Al een aantal jaren haak ik regelmatig, in historisch uniform, aan bij een familielid, met jeep, en andere liefhebbers van WW2 US materieel. Maar dit keer was ik te laat voor het defile en was het kamp zo goed als verlaten. Slechts veel tenten en hier en daar een eenzaam groen voertuig stonden schilderachtig te schuilen onder de bomen, tussen de struiken en op het gras.
Vanwege de schilderachtig heid raakte ik toen geïnspireerd om een en ander eens te tekenen. Zo gezegd zo gedaan. Nog steeds gehuld in het groen, marcheerde ik een dichtbij gelegen winkelcentrum in, kocht wat papier, potloden gum en andere benodigdheden, en ben eenmaal terug op het kamp aan de slag gegaan...
Nu heb ik lang geleden veel getekend en heb toen nog een ouderwetse reclame opleiding gevolgd, dus enige fijne motoriek had ik al reeds een beetje ontwikkeld en ook een beetje oog voor- en kennis van kleur en vorm was mij niet vreemd.
Afijn met wat hier en daar uitgedeelde portretten van jeeps en tenten maakte ik aldaar snel naam en was de passie voor het tekenen weer aangewakkerd.
Na enig onderzoek achteraf bleken er toen, ook zelfs in het echt, mannen en soldaten officieel aangesteld te zijn om te midden van het oorlogsgeweld één en ander, met potlood of kwast, artistiek vast te leggen, als "Combat Artist" en "US artis correspondent".
Lang verhaal kort, ik ben na vele jaren weer gaan tekenen, waarvan ik hier op dit forum graag wat laat zien en zodoende ook wat leerzame reacties hoop los te krijgen.
Oja ik ben Folkert van Wijk en inmiddels teken ik ook weer meer dan alleen groene autos, tenten en figuurtjes.