Hallo.
Ik ben redelijk nieuw hier mijn vraag is het zelfde als het onderwerp, hoe maken jullie je penselen schoon als je olie verf gebruikt?
Tereptine wat nogal ruikt, waar ik al geruime tijd schilder gebruiken we lampen olie, wat goed werkt maar toch heb ik het idee dat het daardoor minder gaat stralen/blinken, zijn er merderen die dat ook gebruiken?
Ik heb gezien dat er ook olie verf te kopen is die op waterbasis werkt, weet niet wat ik me daarbij moet voorstellen.
En hoe word verdunnen jullie de olie verf, is er een middel voor waar mee dat kan?
Hoe penselen schoon maken
Moderators: AtelierBrigitte, Mariska, nancy_kelpie, Skarbog, Laikipia
Re: Hoe penselen schoon maken
Naar 't schijnt werkt "The Masters Brush Cleaner and Preserver" goed voor alle soorten penselen, ook olieverf...
Je hebt ook geurloze thinner... (Al neem je dat ook maar met een korreltje zout)
Watergedragen olieverf is een emulsie waarbij het water verdampt maar verder werkt en gedraagt het zich zoals olieverf.
Watergedragen olieverf is een emulsie waarbij het water verdampt maar verder werkt en gedraagt het zich zoals olieverf.
Het prettige aan terpentine is dat je goed ruikt dat het niet gezond is, want het is een vluchtige stof. Alle reukloze alternatieven zijn even schadelijk, alleen je ruikt ze niet, dus ben je er aan onderhevig zonder dat je het zelf merkt.