TIP AQ Acryl kwasten milieuvriendelijk schoonmaken
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
TIP AQ Acryl kwasten milieuvriendelijk schoonmaken
Je wilt je kwasten niet in de gootsteen schoonmaken,dus doe je het in een emmer, die na een week zo begint te stinken dat je hem alsnog door de wc spoelt. goor en onbevredigend. Alternatief ongeveer 20 jaar geleden ontdekt door te experimenteren met schoonmaakazijn. maak je kwasten schoon in een tot driekwart gevulde 20 ltr afsluitbare emmer met schoonmaakazijn en gebruik vloeistofdichte handschoentjes tegen het prikken v.d. azijn. 99% v.d. acrylverf spoelt uit. Sluit de emmer en berg hem op een gemakkelijk berijkbare plek op. Het laatste procentje gaat helaas nog door de gootsteen want de kwast moet goed gespoelt worden (er mag geen azijn achterblijven in de kwast). de acrylverf zal langzaam in de emmer naar de bodem zakken! (dat doet acrylverf niet in water) Na één tot twee weken ligt de acryl op de bodem en is de schoonmaak azijn weer helder en klaar voor hergebruik. Als je veel schilderd zet je als de verf niet snel genoeg naar je zin bezinkt een tweede emmer klaar zodat de eerste de tijd krijgt om te bezinken. Mijn bezink emmer gebruik ik nu ongeveer 15 jaar en hij stinkt nog steeds niet. Wel ligt er nu een laagje acryl op de bodem. Ook maak ik mijn verfrollers en kwasten voor water gedragen decoratieverven er in schoon. Als uiteindelijk de emmer te veel verf bevat, giet ik de overgebleven azijn in een nieuwe en breng de oude met het bezinksel naar het chemisch afval inzamelingspunt v.d. gemeente.