Riksewijs schetsboek
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
Re: Riksewijs schetsboek
Ben verrast door al het nieuws vanuit het rijk van Nijmegen. Doorwrochte tijdrovende werken, maar ook de moeite van het bekijken waard. Een hang naar retro-techniek spreekt er wel uit. Voel daar een raakvlak. leuk gr jed
- RiksGewijs
@unikap, dank u wel. En inderdaad het oude is wat mij trekt. Zeker in de mechanica. Als ik de rijwielen enz van vroeger bekijk zie ik dat dit langer mee ging dan de rijwielen van nu met al het plastic. En is vaak ook niet meer te repareren. En is vervangen een optie helaas.
Voor nu weer ééntje klaar. Ook nu weer een paar weken over gedaan. Ik heb de foto's van de voortgang er ook bij gezet. Ik denk dat deze aardig gelukt is. En dat ik met de schaduw ook aardig in de buurt zit. Was een lastige om te tekenen gek genoeg.
Voor nu weer ééntje klaar. Ook nu weer een paar weken over gedaan. Ik heb de foto's van de voortgang er ook bij gezet. Ik denk dat deze aardig gelukt is. En dat ik met de schaduw ook aardig in de buurt zit. Was een lastige om te tekenen gek genoeg.
Mooi werkstuk die oude telefoon!
Kunst is overal. Zij wordt den mensch als het ware door de vogels op de jas geworpen: H.N. Werkman
Heel leuk werk! Het metaalachtige komt goed over. Een beeld met veel sfeer! In de hoorn lijkt een lichte draai te zitten, omdat de onderkant met een iets afwijkend perspectief is getekend. Het overige perspectief is nagenoeg perfect! De materiaaluitdrukking is van hoog niveau.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
- RiksGewijs
Allen bedankt voor het compliment.
Coen. De Hoorn is niet verdraaid gek genoeg. Ik heb even een ander voorbeeld gezocht van deze telefoon. Die hoorn is dus gedraaid. Zal wel iets Russisch zijn uit die tijd.
Dit is de zelfde telefoon in een andere afbeelding.
En dit is de telefoon die ik gekozen heb om na te tekenen. Ook hier zie je die verdraaiing in vreemd genoeg.
Coen. De Hoorn is niet verdraaid gek genoeg. Ik heb even een ander voorbeeld gezocht van deze telefoon. Die hoorn is dus gedraaid. Zal wel iets Russisch zijn uit die tijd.
En dit is de telefoon die ik gekozen heb om na te tekenen. Ook hier zie je die verdraaiing in vreemd genoeg.
- RiksGewijs
Ondertussen weer een andere begonnen. Dit keer een binnenkijkje in een oorlog vliegtuig uit Rusland. Lekker verweerd weer. En veel details. Nu gaat het daar juist om. Dit keer het weglaten van bepaalde details zodat de tekening er beter uit ziet en zonder dat afbreuk doet aan het onderwerp.
Het onderwerp. Maar eens zien of het perspectief goed te krijgen is met al die ronde lijnen. Dus dit keer gebruik gemaakt van een raster. (Is ook niet alles moet ik zeggen).
Zoals misschien wel te zien, ik heb het raster uiteindelijk los gelaten. En uit de losse pols verder gegaan. Het raster werkt bij mij averechts.
En na een flink aantal uren ben ik hier beland.
Het onderwerp. Maar eens zien of het perspectief goed te krijgen is met al die ronde lijnen. Dus dit keer gebruik gemaakt van een raster. (Is ook niet alles moet ik zeggen).
Zoals misschien wel te zien, ik heb het raster uiteindelijk los gelaten. En uit de losse pols verder gegaan. Het raster werkt bij mij averechts.
En na een flink aantal uren ben ik hier beland.
Dat gaat duidelijk de goede kant op, wel pittig onderwerp in deze tijd.
Maar de actualiteit dwingt je er misschien ook naar toe.
Telefoon was ook erg mooi trouwens. Ga zo door in het nieuwe jaar en succes , gr jed
Maar de actualiteit dwingt je er misschien ook naar toe.
Telefoon was ook erg mooi trouwens. Ga zo door in het nieuwe jaar en succes , gr jed
Wat mooi en zo echt de Hoorn lijkt zo naar voren te komen.RiksGewijs schreef: ↑zo jan 05, 2025 9:13 pm Allen bedankt voor het compliment.
telefoon.jpg
telefoon 2.jpg
Ik zie wat je bedoelt, Rik. Het is gewoon anders dan ik had verwacht, de tekening is accuraat overgenomen.RiksGewijs schreef: ↑zo jan 05, 2025 9:13 pm Allen bedankt voor het compliment.
Intussen ben jij al weer vele stappen verder. Ik volg je proces weer graag.
- RiksGewijs
Had ik ook. Maar misschien is dit ook wel les voor mij. Om soms af te wijken van hoe het uit ziet zeg maar. Maar het zo te tekenen zoals men iets verwacht te zien.Coen schreef: ↑ma jan 06, 2025 5:50 pmIk zie wat je bedoelt, Rik. Het is gewoon anders dan ik had verwacht, de tekening is accuraat overgenomen.RiksGewijs schreef: ↑zo jan 05, 2025 9:13 pm Allen bedankt voor het compliment.
Intussen ben jij al weer vele stappen verder. Ik volg je proces weer graag.
Werkt vaak goed, maar in het perspectief kan dat wel voor rare afwijkingen zorgen.RiksGewijs schreef: ↑ma jan 06, 2025 7:47 pm Had ik ook. Maar misschien is dit ook wel les voor mij. Om soms af te wijken van hoe het uit ziet zeg maar. Maar het zo te tekenen zoals men iets verwacht te zien.
- RiksGewijs
En deze is iets eerder klaar. Tijdens de kerst vakantie had ik iets meer tijd zeg maar. Maar ook hier geld. Toch weer vele uren werk.
Een mooi eindresultaat! Het perspectief in dat raampje boven werkt goed. Die lichte wolkjes op de bodem kan ik niet helemaal plaatsen. De stoel vind ik erg knap getekend!
Ondanks dat je er een kortere periode voor uittrok, ziet het er allemaal weer heel verzorgd en zorgvuldig gemaakt uit.
Ondanks dat je er een kortere periode voor uittrok, ziet het er allemaal weer heel verzorgd en zorgvuldig gemaakt uit.
Al even geleden dat ik nog eens kwam 'neuzen'..
Je gaat als een speer Rik.
Bijzonder lastige onderwerpen die je jezelf oplegt én je weet ze mooi te beëindigen.
Knappe werken!

Je gaat als een speer Rik.
Bijzonder lastige onderwerpen die je jezelf oplegt én je weet ze mooi te beëindigen.
Knappe werken!

- RiksGewijs
@ Coen, dank u wel voor de kritische kijk. En voor de complimenten. De wolkjes op de grond zijn de versleten glimmende aluminium vloerplaten. Op de foto ziet het er iets anders uit, maar ik kreeg het niet echt beter. Misschien had ik dit dan toch anders moeten doen? Maar hoe. Weglaten is een idee? Maar dat wilde ik niet. Ben altijd in voor suggesties.
@Eric61, heel veel dank voor de lovende woorden. ik doe echt mijn best, maar ik ben er nog niet. Heb nog veel moeite met hoe iets als geheel over moet komen. Zie de wolkjes waar Coen het over heeft.
En de volgende natuurlijk. Dit keer een Android. Voor nu gekozen eerst de achtergrond te tekenen om eens te kijken hoe dit bevalt. En dan natuurlijk het onderwerp. De Android in dit geval. Ik heb de afbeelding gevonden op Pinterest, ik weet helaas niet wie die artiest is die dit gemaakt heeft helaas. Ik had dit er wel bij gezet anders.
@Eric61, heel veel dank voor de lovende woorden. ik doe echt mijn best, maar ik ben er nog niet. Heb nog veel moeite met hoe iets als geheel over moet komen. Zie de wolkjes waar Coen het over heeft.
En de volgende natuurlijk. Dit keer een Android. Voor nu gekozen eerst de achtergrond te tekenen om eens te kijken hoe dit bevalt. En dan natuurlijk het onderwerp. De Android in dit geval. Ik heb de afbeelding gevonden op Pinterest, ik weet helaas niet wie die artiest is die dit gemaakt heeft helaas. Ik had dit er wel bij gezet anders.