vernislaag verwijderen

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Nadine Baeyens

vernislaag verwijderen

Bericht door Nadine Baeyens »

Hallo, ik ben Nadine, ben hier nieuw.

Twee jaar terug ongeveer deed ik voor de eerste keer mee aan een groepstentoonstelling.
(Ik had hard gewerkt om een serie te maken, en wat nerveus,...)
Ik wou mn laatste 2 werken nog "snel" (niet goed) vernissen. Ik had een tussenvernis hier staan thuis, maar zelfs niet aan gedacht op dat moment. En ik wéét voor een eindvernis dat je lang genoeg moet wachten tot de olieverf droog is. (+/-1jaar). Enfin, toen zelfs niet aan gedacht. Ik ben naar de winkel gestapt waar ik altijd m'n schildersgerief koop "De Gouden Pluim". Zeer specifiek een goede, degelijke vernis voor olieverf gevraagd. Thuis de dag nadien 2 werken vernist, en eerlijk gezegd niet naar de fles gekeken.
Toen ik m'n werken ophing en per toeval aan de achterkant van het doek metmn vinger ertegen zat, kwam een grijze plek tevoorschijn op het doek. Gelukkig zijn mn werken zeer kleurrijk,...Toen pas keek ik naar de fles vernis en zag ik dat de juffrouw mij acrylvernis had meegegeven. Merk Talens.
Nu, de verkeerde vernis, alsook geef ik toe, te snel.
Ben toen naar die winkel teruggeweest en ze gaven mij de tip de vlekken waar verf is weggesprongen in te wrijven met White spirit (Talens). Ik heb voor alle zekerheid meer dan nog een jaar gewacht, en heb nu het werk ingewreven met de white spirit. De grijze vlekken waar de verf weg was, verdwijnen, maar nu hier en daar wil de vernis er uiteraard af, maar enkel op sommige vlakken. Het effect is, als men een pleister heeft gehad, de restjes lijm je met je nagels moet verwijderen. Eén ding is positief mijn kleuren blijven, is al zéér belangrijk! Nu heb ik sommige plekken zonder vernis, die uiteraard doffer zijn.
Nu komt mijn vraag: zou ik die plekken die nu dof zijn, hervernissen met de acrylvernis? Want ik wéét niet hoe en met welk produkt ik overal de vernis kan afkrijgen. De plaatsen waar de vernis nog aan is, maar behandeld zijn met de white spirit, springt nu de verf niet maar af als ik aan de achterkant kom. Sorry indien dit te ingewikkeld is uitgelegd. Toch alvast dank.
Plaats reactie