Puntenslijper

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (potlood, houtskool, pastelkrijt, pentekening etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Melissa
Contacteer:

Puntenslijper

Bericht door Melissa »

Hoi allemaal,

Binnenkort wil ik een goede puntenslijper aanschaffen.
Kunnen jullie een soort aanraden?
Wat is het beste, een elektrische of een met een molentje?

Ik zit aan één van deze twee te denken:
http://www.deva.nl/dahle/potlood-slijpmachine-133-grijs

http://www.deva.nl/derwent/potlood-slijper-met-mes

Hij zal vooral voor pastelpotloden van Stabilo en eventueel voor houtskoolpotlood gebruikt worden.

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes,

Melissa
Pluis1969
Contacteer:

Re: Puntenslijper

Bericht door Pluis1969 »

Ik heb de dahle 133 ook op mijn verlanglijstje staan! Ik heb hier op het forum door de tijd heen veel positieve ervaringen hiervan gelezen. Ik heb een elektrische staan ( v.d Lidl) en ben daar HELEMAAL niet tevreden over. :eek: Die slaat je potloden inwendig stuk en bij sommige merken ook de omhulsel. :x
Soon

Bericht door Soon »

Ik heb die Dahle, en super tevreden over! Grafiet, kleurpotlood en ook houtskool potloden, pastel heb ik geen ervaring mee.
Laatst gewijzigd door Soon op di jan 13, 2015 4:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Embrace the glorious mess that you are"
Soon

Bericht door Soon »

Ik heb 'm alleen wel een stuk goedkoper dan die van jouw link. Hier bij de boekhandel. Zie ook wel hier:
http://www.beslist.nl/products/r/Punten ... Dahle_133/
"Embrace the glorious mess that you are"
Mariska

Bericht door Mariska »

Ik heb ook de Dahle 133, en hoewel ik het op zich een fijne puntenslijper vind, heb ik 'm toch ook al een paar keer open moeten maken omdat er een puntje van een Prismacolor kleurpotlood of pastelpotlood in afbrak tijdens slijpen. Vooral de pastelpotloden (bij mij althans), omdat daarvan de stift wat zachter is (denk ik). Zelfde met de elektrische puntenslijper. Daar breekt bij mij ook wel 'ns een potloodpuntje in af. Prima gereedschap, maar het hebben ervan betekent niet automatisch dat 't daarmee altijd goed gaat.

Verder heb ik een hele rits van die handpuntenslijpertjes in allerlei vormen. Eentje zgn. speciaal voor de Prismacolor kleurpotloden. De truc van die die handpuntenslijpertjes is dat je regelmatig de mesjes moet vervangen, anders zijn ze op de lange duur allemaal waardeloos. Het meest gebruik ik een X-acto mesje en een stukje schuurpapier, maar ook voor die mesjes geldt: regelmatig vervangen.
Klik hier om te zien wat ik maak.
Melissa
Contacteer:

Bericht door Melissa »

Bedankt voor jullie reacties!
@Pluis: De feestdagen zijn net voorbij! Dat zou een leuk kerstcadeautje zijn geweest ;)

@Soon bedankt voor je tip wat betreft de prijs!

@Mariska, ik heb nu een derwent pastel potloodslijpertje (gewoon zo'n klein plastic dingetje) maar daar past het houtskoolpotlood niet in. Bovendien breken bij sommige kleuren pastelpotlood de punten tijdens het slijpen telkens af. En dan is het snel gebeurd met je potlood ;)
Als ik het zo hoor, heb je dat probleem bij de Dahle eigenlijk ook? Moet je hem dan echt uit elkaar schroeven als er een punt in is afgebroken? Bedankt voor de tip van het mesje!
Pluis1969
Contacteer:

Bericht door Pluis1969 »

Ik had hem ook op dat lijstje staan! Maar heb andere leuke dingen gehad., zoals losse puntenslijpers, kneedgum, tekenblok..... Dus niks te klagen. :pp
Mariska

Bericht door Mariska »

Melissa schreef:Als ik het zo hoor, heb je dat probleem bij de Dahle eigenlijk ook? Moet je hem dan echt uit elkaar schroeven als er een punt in is afgebroken? Bedankt voor de tip van het mesje!
Je hoeft 'm niet uit elkaar te schroeven als een punt met een beetje schudden en tikken loskomt. Meestal werkt dat wel. Het echt uit elkaar schroeven heb ik 1x gedaan (inmiddels 2x, om onderstaande foto's te maken :pp ), omdat een punt van een kleurpotlood zo muurvast zat dat ik een beetje mijn geduld begon te verliezen met schudden en tikken, en peuteren van buitenaf. Daarna 't ding ook meteen maar 'ns een keer uitgeblazen, maar het uit elkaar halen ervan is geen rocket science. Je moet alleen een beetje oppassen met het grijze afdekplaatje aan de voorkant, omdat 't plastic is. Aan weerszijden zitten twee inkepinkjes, waar je een schroevendraaier o.i.d. (iets plats iig) achter moet haken, om 't naar voren te wippen. Tegelijkertijd de zijkant van het omhulsel zelf zachtjes een beetje naar buiten trekken, dan komt 't plaatje makkelijker los. Zelfde doe je aan de andere kant.

Afbeelding

't Openmaken doe je aan de achterkant. Daar zitten bovenin 2 schroeven. Daarmee komt 't zwarte voorstukje los.

Afbeelding

Met losschroeven wel oppassen dat de schroefjes niet gelanceerd worden, want er zitten veertjes achter de schroefjes.

Afbeelding

En zo ziet de binnenkant er uit :)

Afbeelding

Wat ik zelf vervelender vind. En ik zag dat net pas. Is dat de rubbertjes in het zwarte, uitschuifbare gedeelte (waarmee je het potlood vastklemt), een beetje beginnen te verdrogen. Maar dan moet ik er ook wel bij vermelden dat ik 't ding al een aantal jaren heb (6, o.i.d. (niet zeker)), en dat ik in een droog klimaat woon.

Verder zou ik 'm gewoon kopen hoor. Voor 't geld een prima apparaatje. Bang for the buck, zoals ze hier zeggen :)
PetraJ

Bericht door PetraJ »

Ik heb ook een dahl, maar bij mij kun je het zwarte gedeelte rond de slinger losdraaien (zit vast dmv een bajonetsluiting). Hierdoor kun je het slijpgedeelte eruit halen zonder het hele ding uit elkaar te schoeven.

Super blij mee, heel af en toe breekt er een pastel punt. Meestal als ik te scherp wil slijpen of te snel aan de slinger draai. Ik vind het fijner werken dan een mesje of een losse handpuntenslijper.
People cry, not because they're weak. It's because they've been strong for too long.
Mariska

Bericht door Mariska »

PetraJ schreef:Ik heb ook een dahl, maar bij mij kun je het zwarte gedeelte rond de slinger losdraaien (zit vast dmv een bajonetsluiting). Hierdoor kun je het slijpgedeelte eruit halen zonder het hele ding uit elkaar te schoeven.
Dan kan je van die van jou vermoedelijk de slijpcilinder(s) vervangen. Bij de 133 kan dat niet.
Melissa
Contacteer:

Bericht door Melissa »

@Mariska, heel erg bedankt voor de moeite! Erg handig dat je de foto's erbij gedaan hebt! Super lief!
Binnenkort toch maar eens een ritje naar de tekenwinkel ;) Momenteel ontzettend druk met school :(
Hoop snel weer te gaan tekenen! Planning is vanaf 20 januari weer haha. Dan komt de Dahle goed van pas :)

@Pluis: ook leuke dingetjes! Je kunt nooit genoeg kneedgum hebben :)

@Petra: bedankt voor je reactie!
PetraJ

Bericht door PetraJ »

Mariska schreef:
PetraJ schreef:Ik heb ook een dahl, maar bij mij kun je het zwarte gedeelte rond de slinger losdraaien (zit vast dmv een bajonetsluiting). Hierdoor kun je het slijpgedeelte eruit halen zonder het hele ding uit elkaar te schoeven.
Dan kan je van die van jou vermoedelijk de slijpcilinder(s) vervangen. Bij de 133 kan dat niet.
Ik heb even gekeken, maar ik heb ook de 133. Als ik naar jouw foto's kijk zie je aan de binnenkant van de slijper volgens mij ook de baljonetsluiting van de zwarte ring zitten. Nou gaat de sluiting wel wat stroef open hoor. Dus ik kan me voorstellen dat het niet lukt.
People cry, not because they're weak. It's because they've been strong for too long.
Little Dragon
Contacteer:

Bericht door Little Dragon »

Ik zou voor pastel potloden geen dure tafelpuntenslijper aanschaffen: het mesje wordt heel snel bot van pastel. Zelf koop ik goedkope puntenslijper per tig en gooi er regel matig 1 weg. ...
Women are angels and when someone breaks our wings, we simply continue to fly...on broomsticks
we're flexible like that.
ANTONI
Contacteer:

Bericht door ANTONI »

Een puntenslijper? Die gebruikte ik wel op school. Daarna nooit meer.
De punten werden bij mij altijd te scherp of braken af.
Al jaren slijp ik de potloden/stiften met zo'n breekmesje. Lekker scherp en wanneer het bot is
door gebruik bij andere materialen, gewoon afbreken.
Een vrijenblije groet van
ANTONI

http://www.antoni-art.nl
Mariska

Bericht door Mariska »

PetraJ schreef:
Mariska schreef:
Ik heb even gekeken, maar ik heb ook de 133. Als ik naar jouw foto's kijk zie je aan de binnenkant van de slijper volgens mij ook de baljonetsluiting van de zwarte ring zitten. Nou gaat de sluiting wel wat stroef open hoor. Dus ik kan me voorstellen dat het niet lukt.
Geprobeerd met een beetje kracht (zowel van binnen- als van buitenaf), maar zit muurvast bij mij :eek:
Plaats reactie