Transparante, frisse aquarellen

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

*Kees

Transparante, frisse aquarellen

Bericht door *Kees »

In de wintermaanden -- van september tot mei -- schilder ik vooral met acryl, maar in de zomermaanden wijk ik nogal eens uit naar aquarel. Het frisse, lichte, onbezorgde karakter van de aquarel hoort bij uitstek bij dit jaargetijde. Bovendien is het gemakkelijk meenemen. Daar staat tegenover dat het speelse van waterverf ook wel een beetje schijn is -- corrigeren is niet makkelijk en ruïneert doorgaans het frisse karakter. En het openlaten van wit vraagt planning terwijl nat-in-nat juist toevalsfactoren in zich heeft.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie zorgen dat de aquarel een beetje van dat schijnbaar luchthartige krijgt. Schilderen jullie nat-in-nat? Welk papier gebruiken jullie? Eekhoornhaar en/of marterhaar?
Martin

Re: Transparante, frisse aquarellen

Bericht door Martin »

Je kan misschien ook eens kijken naar gouache, dat is dekkende waterverf. Daar kan je dus wel mee licht over donker schilderen. gouache is eigenlijk aquarelverf met wit er door heen om het dekkend te maken. Ja kan natuurlijk ook mediums door elkaar gebruiken, ik weet dat er mensen zijn die bijvoorbeeld acryl verf gebruiken om witte accenten aan te brengen bij een aquarelwerk. Zelf heb ik er nog niet veel ervaring mee, ik ben nog niet zo heel lang geleden begonnen met het schilderen met aquarelverf.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina
Maria_Anne
Contacteer:

Bericht door Maria_Anne »

Ik vind het persoonlijk altijd de uitdaging om idd uit te sparen wat ik wit wil houden. Het wit van het papier vind ik toch warmer dan wanneer je wit van een ander medium gaat gebruiken. Echter werk ik altijd redelijk droog, waardoor ik soms meer 'teken' met aquarel, en ik weet niet of dat het 'luchthartige' is wat je bedoelt, *Kees?
Voor mijn portfolio, kijk op: MariekedeStip
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

*Kees schreef:In de wintermaanden -- van september tot mei -- schilder ik vooral met acryl, maar in de zomermaanden wijk ik nogal eens uit naar aquarel. Het frisse, lichte, onbezorgde karakter van de aquarel hoort bij uitstek bij dit jaargetijde. Bovendien is het gemakkelijk meenemen. Daar staat tegenover dat het speelse van waterverf ook wel een beetje schijn is -- corrigeren is niet makkelijk en ruïneert doorgaans het frisse karakter. En het openlaten van wit vraagt planning terwijl nat-in-nat juist toevalsfactoren in zich heeft.

Ik ben wel benieuwd hoe jullie zorgen dat de aquarel een beetje van dat schijnbaar luchthartige krijgt. Schilderen jullie nat-in-nat? Welk papier gebruiken jullie? Eekhoornhaar en/of marterhaar?
Dat luchtige schilderen,Kees, bereikt je door je penseel losjes te hanteren zoals je luchten schildert. Dus niet te krampachtig of als een potlood.
Het liefst gebruik je daarbij een marterharen penseel van een wat groot formaat. Kolinsky is de top. Niet goedkoop maar wel duurzaam.
Daarbij een wat zwaar aquarelpapier.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl
Marie-Josée
Contacteer:

Bericht door Marie-Josée »

Veel nat-in-nat, zeker in de eerste opzet. Heel veel wit openlaten. Krachtige accenten anders wordt het te lauw. En marterharen penselen.
Ik vind het een moeilijk techniek omdat het om zowel spontaniteit als planning vraagt. En de discipline om het op tijd met rust te laten.
Janneke Booister
Contacteer:

Bericht door Janneke Booister »

Nat-in nat natuurlijk, maar later wat droger eroverheen hoeft het spontane niet te verstoren.
Mijn werk komt prima 'uit de verf' met een goede kwaliteit synthetische penselen. Dus wel van de winkel voor kunstenaarsbenodigdheden, zeker niet van de action of kruidvat of.....
En goede verf is natuurlijk ook belangrijk!
ik heb een nieuwe website: www.jannekesatelier.webs.com
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Zowel voor olieverf als voor aquarel heeft een goed marterharen penseel toch beslist de voorkeur. Kan je het enigszins betalen ga dan voor de kwaliteit van de Kolinsky penselen.
Het komt je werk alleen maar ten goede en dat wil toch iedere serieuze schilder(es).
ANTONI

Rebecca
Contacteer:

Bericht door Rebecca »

Hetgeen wat ik dan weer lastig vind is dat marterharen penselen over het algemeen niet diervriendelijk gemaakt zijn. Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar het verschil in gebruik met synthetische penselen, maar ik vind dit wel een issue. Ik gebruik nu da Vinci penselen. :)
Janneke Booister
Contacteer:

Bericht door Janneke Booister »

Ik doe heel veel met een nummer 16. Dat is er niet eens in W&N series 7..... althans niet bij Harolds. Als ik de prijs van de nummer 11 in de aanbieding zie is dat ook wel logisch....
Omdat een hobby ook leuk mag blijven houd ik het dus maar bij synthetisch....
ik heb een nieuwe website: www.jannekesatelier.webs.com
Martin

Bericht door Martin »

Rebecca schreef:Hetgeen wat ik dan weer lastig vind is dat marterharen penselen over het algemeen niet diervriendelijk gemaakt zijn. Natuurlijk ben ik nieuwsgierig naar het verschil in gebruik met synthetische penselen, maar ik vind dit wel een issue. Ik gebruik nu da Vinci penselen. :)
Ik heb hetzelfde, ik kan ook niet echt veel verschillende penselen vinden met synthetische haren, ik heb nu zelf een paar van Gogh penselen in verschillende maten, voor de rest zag ik inderdaad ook de Da Vinci penselen en ik zag hier ook nog een ander soort penseel: http://www.crea-art.com/Catalogus/Schil ... oduct.aspx
Die heeft weer net een andere punt, die ga ik denk ik de volgende keer als ik wat papier bestel er ook bij bestellen. Ik vind zelf ook penselen van dierenharen niet een goed gevoel geven om te kopen, als het kan koop ik dus liever wat anders.
Mijn ATC's. Als je wil ruilen stuur maar een PM berichtje.

Mijn Blog en Facebookpagina
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Tja, wat er allemaal wel of niet speelt bij de aanschaf van materialen. Waarschijnlijk kunnen veel dingen beter.

Het heeft mij er echter nooit van weerhouden de beste penselen aan te schaffen.
ANTONI

Jonne

Bericht door Jonne »

Je hebt "beste" en "beste"...
Marie-Josée
Contacteer:

Mijn regel is en blijft; schaf het beste aan wat je je kunt veroorloven. Dat hoeft niet eens altijd het duurste te zijn al blijkt dat bij schildersmaterialen vaak wel het geval.
Verder blijf ik fan van de werken van Fabio Cembranelli.Fris, open, en toch krachtig.
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Jonne schreef:Je hebt "beste" en "beste"...

Absoluut. Dat heeft ook nog eens te maken met je onderscheidingsvermogen en je portemonnaie
ANTONI

Marie-Josée
Contacteer:

Een van de vele demo's die je laten zien hoe fris en krachtig samen gaan;
( irritant geluid uitzetten haha)

http://watercolorspainting.com/step-by-step-portrait/
Plaats reactie