Gescande tekeningen bewerken
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
-
Gescande tekeningen bewerken
Hallo,
Normaal gesproken teken ik gewoon op papier, maar bij mijn nieuwe computer zat Adobe Photoshop Elements 8.0 en het lijkt me ook leuk om tekeningen te gaan bewerken op de computer.
Nu kom ik er alleen niet helemaal uit. Ik heb een tekening netjes overgetrokken zodat alleen de 'echte' lijnen overblijven. Deze heb ik ingescand en nu wil ik hem bewerken; lijnen overtrekken en inkleuren bijvoorbeeld. Maar het overtrekken lukt mij niet goed en inkleuren daardoor dus ook niet.
De enige manier waarop ik een ingekleurde scan enigszins toonbaar heb kunnen maken is door de kleuren op een nieuwe laag te plaatsen en de onderliggende laag volledig zwart te maken. Maar eigenlijk is het dus een afbeelding met van elkaar afliggende kleuren (al het zwart op de afbeelding is achtergrond).
Ik denk dat mijn probleem verholpen kan worden door de lijnen op de een af andere manier goed in de computer te krijgen.
Kan iemand mij verduidelijking geven in het digitaliseren van tekeningen?
Dank
afbeeldingen van het probleem:
mijn originele tekening (nagetekend uit boek van Vincent Woodcock)
de tekening met slechts 'echte' lijnen
het resultaat van kleuren zonder lijnen met de computer gemaakt, de kleuren zijn ook erg blokkerig aan de randen
Normaal gesproken teken ik gewoon op papier, maar bij mijn nieuwe computer zat Adobe Photoshop Elements 8.0 en het lijkt me ook leuk om tekeningen te gaan bewerken op de computer.
Nu kom ik er alleen niet helemaal uit. Ik heb een tekening netjes overgetrokken zodat alleen de 'echte' lijnen overblijven. Deze heb ik ingescand en nu wil ik hem bewerken; lijnen overtrekken en inkleuren bijvoorbeeld. Maar het overtrekken lukt mij niet goed en inkleuren daardoor dus ook niet.
De enige manier waarop ik een ingekleurde scan enigszins toonbaar heb kunnen maken is door de kleuren op een nieuwe laag te plaatsen en de onderliggende laag volledig zwart te maken. Maar eigenlijk is het dus een afbeelding met van elkaar afliggende kleuren (al het zwart op de afbeelding is achtergrond).
Ik denk dat mijn probleem verholpen kan worden door de lijnen op de een af andere manier goed in de computer te krijgen.
Kan iemand mij verduidelijking geven in het digitaliseren van tekeningen?
Dank
afbeeldingen van het probleem:
mijn originele tekening (nagetekend uit boek van Vincent Woodcock)
de tekening met slechts 'echte' lijnen
het resultaat van kleuren zonder lijnen met de computer gemaakt, de kleuren zijn ook erg blokkerig aan de randen
- AtelierBrigitte
- Contacteer:
Re: Gescande tekeningen bewerken
Als je lijnen blokkerig worden, betekent dat je een te lage resolutie hebt gebruikt. Je zou bijvoorbeeld op 300 dpi moeten werken en dan 2.000 bij 3.000 pixel of zo.
Ik weet zo snel niet of je ook met vectors kunt werken in Photoshop.... ik werk voor lijntekeningen eigenlijk alleen met Illustrator, dus misschien dat een echte photoshop-user hier antwoord op kan geven.
Ik weet zo snel niet of je ook met vectors kunt werken in Photoshop.... ik werk voor lijntekeningen eigenlijk alleen met Illustrator, dus misschien dat een echte photoshop-user hier antwoord op kan geven.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.
---> volg mijn Facebook pagina!
--> Zoë heeft een eigen Facebookpagina!
-
Ik heb nu bij een vriend Illustrator CS5 gebruikt en ik denk dat het wel aardig is gegaan (al ben ik niet echt tevreden over het lijnwerk, het is wel vector geworden). Maar wanneer ik hem weer naar Photoshop wil verplaatsen is het geen vectorbestand meer. Of is het ook in Illustrator mogelijk in te kleuren en dergelijke?
Zou je willen vertellen welke stappen je normaal gesproken zelf doet in Illustrator? Dan kan ik ze zelf na doen.
Huidige situatie:
Illustrator: nu ziet het er wel aardig uit
Illustrator: als je inzoomt zie je dat het vector is, maar de lijnen zijn niet echt mooi
Photoshop: de afbeelding is geen vector meer en dit zie je goed bij het inkleuren
Groet
Zou je willen vertellen welke stappen je normaal gesproken zelf doet in Illustrator? Dan kan ik ze zelf na doen.
Huidige situatie:
Illustrator: nu ziet het er wel aardig uit
Illustrator: als je inzoomt zie je dat het vector is, maar de lijnen zijn niet echt mooi
Photoshop: de afbeelding is geen vector meer en dit zie je goed bij het inkleuren
Groet
-
Ik heb nu met de pentool in Illustrator de afbeelding zelf overgetrokken. Nu is het een vectorafbeelding zoals ik graag wilde. Binnenkort de rest van beide programma's uitvogelen, erg leuk om te doen. Ik ben er nu erg tevreden over, dank voor de hulp.
vectorafbeelding:
Gr
EDIT: ik heb ook een vet filmpje over lichtval gevonden. Ik ben er niet erg goed in, maar het werkt wel goed.
vectorafbeelding:
Gr
EDIT: ik heb ook een vet filmpje over lichtval gevonden. Ik ben er niet erg goed in, maar het werkt wel goed.
leuk om je progressie te zien... ik ben ook geïnteresseerd in wat jij nu net gevraagd hebt...
- AtelierBrigitte
- Contacteer:
Leuk om te zien dat je van alles zelf aan het ontdekken bent
In Illustrator kun je zeker een tekening 'inkleuren', met behulp van bijvoorbeeld Live-Trace. Met de mesh-tool kun je leuke kleurovergangen krijgen.
In Illustrator kun je zeker een tekening 'inkleuren', met behulp van bijvoorbeeld Live-Trace. Met de mesh-tool kun je leuke kleurovergangen krijgen.
Kijk ook eens op mijn site AtelierBrigitte waar ik nu ook een blog bijhou.
Moooooi en wat heb je het snel onder de knie, deze programma's!
Ik schets ook zo nu en dan en daarna maak ik er een tekening van maar ik werk met Corel Paint Shop Pro Photo versie 11, simpel omdat ik mij geen Photoshop of Illustrator kan veroorloven ( ik teken voor hobby).
Maar ik werk dan met (vele) nieuwe lagen, ik leg mijn schets op de onderste laag en de rest teken ik op nieuwe lagen. Dat vind ik ook het voordeel van digitaal tekenen, je kunt steeds een gedeelte op een nieuwe laag tekenen, gaat er iets mis, wis je die laag, heb je toch nog de rest van je tekening wat wel goed was!
Maar erg knap hoor dat je dit zo snel kunt, vind het zelf erg leuk om eigen schetsen om te zetten in digitaal tekenwerk, hele fijne manier van werken.
Ik schets ook zo nu en dan en daarna maak ik er een tekening van maar ik werk met Corel Paint Shop Pro Photo versie 11, simpel omdat ik mij geen Photoshop of Illustrator kan veroorloven ( ik teken voor hobby).
Maar ik werk dan met (vele) nieuwe lagen, ik leg mijn schets op de onderste laag en de rest teken ik op nieuwe lagen. Dat vind ik ook het voordeel van digitaal tekenen, je kunt steeds een gedeelte op een nieuwe laag tekenen, gaat er iets mis, wis je die laag, heb je toch nog de rest van je tekening wat wel goed was!
Maar erg knap hoor dat je dit zo snel kunt, vind het zelf erg leuk om eigen schetsen om te zetten in digitaal tekenwerk, hele fijne manier van werken.
Ik teken digitaal met Corel Paint Shop Pro Photo X7-64 bits/color]
Woodcock xD
Sorry, puberaal moment.
Echt vet om te zien hoe het steeds beter wordt ^^ Die laatste twee zien er al superleuk uit :3
Sorry, puberaal moment.
Echt vet om te zien hoe het steeds beter wordt ^^ Die laatste twee zien er al superleuk uit :3
By a 99 cent store she closed her eyes
And started swaying
But it's so hard to dance that way
When it's cold and there's no music
And started swaying
But it's so hard to dance that way
When it's cold and there's no music
- EmielsDesigns
- Contacteer:
Inkscape is ook een handig programma om een lijntekening te digitaliseren. Het is freeware. Met de functie bitmap overtrekken kun je van een foto van een lijntekening een vector illustratie maken.
Making Art is my way of life
Benieuwd wat ik maak? bekijk hier mijn kunstwerken
Benieuwd wat ik maak? bekijk hier mijn kunstwerken
Het programma foto's is vernieuwd en bij bewerken zit ook een functie met licht met een lampje als icoon. Daarin kun je helderheid contrast en zo regelen. De mogelijkheden zijn groter dan vroeger. Ook Paint.net geeft dat soort mogelijkheden; onder aanpassen zit de functie "curven" om het contrast van grijze foto's te verbeteren.
gr jed
gr jed