napjes vullen met verf uit tubes
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
Re: napjes vullen met verf uit tubes
Talens is gewoon een eerste kwaliteit verf. Daar is helemaal niks mee. Zelfs Rien Poortvliet roemde deze verf.
Niet dat ik een fan ben van Poortvliet ,maar ik bedoel maar,
Niet dat ik een fan ben van Poortvliet ,maar ik bedoel maar,
Ik gebruik vooral Talens en dat is binnen 2 dagen voldoende hard om te vervoeren. Ik heb bij wijze van experiment ook een tubetje Sennelier gekocht (Franse aquarelverf, de oorspronkelijke winkel zit tegenover het Louvre, kijk Krabbé zoekt Van Gogh nog maar eens terug). Deze verf bevat honing en wat meer glycerine waardoor de verf tamelijk zacht blijft: niet dat het uit het napje loopt, maar wel zo dat bij een beetje nat maken, het al weer snel zacht is en je er dus makkelijk veel van kan opnemen.
Gebruik daniel smith aquarelverf/ winsor en newton artist. Schmincke aquarelverf en Rembrandt aquarelverf gaf dit probleem.
Kennelijk kan je de diverse merken niet door elkaar gebruiken. Ik heb hiermee geen ervaring. Ik gebruik of Talens of WN maar nooit door elkaar.
-
Ik weet ook niet precies hoe het werkt, ik weet wel dat je met Winsor & Newton Cotman nooit fout kunt gaan. Ik zou het gewoon proberen, als er opstaat dat je het kan gebruiken om napjes bij te vullen dan zal dat vast wel werken.
Mijn website: https://dekatmaakt.nl
Werkt natuurlijk ook.Je moet het gewoon niet door elkaar gebruiken.felixdekat schreef: ↑zo jan 19, 2020 11:38 am Ik weet ook niet precies hoe het werkt, ik weet wel dat je met Winsor & Newton Cotman nooit fout kunt gaan. Ik zou het gewoon proberen, als er opstaat dat je het kan gebruiken om napjes bij te vullen dan zal dat vast wel werken.
Talens is een eerste kwaliteit. Daar ligt het heus niet aan.
Sinds ongeveer 1992 werk ik heel af en toe met Talens Gouache verftubes die ik lekker laat opdrogen in de 3 plastic
nappenplateau's. Het lost ook na jaaaaren gewoon weer op, maar je moet wel vòòr gebruik het stof eruit blazen
anders vind je dat terug op je werkstuk.
Dat gebruiksgemak weerhoudt me er nog steeds van om me te storten in gecompliceerde olieverfavonturen.
Alleen het grijs (zwart + wit) bladdert los van de kunststof napjes. Huidskleur en allerlei tinten bladgroen maak ik aan in
jampot-deksels om het altijd beschikbaar te hebben. gr unikap
nappenplateau's. Het lost ook na jaaaaren gewoon weer op, maar je moet wel vòòr gebruik het stof eruit blazen
anders vind je dat terug op je werkstuk.
Dat gebruiksgemak weerhoudt me er nog steeds van om me te storten in gecompliceerde olieverfavonturen.
Alleen het grijs (zwart + wit) bladdert los van de kunststof napjes. Huidskleur en allerlei tinten bladgroen maak ik aan in
jampot-deksels om het altijd beschikbaar te hebben. gr unikap
@Angie. Zoals uit eerdere berichten blijkt, gebruik ik napjes die ik zelf vul met verschillende merken. Dat gaat goed met Talens en Daniel Smith. Het gaat zelfs uitstekend met Sennelier. Alleen Winsor & Newtown & Newton is moeilijker oplosbaar.
Wat ik echter niet in napjes doe, is wit. Je kunt eigenlijk geen wit mengen, dan raak je de transparantie van aquarel kwijt. Wel kan je wit gebruiken om wat highlights aan te brengen, maar dat doe je met verf direct uit de tube.
Zilver is mij onbekend, ik neem aan dat het één van de metallic kleuren van Daniel Smith is. Het is wellicht geen "normaal" pigment. Is dat niet iets wat je zo nu en dan voor speciale effecten gebruikt? Ik zou het vanuit de tube gebruiken.
Ik vermoed dat je gewone kleuren het allemaal prima deden in je napjes.
Bij uitzondering heb ik hieronder wel wit gebruikt, voor de rook:
Wat ik echter niet in napjes doe, is wit. Je kunt eigenlijk geen wit mengen, dan raak je de transparantie van aquarel kwijt. Wel kan je wit gebruiken om wat highlights aan te brengen, maar dat doe je met verf direct uit de tube.
Zilver is mij onbekend, ik neem aan dat het één van de metallic kleuren van Daniel Smith is. Het is wellicht geen "normaal" pigment. Is dat niet iets wat je zo nu en dan voor speciale effecten gebruikt? Ik zou het vanuit de tube gebruiken.
Ik vermoed dat je gewone kleuren het allemaal prima deden in je napjes.
Bij uitzondering heb ik hieronder wel wit gebruikt, voor de rook:
- Bijlagen
-
- KM201810x.jpg (49.21 KiB) 18579 keer bekeken
ik heb wel ervaring met aquarelverf in napjes (vanuit tube) die van Daniel Smith werkt perfect!