Potloodlijnen in gouache op papier

Stel hier je vragen over te gebruiken aquareltechnieken of materialen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
philco

Potloodlijnen in gouache op papier

Bericht door philco »

Beste collega's,

Ik zou graag eens met gouache werken en hiervoor een van mijn bestaande tekeningen overtrekken op aquarelpapier.

Ik heb een beetje vrees dat de overgetrokken lijnen op het papier te sterk zichtbaar zullen zijn doorheen de gouache.

Kunnen deze overgetrokken lijntjes op het papier evetueel uitgegomd worden of zou ik dat niet doen?
Zijn er eventueel andere trucjes waarmee ik de dominantie van deze potloodlijnen kan vermijden of grotendeels kan doen wegzinken?

Alvast van harte dank vooraf en een mooie dag,

Phil
Janneke Booister
Contacteer:

Re: Potloodlijnen in gouache op papier

Bericht door Janneke Booister »

Je kunt gommen op aquarelpapier, maar doe dat zoveel mogelijk voordat je echt gaat schilderen.
En je kunt altijd aquarelpotlood proberen. Dat is 'mee te schilderen' met je verf.
Al heb ik dat zelf nog nooit gedaan, maar ik lees er veel positieve dingen over.
ik heb een nieuwe website: www.jannekesatelier.webs.com
Hasjem

Bericht door Hasjem »

Gommen met een echte harde rubbergom maakt je aquarelpapier glad .... je gebruikt beter een kneedgum en dan deppen ipv echt gommen.
Zelf teken ik dunnetjes voor met een heel zacht potlood 5B of zachter ... durf ook al eens houtskool te gebruiken omdat dit bij het schilderen wat oplost.
En potlood-schetslijnen vind ik eigenlijk niet storend in een aquarel ...durf zelfs te zeggen in tegendeel ... ze geven vaak een kijkrichting in het transparante van je werk.
Gommen eens er kleur op je blad staat is zeer moeilijk.
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Gouache is ook weer een van die verven,die mij altijd enthousiast maken.
Uitvlakken met gum is inderdaad niet aan te raden. Dat blijf je zien en is heel storend.
Het kan wel maar dan moet je
zoals al eerder aangegeven een heel zacht potlood gebruiken en daarop geen druk uitoefenen.
Zelf gebruik ik een B9.
Dan heel licht uitvlakken met heel zachte gom.
Ik raad je aan hier eerst even mee te oefenen alvorens tot het echte werk over te gaan.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl
LeesaJohnson

Bericht door LeesaJohnson »

You can try watercolor mixture in your painting. It will provide a new and fabulous art painting.
Plaats reactie