Glanzende stukken mat maken

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
derijcke

Glanzende stukken mat maken

Bericht door derijcke »

Na het drogen van mijn schilderij, 2e laag, blijven er glanzende stukken in zitten die ik niet krijg weggewerkt...
Het betreft alleen de donkere gedeeltes met Cobra, Ivoorzwart (olieverf op waterbasis) heb al van alles geprobeerd zoals het weken en weghalen met kwast van de bovenste 2e laag en dan weer een nieuwe laag erover, maar helaas..
De vraag is: als ik het hele schilderij nu bewerk met een spuitbus matte vernis, verdwijnen dan ook de glanzende stukken daarmee of moet ik nu een zijdeglans of glanzende vernis gebruiken?
Misschien heeft iemand anders nog een tip?
Gr. Anneke
mrsgray

Re: Glanzende stukken mat maken

Bericht door mrsgray »

Anneke,

't moet nu net lukken dat ik een paar weken geleden een gelijkaardige vraag heb gesteld aan de klantendienst van Winsor & Newton. (Ik gebruik artisan; de Winsor & Newton versie van olieverf op waterbasis).
I do most of my painting with water and paint. Sometimes near the end, I need a glazing in some places. I've tried many of your mediums, but most seem to also give a glossy shine effect, which makes the parts that received the glazing stand out. Those parts look a lot more oily. Sometimes thats ok, but sometimes its not. Especially when the glazing is applied to the background, and the gloss makes it stand out. Can you advise me? Should I use a medium all through my painting process to even this out? Or is this gloss only temporary until it completely dries out? Or a specific (mix of ) medium?
Hun antwoord:
Most oil mediums, including the ones made for the Artisan range are going to be gloss and the gloss isn't likely to disappear when the paint mixed with medium dries.
But there may be more going on in your paint film. It's best to use even a small amount of medium in your painting process, rather than just color and solvent. In this case water is the solvent. You can potentially end up with a paint film that is underbound, which can affect it's stability.
Plus you will likely end up with some colors that are leaner than the ones with medium added and will tend to sink into the ground, creating dull spots.
If you don't want to change your painting process and haven't had any issues with paint films peeling, cracking, etc., the other option you can try would be to oil out the dull spots. You can use the Artisan Painting Medium, which is stand oil based. Start by gently rubbing it into the dull areas with a clean cloth and remove any excess. The medium should be used only on dull areas and applied sparingly. Wait 24 hours and see if that restores the overall luster of the painting or if you need to repeat the oiling out process.
Met andere woorden:
- Glans is normaal.
- Gebruik over je hele schilderij altijd een beetje medium om een gelijkmatig(ere) glans te krijgen, en gebruik niet te veel water omdat dat de binding van je verf aantast.
- Je kan 't proberen fixen door een dun laagje medium over de matte zones aan te brengen.

Wat ik ook heb geleerd:
Bepaalde pigmenten hebben veel (aangepaste) olie nodig; andere weinig om een tube verf mee te maken. Hierdoor is 't ook normaal dat je voor bepaalde kleuren een langere droogtijd of een andere glans krijgt.
derijcke

Re: Glanzende stukken mat maken

Bericht door derijcke »

Ik ga het proberen, bedankt voor de reactie!
Plaats reactie