Beginnen met digitaal tekenen
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
Beginnen met digitaal tekenen
Ik zie al die mooie dingen die jullie maken op de computer en zag op youtube een digitale speed drawing die ik supermooi vond, en toen dacht ik: ik wil dat ook graag doen!
Ik heb Photoshop elements 10 en ben al gaan proberen maar het is best moeilijk met je muis al die lijnen te trekken en kleuren te bepalen.
Hebben jullie tips/materialen/tutoriallinkjes voor me? Ik denk dat ik digitale portretten wil oefenen. alvast.
Ik heb Photoshop elements 10 en ben al gaan proberen maar het is best moeilijk met je muis al die lijnen te trekken en kleuren te bepalen.
Hebben jullie tips/materialen/tutoriallinkjes voor me? Ik denk dat ik digitale portretten wil oefenen. alvast.
- nancy_kelpie
- Contacteer:
Re: Beginnen met digitaal tekenen
Als je echt dat schilderachtige wilt zoals bij speedpaintings, is een tablet in plaats van muis wel erg handig. Als je wel eerst met de muis wilt proberen zou ik wel een schets met potlood gemaakt als begin gebruiken.
Hier zijn héél veel tutorials over digitaal tekenen te vinden: http://browse.deviantart.com/resources/ ... s/digiart/
Hier zijn héél veel tutorials over digitaal tekenen te vinden: http://browse.deviantart.com/resources/ ... s/digiart/
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl
www.nancyzonneveld.nl
een tablet met een soort pen-muis? die heb ik wel eens gezien... maar ik denk nog even na, want mijn ouders vìnden al dat ik zoveel met computers doe
-
Een tekentablet aanschaffen is - vind ik zelf - sowieso een goed idee. Ik bezit niet eens een muis meer, want ik doe alles met mijn tablet. Je kan er zelfs mee gamen. Ook is het tegen RSI.
Ik teken zelf regelmatig op de pc, doe aan fotobewerking en nog veel meer, dus dan is het zeker prettig om er eentje te hebben. Ik ben ook veel sneller dan anderen door het tablet. In het begin is het even oefenen, en het lijkt vreemd dat je niet kijkt naar je pen als je tekent. Maar ik zeg altijd; je kijkt toch ook niet naar je muis maar naar het scherm?
Voor meer informatie kan je kijken op Wacom.nl, deze raad ik je ook aan omdat het een topmerk is. Ik heb inmiddels een nieuw tablet, maar mijn oude is 8 jaar oud en werkt nog perfect. Die doe ik ook niet weg mocht deze kapot gaan.
Ook werken de Wacom tablets altijd op zowel Mac als Windows, dus je kan het ook meenemen. Als je niet Wacom koopt, kijk dan heel goed of het wel werkt op jouw computer.
Op de Wacom site heb je verschillende soorten tablets.
Bamboo is de 'goedkopere' versie, maar gewoon top. De Intuos tablets zijn voor de echte pro's, die ook het geld voor kunnen neerleggen. En dan heb je nog een Cintiq, dat zijn beeldschermen waarbij je direct op het scherm tekent. Zoals een touchscreen, eigenlijk. Ze hebben ook filmpjes op hun site.
Hopelijk heb ik je zo goed geinformeerd =D
Ik teken zelf regelmatig op de pc, doe aan fotobewerking en nog veel meer, dus dan is het zeker prettig om er eentje te hebben. Ik ben ook veel sneller dan anderen door het tablet. In het begin is het even oefenen, en het lijkt vreemd dat je niet kijkt naar je pen als je tekent. Maar ik zeg altijd; je kijkt toch ook niet naar je muis maar naar het scherm?
Voor meer informatie kan je kijken op Wacom.nl, deze raad ik je ook aan omdat het een topmerk is. Ik heb inmiddels een nieuw tablet, maar mijn oude is 8 jaar oud en werkt nog perfect. Die doe ik ook niet weg mocht deze kapot gaan.
Ook werken de Wacom tablets altijd op zowel Mac als Windows, dus je kan het ook meenemen. Als je niet Wacom koopt, kijk dan heel goed of het wel werkt op jouw computer.
Op de Wacom site heb je verschillende soorten tablets.
Bamboo is de 'goedkopere' versie, maar gewoon top. De Intuos tablets zijn voor de echte pro's, die ook het geld voor kunnen neerleggen. En dan heb je nog een Cintiq, dat zijn beeldschermen waarbij je direct op het scherm tekent. Zoals een touchscreen, eigenlijk. Ze hebben ook filmpjes op hun site.
Hopelijk heb ik je zo goed geinformeerd =D
lol silverbleed, nu lijk ik wel heel rijk met mn intuos 4 L xD
Angel
An angel found her way,
through her black thoughts.
Angelicfacts is what she has kept hidden,
she's angelsdead.
An angel found her way,
she's angelsdead.
-
Nou het is toch ook zo? xD Die dingen gaan vanaf ongeveer 400 euro. Als je niet serieus veel een tablet gebruikt ga je daar - lijkt mij - toch niet zoveel geld aan uitgeven? xD
Ik heb zelf een Bamboo Fun L, omdat ik de Intuos dus niet kon betalen, maar ik moest wel een large hebben ivm mijn formaat scherm.
Ik heb zelf een Bamboo Fun L, omdat ik de Intuos dus niet kon betalen, maar ik moest wel een large hebben ivm mijn formaat scherm.
Ik heb ook large ivm formaatscherm.. ik werk graag zo dat als ik mn pen aan linkerkant van mn tablet heb dat tie dan ook links in het scherm is (de muis).
Nou euhm mijne was ongeveer 600-800 euro..
Maar ik had heel veel spaargeld.. en er waren al twee van 30 euro kapot gegaan door te intentief gebruik en deze hebben tenminste garantie
en hij is zoooooo goed <3 Ik ben der echt honderd procent verliefd op.
alleen ik ben geen goede artist of w/e ik ben wel puur alleen hobbie xD
Nou euhm mijne was ongeveer 600-800 euro..
Maar ik had heel veel spaargeld.. en er waren al twee van 30 euro kapot gegaan door te intentief gebruik en deze hebben tenminste garantie
en hij is zoooooo goed <3 Ik ben der echt honderd procent verliefd op.
alleen ik ben geen goede artist of w/e ik ben wel puur alleen hobbie xD
Angel
An angel found her way,
she's angelsdead.
An angel found her way,
she's angelsdead.
Heb je ook goede tablets rond de 50/60 euro? Meer heb ik niet namelijk
Ja er was laatst een bamboo voor 50 euro bij aldi in de aanbieding..
En er zijn ook tekentabletten te koop voor 30-50 euro bij winkels met technische dingetjes.
Gewoon rond kijken en rond vragen.. (merk medium en trust zijn vaak zo goedkoop)
En er zijn ook tekentabletten te koop voor 30-50 euro bij winkels met technische dingetjes.
Gewoon rond kijken en rond vragen.. (merk medium en trust zijn vaak zo goedkoop)
Angel
An angel found her way,
she's angelsdead.
An angel found her way,
she's angelsdead.
Ja er was laatst een bamboo voor 50 euro bij aldi in de aanbieding..
Angel
An angel found her way,
she's angelsdead.
An angel found her way,
she's angelsdead.
-
Je kan evt ook doorsparen en gaan voor de Bamboo van 80 euro. Daar ben ik erg positief over en is sterker dan de goedkopere versies. (Hier bedoel ik mee dat hij ook niet direct kapot is als hij valt).
Mee eens met silverbleed,
de goedkope tablets van trust en medium waren bij mij vaak na een half jaar intensief gebruik stuk
de goedkope tablets van trust en medium waren bij mij vaak na een half jaar intensief gebruik stuk
Angel
An angel found her way,
she's angelsdead.
An angel found her way,
she's angelsdead.
- nancy_kelpie
- Contacteer:
Ik heb ook jarenlang een Trust gehad en daarna volgens mij nog weer verkocht aan iemand, heb dus niet de ervaring dat ze kapot gaan. Heb hem echter ook nog nooit laten vallen. Het grootste nadeel bij niet-wacoms is dat de batterij in de pen zit waardoor de pen zwaarder is.
Nu heb ik ook een Wacom en gaat ook alweer jaren mee zonder problemen.
Nu heb ik ook een Wacom en gaat ook alweer jaren mee zonder problemen.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl
www.nancyzonneveld.nl
Mijn Trust is ook nooit stuk gegaan maar vergeleken met de Wacom die ik nu heb was het echt drie keer niks (de pen was veel te zwaar en hij werkte veel minder precies). Ik heb overigens de een na goedkoopste Bamboo Wacom die er is, de Bamboo Pen NL, en die kost rond de 55 euro. Ik gebruik hem zowel op een 11 inch scherm als op een 24 inch scherm en werkt allebei prima.
-
Ik heb een oude Wacom Graphire. Die wordt niet eens meer verkocht, maar hij doet het nog steeds perfect. Dat ding is inmiddeld 8 jaar oud. Mijn backup tablet =)
Wacom is echt the way to go als je wil gaan voor kwaliteit.
Wacom is echt the way to go als je wil gaan voor kwaliteit.