Acrylverf als olieverf gebruiken

Stel hier je vragen over te gebruiken technieken of materialen (olieverf, acrylverf etc.) of geef zelf de beste Tips&Tricks

Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia

Plaats reactie
Botanicalista

Acrylverf als olieverf gebruiken

Bericht door Botanicalista »

Hoi allemaal, ik ben net begonnen met schilderen in acryl. Ik werk vrij klein, a5 formaat, en wil graag vogelportretten schilderen in een realistische stijl die doet denken aan de oude meesters. Maar dan in acryl omdat ik opzie tegen het werken met olieverf (schadelijke stoffen, hoge aanschafprijzen).
Hebben jullie adviezen hoe ik die stijl kan nabootsen in acryl? In de bijlage een voorbeeld dat ik net heb geschilderd.
Dankjewel alvast!
Bijlagen
IMG_7838.jpeg
unikap

Re: Acrylverf als olieverf gebruiken

Bericht door unikap »

Heb jij nog wat te leren? Dit gaat al akelig goed.
Misschien met potlood de veertjes wat minder nat doen lijken.

Zoiets gaat met acryl en oliverf niet lijkt me of je moet het 3x vergroot uitvoeren.
gr jed
Botanicalista

Dank je Jed! Ook voor je compliment. Potlood heb ik echt nooit aan gedacht maar kan natuurlijk ook en daarna een laagje vernis erover. Topidee. Toch zie ik het sommige kunstenaars wel doen maar dan vooral met olie.
RiksGewijs

Bericht door RiksGewijs »

Wow. Ik heb een tijdje met acryl verf wargame figuurtjes geschilderd. Vooral de banners. Ik vind het een erg mooi medium om mee te werken. Dit is toch al heel erg goed. Doe ik u niet na.

Wat misschien een idee kan zijn is een retarder gebruiken. Die houd de verf langer nat zodat het nat in nat blenden mooier gaat. Zoals dit met olie verf het geval is.
Botanicalista

Dank je, ik ga dat eens opzoeken. Klinkt als precies wat ik nodig heb.
*Kees

Bericht door *Kees »

Goed gedaan hoor, Botanicalista. Je wilt dus schilderen in de stijl van de oude meesters en olieverf "nabootsen" met acrylverf. Maar acrylverf is nu eenmaal geen olieverf. Ook met acryl worden prachtige schilderijen gemaakt. Het verschil met olieverf is echter, dat je in olieverf makkelijker op het doek de kleuren in elkaar kunt laten overgaan, en dat lijkt voor jou wel van belang. Retarder heb ik ook geprobeerd, maar vind ik niet lekker werken omdat je verf er alleen maar dunner van wordt. Het merk Golden is een optie, dat blijft wel langer nat, maar die acrylverf is duurder dan veel olieverf.

Maar, als liefhebber van oude meesters, waarom die weerzin tegen olieverf? Je kunt watervermengbare olieverf proberen, dan gebruik je geen schadelijke stoffen zoals terpentijn (en terpentine om je kwasten te reinigen). De tubes studentkwaliteit Cobra van Talens zijn ongeveer €5, weliswaar duurder dan de goedkoopste acrylverf, maar met de primaire kleuren (ultramarijn blauw, pyrrole rood, primair geel), plus zwart en wit, kom je al een heel eind. Misschien ook nog een tubetje gele oker en gebrande sienna.

Succes, Kees
Plaats reactie