Riksewijs schetsboek

Voor elke gebruiker één draadje waarin je al je schetsen, resultaten van cursussen, lessen, workshops etc. zet, zodat je ontwikkeling gevolgd en becommentarieerd kan worden.
(LET OP: slechts één draadje per persoon!)

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Miepie

Re: Riksewijs schetsboek

Bericht door Miepie »

Zeker mooi gelukt! Bij het een na laatste plaatje dacht ik nog dat het mij onmogelijk leek om die voorgrond te tekenen (dat vind ik zelf nog lastig), maar dat is u toch goed gelukt. Ben benieuwd naar het volgende werk!
RiksGewijs

Bericht door RiksGewijs »

@deugnietje, heel veel dank.

@Miepie, Gek is dat, daar had ik dan weer niet zo heel veel moeite mee. Zo is dit voor iedereen weer anders. Ik ben zoals u weet ook maar een beginner. Heel veel dank voor het compliment.

Het volgende werk zal een vogel zijn. Een bonte specht. Ik hoorde van de week een bonte specht in de bomen voor ons huis. Op het internet een leuke afbeelding gevonden. En vanmiddag begonnen met tekenen. Dit keer zonder een grit en dus ook erg veel de gum in de hand gehad.

https://www.deeldenatuur.nl/user-image/ ... zwolle-4-1
De link wijst naar de afbeelding van de specht. Foto is van Anne Reitsma.

En natuurlijk de start van mijn tekening.

Afbeelding

Heel erg dun getekend, daarom pakt de camera niet alles goed op. Maar ik denk dat het idee duidelijk is. Dit keer ga ik de vogel met Faber Pastel Polychromos potlood tekenen.
Eric61

Bericht door Eric61 »

Mooi stationnetje geworden en de specht belooft alvast ook veel goeds.
Het licht aanzetten is overigens heel goed. 😉
Laatst gewijzigd door Eric61 op do feb 15, 2024 11:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen

Bericht door Coen »

Het station is prachtig geworden! Nu ben ik nieuwsgierig naar je bonte specht.
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
RiksGewijs

Dank u wel Coen, binnenkort weer een update.
RiksGewijs

Al weer wat verder.
Heb deze toch een beetje onderschat. Maar rustig aan en heel veel kijken.
Het resultaat na een aantal uurtjes.
20240218_200420020_iOS.jpg
20240218_200420020_iOS.jpg (102.8 KiB) 180 keer bekeken
Eric61

Bericht door Eric61 »

Ja, de kleuren zijn vaak moeilijk te pakken door de vele nuances. Je komt er wel :thumbs:
Coen

Bericht door Coen »

Ah...goed op weg, zie ik!
Is het nog een idee om met meerdere fotovoorbeelden te werken, om de kleuren goed te treffen?
Je kunt de strijd alleen winnen, als je 'm aangaat!
RiksGewijs

Kleuren zijn inderdaad vaak moeilijk te pakken. Zeker als je deels kleurenblind ben... :bash: :bash: :bash:

Maar het idee van meerdere foto's raadplegen is wat ik reeds deed. Dan ook met mijn kleurpotlood op een blaadje een vlakje getekend. Deze houd ik dan naast de kleur die ik moet zien te krijgen. En met Oranje/bruin, wat ik dus slecht uit elkaar kan houden. Kan ik zien welke nuance ik moet hebben.

Grappige noot;

Ik had vroeger een warhammer paard geschilderd. Komt mijn vrouw thuis. Ikke trots op het resultaat. Zegt zij; "Mooi oranje is niet lelijk" Moest dus een bruin paard zijn. (Ik deed mee aan wedstrijden destijds die ik ook vaak won). Maar met deze dus niet. :puh: :puh: :puh:
RiksGewijs

Weer een paar avonden verder en begint wat te worden.

Afbeelding
Het witte gedeelte in de vleugel is een lastig stukje. Lijkt nog een beetje alsof het niet af is zeg maar. Soort van open en niet ingekleurd. Daar moet ik dus nog even naar kijken hoe ik dat verder afwerk.

Afbeelding
Het witte gedeelte al iets levendiger gemaakt volgens mij. Laat dit nog even zo en kijk het nog even aan. Er zal nog wel iets grijs in komen om verschillende toonsoorten zeg maar er in te krijgen.

Eerst verder met de boomstam. Dan zal het witte gedeelte wel duidelijker worden denk ik.

Voor nu. Stukje bij beetje verder.
Deugenietje

Bericht door Deugenietje »

Die specht is echt mega mooi.
Miepie

Bericht door Miepie »

Ook deze tekening wordt weer mooi! Misschien kan je de witte gedeelten inkleuren met wit kleurpotlood, weet niet of dat veel verschil maakt, maar maakt het misschien net 'af'? (Ik heb zelf weinig ervaring met kleurpotloden, dus ik roep maar wat).

Lastig trouwens, dat je oranje en bruin moeilijk van elkaar kunt onderscheiden. Maar vond het verhaal over dat warhammer paard wel grappig :p
Eric61

Bericht door Eric61 »

Hoi Rik,

'k Begrijp je volkomen wat het 'wit' betreft. Maar inderdaad, wit is niet altijd 'wit' en kan vele schakeringen vertonen. Een beetje zoals 'witte' sneeuw die op een bepaald ogenblik 'blauw' ziet.
Het is m.i. dus zeker een goed idee om met grijstinten vorm te geven.
In elk geval al een mooi exemplaar die je creëert 👌
RiksGewijs

@Eric61

Ik ben inderdaad met dit soort kleuren aan het stoeien.

Ook een kleine update,

Afbeelding

Bezig met de boom. Moet nog diepte en schaduwen ingezet worden. Zeker ook nog donkerder op verschillende plaatsen. Begin er weer een beetje in te geloven.
Eric61

Bericht door Eric61 »

Geen schrik hebben om contrast te maken van heel licht naar donker. Even de foto erbij gehaald en inderdaad voor de witte veren zitten er veel grijsvarianten in. Heel mooie uitdaging wel :yes:
Je komt er wel :thumbs:
Plaats reactie