Verloopnet in Illustrator

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Rattenfan

Verloopnet in Illustrator

Bericht door Rattenfan »

Hey! Ik weet dat er veel mensen digitaal tekenen met behulp van Photoshop, maar ik ben nu het verloopnet in Illustrator aan het ontdekken en daar is ook veel mee mogelijk. Ik heb het al aardig onder de knie wat betreft bestaande foto's reproduceren (ze zijn dan ook schaalbaar, erg 'cool') maar ik wil ook zelf beelden gaan creëren met behulp van deze techniek. Dit gaat me nog lastig af omdat ik tot nu toe steeds een afbeelding als basis had waar ik mijn vorm op kon baseren. Heeft iemand tips voor me? Als je hier ervaring mee hebt, hoe ben jij begonnen met eigen beelden?
nancy_kelpie
Contacteer:

Re: Verloopnet in Illustrator

Bericht door nancy_kelpie »

Ben ook dol op het verloopnet, gebruik het helaas niet zo vaak omdat eht érg lang kan duren voordat je dan een tekening af hebt. Vaak gebruik ik wel een foto als referentie, als je net begint die foto helemaal namaken en als je dat eenmaal kan wel zelf iets tekenen maar dan wel verschillende foto's gebruiken als voorbeeld voor bepaalde gedeeltes.

Verder is het denk ik vooral oefenen, vooral met simpelere vormen zoals een bol en een kubus, daarna probeer je glas of plastic of vacht, etc. Het kost denk ik wel veel oefenen tot je met het verloopnet overweg kan zonder enige hulp van foto's.

Hier staan wel een paar goede tutorials, in het Engels heet het "gradient mesh":
http://vector.tutsplus.com/?s=gradient+mesh
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl
Rattenfan

Re: Verloopnet in Illustrator

Bericht door Rattenfan »

Mijn beste verloopnetwerk dat ook op de eindexamenexpositie is komen te hangen, is een roos (met op de achtergrond een liefdesbrief). Weliswaar gebaseerd op een foto, maar omdat de bloemblaadjes van licht naar donker lopen en er een scherp verschil tussen blaadjes is, heb ik ze allemaal apart moeten tekenen. Dan kun je aan het puzzelen gaan met 'wat-moet-achter-wat-komen' enzo... Een kleine 100 uurtjes later ben je dan wel waar je wezen wilt en de achtergrond heb ik toch maar in Photoshop gedaan!

Thanks voor de tutorials! Er staan echt mooie dingen tussen die ik wil proberen ;-)
Plaats reactie