werk uit gratis download prgramma's publiseerbaar?

Stel hier je vragen over technieken voor digitale tekeningen/schilderijen of geef zelf de beste Tips&Tricks.

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Ingeborg

werk uit gratis download prgramma's publiseerbaar?

Bericht door Ingeborg »

Mag je werk publiseren, wat je verkregen hebt uit een programma dat je gratis mocht downloaden bij aankoop van een wacom tablet? (Ik vraag dit omdat ik las dat je werk, verkregen uit een studenversie van een programma niet mag openbaar maken. )
*Annelies

Re: werk uit gratis download prgramma's publiseerbaar?

Bericht door *Annelies »

is het werk wat je zelf hebt gemaakt met het gratis programma of is het werk dat bij het programma hoort?
iets wat jezelf gemaakt hebt mag je altijd publiseren ook als het gemaakt is met gratis hulpmiddelen, is het werk dat je wilt publiceren gemaakt door een ander dan wordt het ook een ander verhaal en gelden er copiright rechten.
Wat je in je hart bewaart, raak je nooit kwijt
Ingeborg

Bericht door Ingeborg »

nou ik heb nog geen werk heb t programma nog niet.
Ben aan t kijken welke hard en software ik aanschaf voor 'werk wat ik wil gaan maken' en er is zoveel prijsverschil en veel mogelijkheden. En heb maar n low budget en maar bepaalde toepassingen nodig dus vandaar wat vragen tussendoor stel om weer verder te kunnen met uitvogelen..

Het zou dan iig gaan om werk wat ik middels het programma zelf gemaakt hebt.
Dus iets wat jezelf gemaakt hebt mag je altijd publiseren ook als het gemaakt is met gratis hulpmiddelen...oke dan is dat idd antwoord op mijn vraag, bedankt.
nancy_kelpie
Contacteer:

Bericht door nancy_kelpie »

Volgens mij mag je werk van een studentenversie wel altijd openbaar maken, dus op internet zetten etc. Je mag er alleen geen geld aan verdienen.

Of jouw programma daar onder valt moet je even lezen in de voorwaarden wat voor versie je hebt. Van sommige programma's krijg je de volledige versie en mag je er ook geld mee verdienen.
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl
Ingeborg

Bericht door Ingeborg »

bedankt kelpie
nancy_kelpie schreef:Volgens mij mag je werk van een studentenversie wel altijd openbaar maken, dus op internet zetten etc. Je mag er alleen geen geld aan verdienen.
ja das dus lastig dan moet je succes tegenhouden als dat zich voordoet..of tzelfde overtrekken in n ander programma ? waar je wel mee mag publiseren sjee wat n gedoe dan.
nancy_kelpie schreef: Of jouw programma daar onder valt moet je even lezen in de voorwaarden wat voor versie je hebt. Van sommige programma's krijg je de volledige versie en mag je er ook geld mee verdienen.
ik hoop dat dat in de (ellenlange)voorwaardes te vinden is dan..
Viv

Bericht door Viv »

Tja is een lastige....aan de ene kant kun je je afvragen als ze het zelf ook gratis aanbieden en men het kan downloaden dan komt het over alsof ze er niet zoveel moeite mee hebben maar heel officieel maakt het niet uit of je het wel/niet verkoopt. Overall; ook studiemateriaal valt onder auteursrecht.
Als je een werk publiceert waarbij je een afbeelding van een derde hebt gebruikt (bijvoorbeeld een foto of tekening/schilderij van iemand anders, van het internet), dan is het volgens het copyright niet toegestaan dat je een kopie[*] van dit werk plaatst op een website, of waar dan ook. Het maakt niet uit of je wel of niet van plan bent om dit werk te verkopen. Je maakt het werk toegankelijk voor anderen, en dat is volgens de wet het exclusieve recht van de maker van het oorspronkelijke kunstwerk. Naamsvermelding is niet afdoende. Je moet toestemming hebben van de oorspronkelijke maker. bron: www.auteursrecht.nl
nancy_kelpie
Contacteer:

Bericht door nancy_kelpie »

Viv, je hebt het nu over auteursrecht, maar dat heeft hier niks mee te maken! Als je werk maakt in een studenten-versie van Photoshop dan heb je heus wle het auteursrecht op je werk en je mag het ook publiceren, alleen niet verkopen.

Als je er nu nog geen koper voor hebt zou ik me er niet al te druk over maken. Als het dan wel een succes wordt koop je gewoon de andere Photoshop en denk ik niet dat iemand er een probleem van zal maken. Het is ook héél lastig te controleren. Pas als je echt veel dingen verkoopt of dat van plan bent is het aan te raden de volledige versie te kopen. Als je bijvoorbeeld echt freelancer bent of iets dergelijks en je hebt een studentenversie... dat is wel apart ;)
Game ontwikkeling, animaties & digitale illustraties
www.nancyzonneveld.nl
Ingeborg

Bericht door Ingeborg »

ja dan is het gewoon om te oefenen, met dat gratis download materiaal denk ik dan maar, kan kijken wat r staat dan bij die voorwaardes.(in het engels ook nog dan vaak pfffff.en veeel..en technisch engels) ,staat r niks duidelijks of negatief dan treed ik pas met werk naar buiten indien ik geregistreerd sta met betaalde/volledige versie. Wel lastig als je daarvoor dus wat tekeningen laat zien aan anderen die dan misschien doorgetsuurd worden en hun eigen leven gana leiden, maar goed lijkt me ook idd lastig controleren. Als je dan maar kort daarna een officiele versie hebt. (?)
Plaats reactie