat zijn de alternatieven van potlood?. Ik maak mijn schetsen altijd met potlood en vind houtskool voor mij niks het doek wordt ermee alleen maar vies van, acrylverf zou ik ook niet doen wil namelijk niet graag combineren met olieverf, welke opties zijn er nog? :D
Piet Br
Contacteer:

Re: Zijn alle Terpentines hetzelfde?

Bericht door Piet Br »

Schetsen met acrylverf mag wel hoor. Acrylverf als onderlaag voor een olieverfschilderij is steeds meer algemeen gebruik. Ook de gesso's van de meeste doeken zijn op acrylbasis. Wel voldoende laten drogen.
Anderzijds is het schetsen met een olieverf/terpentine oplossing ook prima mogelijk. Weinig olie verf in veel terpentine met een klein penseeltje. Een neutrale kleur passen bij het onderwerp ... anders zie je de schetslijn alsnog door de verflagen heen schemeren.

Nog beter is het om het canvas in zijn geheel eerst te kleuren in een passende tint (aardkleur). Imprimatura. Met acrylverf gaat dit wel zo makkelijk (enkel op canvas en nooit op olie).

Daarop kan geschetst worden en desgewenst de eerste tekeningen ingekleurd worden (het zogenaamde dooverven).
https://www.pieterbroertjes.nl
SCHILDEREN MET OLIEVERF
DOOR EEN SCHILDER ... VOOR EEN SCHILDER
Joris van Puffelen

Bericht door Joris van Puffelen »

Verschil tussen terpentines zit hem bij mijn weten alleen in de mate van zuivering van schadelijke bestanddelen.
Jonne

Bericht door Jonne »

Ik denk dat je gelijk hebt Joris. Je hebt bijvoorbeeld ook terpentine die niet zo stinkt, doordat veel van die stoffen eruit zijn.

Schetsen kan je inderdaad makkelijk met acryl. Potlood geeft inderdaad af en dan komt de grafiet in de verf terecht. Je kan ook eerst een onderschildering met (verdunde) olieverf maken en daarin gaan schetsen met een doek (lichte delen ophalen). Zelf vind ik dit een hele fijne methode. Maar bovengenoemde methodes zijn ook prima. Probeer ze eens uit en kijk wat bij je past, zou ik zeggen ;)
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Voor het schilderen met olieverf gebruik ik terpentijn. Terpentine kan ook,maar dan wel de meest zuivere kwaliteit van b.v.Talens.
Voor het spoelen van penselen kunnen grotere hoeveelheden van b.v. flacons van 1 l of jerrycans van 5 l worden aangeschaft.

Let wel de z.g. reukloze terpentine heeft een minder oplossend vermogen.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl
Plaats reactie